El sector musical proposa eliminar els concerts gratuïts

Publicat el 17 de setembre de 2010 a les 06:49
El gerent de la Fira Mediterrània de Manresa i director artístic del Festival Internacional de Música Popular Tradicional de Vilanova i la Geltrú, Jordi Bertran, parla sobre com mantenir l’oferta musical en el concert de crisi. Foto: Laura Busquets / ACN

La programació musical en temps de crisi ha estat el tema central de la primera jornada tècnica per a professionals al Mercat de Música Viva de Vic (MMVV). La gratuïtat o no dels concerts i la possibilitat que programadors musicals públics i privats trobin sinergies que estableixin mètodes de treball confluents han estat els temes més debatuts durant la jornada d'aquest dijous. El gerent de la Fira Mediterrània de Manresa i ponent de l'acte, Jordi Bertran, ha proposat l'eliminació de la gratuïtat dels concerts com un factor important en la recuperació pel sector. Bertran ha apuntat que “aquesta tendència genera uns hàbits perversos” i ha afegit que la gratuïtat s'ha convertit en “un greu problema”.

La jornada tècnica ha congregat a l'Edifici del Sucre de Vic uns 150 professionals del ram. L'acte ha començat amb la intervenció de les autoritats i a continuació Jordi Bertran ha presentat una ponència sobre les xifres dels circuits musicals a Catalunya. Després del descans, diferents agents, tant públics com privats, han participat a la taula presidida per Bertran sobre “com mantenir l'oferta musical en el context de crisi”.

Durant la ponència, Bertran ha adoptat una posició crítica amb l'Administració i ha reclamat una millor distribució de competències i pressupost dedicat a la cultura. En aquest sentit ha assenyalat que “nosaltres no tenim força per dir quants gestors culturals són necessaris en un municipi”; en canvi, “sí que es té clar quants llits d'hospital són necessaris per cada mil habitants”.

Jordi Bertran també ha fet referència al desequilibri territorial pel que fa al mapa dels festivals. “Tenim molta feina a Catalunya” ha puntualitzat, referint-se al fet que el país compta amb tres grans festivals a Barcelona capital, un a comarques de Barcelona i un altre a Girona. I ha reivindicat que l'acció de Govern s'hauria de situar en corregir aquest panorama tan desequilibrat.

Bertran ha deixat molt clar que no ha vingut al Mercat amb un “llibret de receptes anticrisi” sota el braç però sí que ha apuntat diferents estratègies per treballar millor. Ha destacat la substitució d'artistes estatals i internacionals per d'altres de nacionals sense renunciar a la qualitat; i també ha assenyalat la potenciació de l'exportació. En canvi, ha afegit, “altres organitzadors han redimensionat l'oferta”.

Propostes de millora

Bertran ha finalitzat la seva intervenció fent diverses propostes que, segons el seu punt de vista, caldria dur a terme per aconseguir una bona salut en el sector. La reclamació de l'eliminació dels concerts gratuïts és, segons Bertran, un dels punts clau ja que ha generat “uns hàbits perversos2 en el públic. També ha apuntat a la creació de nous públics o generar noves estratègies de preu.

Durant la taula sobre 2com mantenir l'oferta musical en el context de crisi”, el ponent Víctor Garcia de Gomar, de l'Auditori – Palau de Congressos de Girona, ha fet referència a l'estratègia de “Preu obert”. Segons ha relatat, l'experiència que els ha reportat aquesta estratègia és molt positiva ja que la recaptació final de taquilla és superior al del pagament d'una entrada. Garcia ha explicat que el públic entra al concert i és quan surt que ha de fer una donació “segons el seu grau de satisfacció”. Ha apuntat que no és una fórmula de la que es pugui abusar però “ens serveix”.

