Javier Cercas ingressa a la RAE amb un manifest contra els escriptors «idiotes»

L'escriptor gironí ha oficialitzat l'arribada a la butaca "R" amb un discurs reivindicatiu de la utilitat de la literatura: "Sempre és útil excepte si es proposa ser-ho"

Javier Cercas, en una imatge d'arxiu
Javier Cercas, en una imatge d'arxiu | Europa Press
Redacció
24 de novembre de 2024, 21:44
Actualitzat: 21:44h

L'escriptor Javier Cercas (Càceres, 1962) ha ingressat aquest diumenge 24 de novembre a la Reial Acadèmia Espanyola (RAE) en un acte en el qual ha criticat als escriptors "idiotes" que no s'ocupen de "el comú, de la política". "La paraula idiota procedeix del grec "idiotes", que significa persona que només s'ocupa del seu i es desentén del comú, és a dir del públic, és a dir de la política. Avui com sempre, un escriptor de veritat pot ser qualsevol cosa, menys un idiota", ha defensat Cercas durant el seu discurs, en el qual també ha reflexionat sobre la utilitat de la literatura.

Amb el títol de  Malentesos de la modernitat: un manifest, el nou acadèmic ha personificat aquesta crítica cap als escriptors que no surten de "les seves torres d'ivori", que no estan "compromesos amb el destí del seu país". Ho ha fet de la mà de les figures de Marcel Proust, Frank Kafka, José Luis Borges o James Joyce, que en moltes ocasions han estat definits com aquesta mena d'escriptor "idiota" del qual ha parlat Cercas. "No és que l'escriptor (o l'artista, o el científic) es desentengui del seu temps i els seus semblants; és que assumeix que el millor que pot fer per a ser-los d'utilitat és centrar-se en la seva feina i, almenys temporalment, aïllar-se del seu temps i els seus semblants. Es tracta de la paradoxa essencial...", ha apuntat.

Javier Cercas ocupa des d’aquest diumenge la cadira 'R' de la Reial Acadèmia Espanyola (RAE), vacant des de la mort de l’escriptor Javier Marías l’11 de setembre de l’any 2022. La RAE ha oficialitzat l’ingrés de l’autor gironí després que la seva candidatura, presentada pels acadèmics Mario Vargas Llosa, Clara Sánchez i Pedro Álvarez, fos aprovada el darrer mes de juny.

Javier Cercas ha expressat el “gran honor i responsabilitat” que suposa ingressar a la RAE i ha lamentat que el seu pare no visqui encara per ser testimoni d’aquest moment. “Ni en els seus somnis més desbocats li va passar pel cap que el seu únic fill pogués ingressar un dia a la Reial Acadèmia Espanyola”, ha dit sobre l’absència del seu progenitor, un home que, ha relatat, volia que ell arribés a ser “catedràtic de la Universitat de Salamanca”. “Ningú sap quan lamento que no estigui aquí avui amb nosaltres, ni tampoc la mare, tot i que ella almenys és viva”, ha confessat l’escriptor.

Des de la seu de la RAE a la capital espanyola, davant dels acadèmics i el públic convidat, Javier Cercas ha fet una llarga intervenció de gairebé una hora que ha iniciat amb una glosa de la figura de Javier Marías, l’escriptor i acadèmic traspassat de qui ell ara ocupa la cadira a la RAE. Marías, un autor admirat per Cercas amb qui només va coincidir en una ocasió a Madrid, ha rebel·lat, i que malgrat “tenir una reputació d’home difícil” va tenir amb ell una relació “fàcil” i també epistolar els últims anys de la seva vida. “Em va semblar una persona generosa i cabal”, ha destacat Cercas.

Marías, “un dels grans novel·listes espanyols”

En la seva glossa, Cercas ha situat Marías com un dels grans novel·listes espanyols del segle passat, “i potser un dels grans escriptors espanyols, a seques”. “Els grans escriptors no reflecteixen la realitat (en les seves novel·les), ni tan sols la recreen, la inventen”, l’ha lloat.

Javier Cercas també ha criticat la veneració excessiva dels escriptors i el protagonisme que, segons ha dit, a vegades prenen per sobre de la seva obra. “És el segon gran malentès (després del dels autors aïllats de la realitat): els protagonistes de les novel·les no són els seus autors, sinó els lectors”, ha mantingut.

Literatura popular i bona literatura

El tercer “malentès” literari, ha seguit, té a veure amb el rebuig als grans èxits literaris, les obres més populars, “perquè impliquen alguna mena de derrota artística”. “Hi ha llibres bons que es venen molt i llibres bons que es venen poc, i viceversa; no s’ha de confondre la literatura i l’altra la indústria editorial”. Cercas ha tancat la reflexió proclamant-se no com un amant de la literatura popular “sinó de la popularitat de la literatura”: “Un escriptor de veritat no busca els seus els lectors, els crea”, ha conclòs.

Cercas ha apuntat encara un quart “malentès” sobre la literatura. En aquest cas, ha rebatut la idea que aquesta no és una activitat “útil”. “Hi ha res més útil que el plaer, o el coneixement?”, s’ha demanat. “Si la literatura es pren seriosament a ella mateixa, si l’escriptor és fidel a les seves obsessions i s’arrisca a arribar fins al fons de què és desconegut per trobar quelcom nou, aleshores la literatura no pot ser només plaer, sinó consol, coneixement i autoconeixement. Hi ha res més útil que això? ha dit i repetit, apuntant també el paper de la literatura com a antídot contra els abusos del poder, fins a culminar el seu discurs novament amb aquesta pregunta.

La dilatada trajectòria literària de Cercas

L'escriptor Javier Cercas, autor d'obres com Soldados de Salamina, Anatomía de un instante oLas leyes de la frontera va néixer a Extremadura el 1962, però ha residit a Girona des dels quatre anys. El 1985 es va llicenciar en Filologia Espanyola per la Universitat Autònoma de Barcelona i des del 1995 és titular de la Universitat de Girona. Des del 2003 es dedica en exclusiva a escriure.

Les obres de Javier Cercas han estat traduïdes a més de trenta idiomes i han obtingut premis com el Premi Nacional de Narrativa o el Premi Planeta, en clau estatal, o els francesos Prix André Malraux i Prix Mediterranée, entre d'altres. També n'ha guanyat al Regne Unit, a Itàlia, a Grècia, a Portugal, a Xile i a la Xina. Els seus llibres s'han adaptat al cinema, al teatre i al còmic, i en té dues que tindran pròximament versió de sèrie televisiva. També ha dut a terme una tasca periodística i assagística.