10
de novembre
de
2015, 17:20
Actualitzat:
17:23h
Què té en comú House of cards i el Llibre de les bèsties de Ramon Llull? Segons explicava Laura Borràs, directora de l'Institut d'Estudis Catalans, en la presentació de la nova versió que ha editat Proa, les dues obres aborden els mateixos aspectes de la lluita de la humanitat pel poder, però amb uns quants segles de diferència, i amb uns altres mitjans. Conservant l'esperit d'aquells estralls, de l'època medieval fins a l'actualitat, ens arriben depravacions similars i una imatgeria que en reforça l'acció, convertits –lectors i espectadors– en uns autèntics homo videns.
Potser això explica la llarga tradició de llibres il·luminats, de miniatures, d'obres belles i atemporals que, en temps de l'antigor i sense tants mitjans, necessitaven el traç d'un artista per acabar de ser completes. Això, també, és el cor d'aquesta brillant nova versió d'una de les obres referencials de Ramon Llull, que arriba en el marc de l'Any Llull. Els responsables de l'obra són, d'una banda, Miquel Desclot, que ha fet una versió modernitzada del text, amb l'original medieval acarat amb l'actualització al català d'avui; de l'altra, Perico Pastor que, amb il·lustracions properes a l'ànima d'aquelles antigues miniatures, ha enriquit una obra irrepetible.
Llull, l'única figura catalana universal
Al llarg de la presentació oficial, feta a l'estudi de Pastor entre piles de llibres, esbossos, dibuixos, pintures i estris pictòrics de tota mena, Àlex Susanna, director de l'Institut Ramon Llull, no deixa espai a cap mena d'equívoc: "Llull és l'única figura realment universal que han donat les lletres catalanes". Ressonant entre la transcendència i la calidesa d'un indret ple de vida i de creativitat, les paraules donen la mesura d'una obra cabdal, convertida en un gran clàssic que es reivindica com un voraç desplegament de sàtira i que mostra totes les bambolines del poder, amb actes deplorables, amb assassinats i violacions, confegint un magistral "catàleg de la maldat humana".
Escrit originàriament com a part del Llibre de les meravelles, l'adaptació literària del Llibre de les bèsties posa en primer pla una obra roent i contemporània, en la qual Llull dibuixà una magnètica faula sobre el comportament polític, explicada a través de diversos animals i valent-se de les misèries de l'ambició de poder que ha corromput la humanitat al llarg dels segles. Desclot, que ha intentat "respectar tant com he pogut l'estil de Llull", només s'ha atrevit a incloure alguns petits canvis, com ara l'adequació de noms com el de Na Renard per "la Guineu".
Il·lustracions que "ajuden el lector"
L'artista Perico Pastor ha estat l'encarregat de fer les il·lustracions, fruit d'un treball molt minuciós i poètic que estableix un profund diàleg amb el text que converteix els dibuixos en "una ajuda gràfica per al lector, fent que sigui un llibre més agradable i llegible, sempre al servei del text". Per fer-ho, Pastor va agafar com a referència els Llibres d'hores medievals, especialment el del Duc de Berry, i va deixar els seus habituals papers orientals per treballar amb un fet a Capellades, "amb molt de gramatge i lleugerament refractari a la tinta xinesa, cosa que em va obligar a dibuixar com si el pinzell fos un plomí".
En total, Pastor va fer unes cent cinquanta il·lustracions, amb la grandesa d'un text immortal com a gran punt de partida. "Les misèries que movien els consellers i els reis al segle XIII no són gaire diferents a les del s. XXI", explica, astorat. Un temps que cal ser explicat i sobre el qual hauríem de reflexionar amb una certa pausa. "Actualment, estem massa viciats de novetats", afirma, "i hem de demostrar que aquelles històries tenen, encara, un foc molt viu. Prou viu com per llegir-lo i escoltar-lo", rebla.
Una obra que és una gran porta d'entrada a l'univers de Ramon Llull
En aquest sentit, Josep Lluch, editor de Proa, es mostra convençut que l'edició encaixa en l'afany d'incorporar clàssics catalans i universals al catàleg de l'editorial. "La col·laboració entre Pastor i Desclot esdevé una gran porta d'entrada als lectors per llegir Ramon Llull". Lluch, que ja havia treballat amb anterioritat amb Pastor en una edició de la Bíblia i amb Les cròniques del deu coix de Joan-Lluís Lluís, remarca que la idea sorgeix del propi il·lustrador, i ha esdevingut "una gran idea, vist el resultat, que és magnífic".
L'obra, que s'emmarca dins les celebracions de l'Any Llull –que començarà el proper 26 de novembre a Mallorca–, mostra, en paraules d'Àlex Susanna, "un univers colossal i, per desgràcia, encara massa desconegut". Un univers que es fa real, en tota la seva magnitud, gràcies al talent de la versió de Miquel Desclot i Perico Pastor, amb l'extraordinari do d'una intemporalitat que potser ara veiem a House of cards, efectivament. Una lluita i unes ambicions, però, que ja havia narrat un català de nom Ramon Llull fa molts anys en un Llibre de les bèsties que, per mèrits propis, ja forma part dels grans clàssics de la literatura universal.