Com mantenir l'oferta musical en el context de crisi

El ponent Jordi Bertran ha proposat als integrants de la taula “com mantenir l'oferta musical en el context de crisi” fer un exercici de reflexió. Els participants a la taula, d'àmbit públic i privat, havien de canviar el seu rol i explicar al públic quin seria el seu decàleg a l'hora de treballar en àmbit públic o privat. En aquest punt, Víctor Garcia ha fet incís en el fet que caldria que àmbit públic i privat “treballéssim conjuntament”.

Segons Ferran López de Produccions Contrabaix i participant a la taula, caldria tendir a una situació en què públics i privats treballessin junts per tal “d'evitar disfuncions”.

Un altre dels participants a la taula, Ferran López de Produccions Contrabaix, ha destacat que “és difícil tenir contacte amb les escoles de música” que és on s'educa “el nostre públic futur2.

L'alt caixet dels artistes

El tema del caixet que cobren els artistes pels seus concerts també ha estat punt de reflexió. Segons Bertran, caldria repensar l'alt caixet que estan cobrant els artistes per concert. Ha explicat que el caixet ha augmentat en un 20% durant els últims anys; una dada amb la que, segons Bertan “s'ha d'anar amb compte”.
--------------------

La crisi i la falta de finançament centren el debat entre músics internacionals al MMVV

La 22a edició del Mercat de Música Viva de Vic s'ha convertit aquest dimecres en el punt de trobada de músics europeus. Membres de diferents associacions i circuits de quatre països: Bèlgica, Dinamarca, França, Espanya i Portugal han parlat al voltant de la situació de les sales i les músiques actuals en els seus països. La majoria dels ponents han apuntat a la crisi econòmica i a la manca de finançament com a principal “problema” dins del panorama europeu. Per això, molts han coincidit en la necessitat de crear “xarxa” per donar suport a la indústria musical, un món que, segons el vicepresident de la Societat d'Artistes Intèrprets, Luis Mendo, s'ha de tractar amb “atenció” perquè és “cultura”.

La responsable de l'oficina d'acció europea i internacional del Ministeri de Cultura i de Comunicació de França, Inès Da Silva, ha destacat la importància d'espais com el del Mercat de Música Viva de Vic, un lloc “idoni” per “crear xarxa i unió” entre músics.

La trobada d'aquest dimecres ha servit per insistir en la importància de crear xarxa per impulsar “una ètica en comú” i per donar a conèixer la situació dels diferents països. Durant la conferència, s'ha pogut escoltar el cas de diferents cinc països. Com el de Bèlgica, on el president de la Comissió de Cultura del Parlament Flamenc, Philippe De Coene, ha destacat la complicada situació que viu la cultura al seu país. De Coene ha apuntat a la descàrrega d'Internet com un dels principals problemes al seu país. A Bèlgica, cada jove descarrega unes 1.000 cançons a l'any, de manera il•legal.

El subdirector general de Música i Dansa del Ministeri de Cultura de l'Estat espanyol, Antonio Garde, ha destacat la necessitat de fer coincidir la cultura amb l'educació i per això els circuits populars amb formació. D'altra banda, ha avançat la creació d'un circuit de música que circularà per tot l'Estat espanyol perquè els músics es puguin donar a conèixer arreu.

La xerrada ha donat lloc a un debat d'opinions molt diverses. Tot i així, tots els assistents compartien “l'amor i la passió per la música”.

-------------------------------------------------------------------

- Tota la informació del Mercat de Música Viva de Vic
- Veure la programació del MMVV (fent click sobre els artistes podràs veure'n informació i l'hora i lloc de la seva actuació)
- Anar al web del MMVV
- Recull de notícies publicades, a grans temes


Galeries de fotos:

MMVV 2009

- Sopar inaugural
- Concerts del dijous 17 de setembre
Concerts de divendres 18 de setembre
- Visita del conseller Tresserras
Concerts de dissabte 19 de setembre
- Concerts al Pasternak
- Ambient i Fira del Disc
- Concert de cloenda, amb La Vella Dixieland  

MMVV 2008
- Ambient als carrers de Vic
- Concerts del dissabte
- Concerts del divendres
- Concerts del dijous

MMVV 2007