El Festival de Sitges fa créixer l'aposta per un fantàstic en clau femenina

El certamen presenta un extens panorama amb la dona com a gran protagonista del gènere

«La novia», una adaptació de «Bodas de sangre» de Federico García Lorca, que
«La novia», una adaptació de «Bodas de sangre» de Federico García Lorca, que | La novia
Esteve Plantada
28 de setembre del 2015
En la darrera edició del Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya ja vam poder veure algunes obres com les sorprenents i aclamades Good Night Mommy, The Babadook o A girl walks home alone at night, totes elles com a encarregades de trencar tòpics del fantàstic, convertint la dona com a protagonista d'un gènere històricament molt masculí. Aquestes, i d'altres pel·lícules de la programació, ho feien amb l'afegit de tenir la signatura d'una realitzadora.

En l'edició d'enguany, el festival manté i augmenta la voluntat d'aprofundir en la mirada del gènere a través dels ulls de la dona, tal com demostra que Sitges 2015 segueixi donant protagonisme, no només a l’autoria femenina, sinó també a exemples de cinema "amb un clar subratllat feminista", tal com afirmen els organitzadors. En aquest sentit, el festival serà testimoni d’una cinematografia on el paper de la dona agafa una rellevància especial.

Les realitzadores, a escena

La secció Noves Visions One s'obre amb La novia, l'excel·lent adaptació de les Bodas de sangre, de Federico García Lorca, que ha realitzat Paula Ortiz, una pel·lícula imaginària i bellíssima que busca a través de la imatge les arrels del mite. La mateixa secció es tancarà amb Evolution, una altra obra dirigida per una dona, Lucile Hadzihalilovic, que relata una odissea de caires "lovecraftians", suavitzats per una subtil poesia de l’obscur.

En la mateixa secció, dues joves realitzadores més presentaran els seus darrers treballs, com és el cas de Lisa Takeba amb Haruko's Paranormal Laboratory, peculiar treball d'aquesta jove realitzadora nipona –que ja va visitar el Festival la passada edició amb la sorprenent The Pinkie– o Blind Sun, opera prima de Joyce A. Nashawati, una directora habitual fins ara en el circuit de curtmetratges, que signa aquesta aterridora història de comportaments extrems sota un sol amenaçador i omnipresent.

A banda, la secció Oficial Fantàstic Competició projectarà The Invitation, un thriller adult i impactant signat per la directora i guionista nord-americana Karyn Kusama, autora de films com Girlfight, Aeon Flux i Jennifer’s Body. El Festival també homenatjarà a l’actriu argentina Rossana Yanni, que rebrà el Premi Nosferatu. La secció Brigadoon projectarà algunes de les pel·lícules de la seva carrera, com El gran amor del conde Drácula, de Javier Aguirre o Bésame monstruo, de Jesús Franco.

Protagonisme femení a la clausura

La programació de Brigadoon també ressalta la importància de la dona en el cinema de terror, amb la presència de la mítica actriu Me Me Lai –que presentarà Eaten Alive! The Rise and Fall of the Italian Cannibal Film–o l’estrena del documental sobre Soledad Miranda realitzat per Pepe Flores i Paco Millán.

Aquest panorama de mirada femenina i fascinant es tancarà amb la pel·lícula que clourà Sitges 2015, Into the Forest, de Patricia Rozema, una de les grans triomfadores del recent Festival de Toronto i una lúcida visió de l'apocalipsi des d'ulls femenins. 
 

«Evolution», dirigida per Lucile Hadzihalilovic