Potser això explica la llarga tradició de llibres il·luminats, de miniatures, d'obres belles i atemporals que, en temps de l'antigor i sense tants mitjans, necessitaven el traç d'un artista per acabar de ser completes. Això, també, és el cor d'aquesta brillant nova versió d'una de les obres referencials de Ramon Llull, que arriba en el marc de l'Any Llull. Els responsables de l'obra són, d'una banda, Miquel Desclot, que ha fet una versió modernitzada del text, amb l'original medieval acarat amb l'actualització al català d'avui; de l'altra, Perico Pastor que, amb il·lustracions properes a l'ànima d'aquelles antigues miniatures, ha enriquit una obra irrepetible.
Llull, l'única figura catalana universal
Al llarg de la presentació oficial, feta a l'estudi de Pastor entre piles de llibres, esbossos, dibuixos, pintures i estris pictòrics de tota mena, Àlex Susanna, director de l'Institut Ramon Llull, no deixa espai a cap mena d'equívoc: "Llull és l'única figura realment universal que han donat les lletres catalanes". Ressonant entre la transcendència i la calidesa d'un indret ple de vida i de creativitat, les paraules donen la mesura d'una obra cabdal, convertida en un gran clàssic que es reivindica com un voraç desplegament de sàtira i que mostra totes les bambolines del poder, amb actes deplorables, amb assassinats i violacions, confegint un magistral "catàleg de la maldat humana".
Algunes de les il·lustracions de Perico Pastor per al «Llibre de les bèsties» Foto: Esteve Plantada
Escrit originàriament com a part del Llibre de les meravelles, l'adaptació literària del Llibre de les bèsties posa en primer pla una obra roent i contemporània, en la qual Llull dibuixà una magnètica faula sobre el comportament polític, explicada a través de diversos animals i valent-se de les misèries de l'ambició de poder que ha corromput la humanitat al llarg dels segles. Desclot, que ha intentat "respectar tant com he pogut l'estil de Llull", només s'ha atrevit a incloure alguns petits canvis, com ara l'adequació de noms com el de Na Renard per "la Guineu".
Il·lustracions que "ajuden el lector"
L'artista Perico Pastor ha estat l'encarregat de fer les il·lustracions, fruit d'un treball molt minuciós i poètic que estableix un profund diàleg amb el text que converteix els dibuixos en "una ajuda gràfica per al lector, fent que sigui un llibre més agradable i llegible, sempre al servei del text". Per fer-ho, Pastor va agafar com a referència els Llibres d'hores medievals, especialment el del Duc de Berry, i va deixar els seus habituals papers orientals per treballar amb un fet a Capellades, "amb molt de gramatge i lleugerament refractari a la tinta xinesa, cosa que em va obligar a dibuixar com si el pinzell fos un plomí".
Imatge de la roda de premsa celebrada a l'estudi de Perico Pastor, amb Josep Lluch, Àlex Susanna, Laura Borràs, Miquel Desclot i el propi Pastor Foto: Esteve Plantada
En total, Pastor va fer unes cent cinquanta il·lustracions, amb la grandesa d'un text immortal com a gran punt de partida. "Les misèries que movien els consellers i els reis al segle XIII no són gaire diferents a les del s. XXI", explica, astorat. Un temps que cal ser explicat i sobre el qual hauríem de reflexionar amb una certa pausa. "Actualment, estem massa viciats de novetats", afirma, "i hem de demostrar que aquelles històries tenen, encara, un foc molt viu. Prou viu com per llegir-lo i escoltar-lo", rebla.
Una obra que és una gran porta d'entrada a l'univers de Ramon Llull
En aquest sentit, Josep Lluch, editor de Proa, es mostra convençut que l'edició encaixa en l'afany d'incorporar clàssics catalans i universals al catàleg de l'editorial. "La col·laboració entre Pastor i Desclot esdevé una gran porta d'entrada als lectors per llegir Ramon Llull". Lluch, que ja havia treballat amb anterioritat amb Pastor en una edició de la Bíblia i amb Les cròniques del deu coix de Joan-Lluís Lluís, remarca que la idea sorgeix del propi il·lustrador, i ha esdevingut "una gran idea, vist el resultat, que és magnífic".
L'obra, que s'emmarca dins les celebracions de l'Any Llull –que començarà el proper 26 de novembre a Mallorca–, mostra, en paraules d'Àlex Susanna, "un univers colossal i, per desgràcia, encara massa desconegut". Un univers que es fa real, en tota la seva magnitud, gràcies al talent de la versió de Miquel Desclot i Perico Pastor, amb l'extraordinari do d'una intemporalitat que potser ara veiem a House of cards, efectivament. Una lluita i unes ambicions, però, que ja havia narrat un català de nom Ramon Llull fa molts anys en un Llibre de les bèsties que, per mèrits propis, ja forma part dels grans clàssics de la literatura universal.
Una de les taules de treball a l'estudi de Perico Pastor Foto: Esteve Plantada