L'any 2013 la inversió publicitària a Catalunya va ser de 43 milions d'euros, el que representa una caiguda del 4'7% respecte el 2012 i del 43% en comparació amb el 2007. En canvi, l'audiència del 2013 era un 13,5% superior que el 2007. Així ho revela un estudi de l'Associació Catalana de Ràdio (ACR) -encarregat a la consultora Media Hotline- que s'ha presentat aquest dimecres a Barcelona i que parla sobre la situació del sector de la ràdio a Catalunya durant el període 2007-2013. Aquest informe, en el qual han col·laborat aproximadament el 94% de l'audiència de les ràdios catalanes, estima que tres de cada quatre oients de ràdio a Catalunya escolten la ràdio en català.
El president de la consultora Media Hotline, Enric Yarza, ha afirmat que des de l'any 2007 i fins al 2013 el mercat va perdre un 43% de la inversió publicitària a Catalunya. El sector de la ràdio ha passat d'una inversió de 75,3 milions d'euros al 2007 a poc més de 43 milions l'any 2013. Aquesta caiguda té el seu reflex també en l'ocupació, tant laboral com de col·laboradors, que ha passat de 1091 persones en total al 2007 a 594 persones al 2013.
Davant d'aquesta situació, la dada "positiva" és que en l'any 2013 la caiguda es més petita que durant els dos anys anteriors, de manera que potser "aquest any 2014 es pot aconseguir trobar el terra que en els últims 6 anys no s'ha trobat".
D'altra banda, l'estudi de l'ACR compara la ràdio a Catalunya amb la ràdio estatal i remarca que mentre la inversió publicitària a Catalunya "cau" un 4'7% respecte a l'any 2012, a Espanya baixa un 10'6%, a causa d'una banda a la caiguda important de la publicitat de la ràdio estatal, i de l'altra, a la importància de la plaça radiofònica catalana respecte a altres comunitats.
Pel que fa al terreny de l'audiència, Enric Yerza ha explicat que la ràdio a Catalunya ha viscut el 2013 una crescuda del 13,5% respecte a l'any 2007, i ha afirmat que en aquest moment de crisi, la ràdio es el mitjà que s'ha fet mes "fort", juntament amb Internet, en aquest terreny. Aquesta dada és especialment rellevant perquè la ràdio es converteix en el mitjà convencional que més ha vist com augmentava la seva penetració: d'un 55,6 % a un 63,1%.
Per altra banda, l'ACR remarca que del total dels quatre milions d'oients que escolten la ràdio a Catalunya, tres milions (el 75%) escolten la ràdio en català.
115 sense autorització administrativa a Catalunya
En l'actualitat a Catalunya hi ha 771 freqüències de ràdio i 115 addicionals que no tenen autorització administrativa i que estan emetent a Catalunya en aquests moments. Segons remarca l'ARC, això vol dir que des del punt de vista de l'Administració Pública, que persegueix i tanca emissores "constantment", d'alguna manera o de l'altra aquestes emissores sense llicència estan perdjudicant les emissores comercials.
L'ACR ha explicat que a partir d'ara, publicarà durant el primer trimestre de l'any les dades corresponents a l'exercici de l'any anterior.
La inversió publicitària a la ràdio a Catalunya cau un 43%
El sector passa de facturar 75 milions el 2007 a poc més de 43 el 2013 | Passa de donar feina a 1091 persones a 594
Ara a portada
Publicat el 11 de juny de 2014 a les 14:38