NacióDigital participa a les IV Jornades de Periodisme de Dades

La directora de NacióDigital, Karma Peiró, ha intervingut en dues taules rodones, i Miquel Serrabassa i José Manuel Gutiérrez, directors de tecnologia i nous formats, hi han impartit un taller de caire tècnic

Publicat el 10 de maig de 2016 a les 06:30
Del 5 al 7 de maig, el centre Medialab-Prado de Madrid va acollir les IV Jornades de Periodisme de Dades (#JPD16). Un any més, l'interès pel treball amb dades va superar les expectatives de l'organització, coordinada pel periodista Adolfo Antón, president de l'Open Knowledge Foundation Spain. Més de 400 assistents, procedents de diferents punts de l'estat espanyol, van acudir per aprendre i compartir experiències sobre com investigar amb dades i mostrar la informació de manera més visual. 

La primera sessió del programa de les #JPD16 va ser una taula rodona sobre l'estat del periodisme de dades i la transparència a l'estat espanyol amb la participació de representants de diversos mitjans d'arreu de l'estat. Antonio Delgado, responsable de dades d'El Español; Verónica Ramírez de laSexta, Juanlu Sánchez en nom d'ElDiario.es, Jesús Escudero d'ElConfidencial i Ana Isabel Cordobés d'El Diario de Navarra van compartir taula amb la directora de NacióDigital, Karma Peiró, tot exposant els treballs més destacats dels darrers mesos i explicant els detalls de la seva producció i els problemes que es van trobar durant el procés per aconseguir les dades. 

La possibilitat de tornar al periodisme d'investigació- ara a partir de les eines i bases de dades que es troben a Internet– o la conveniència de crear equips multidisciplinaris formats per perfils diferents com periodistes, programadors, estadístics, dissenyadors i sociòlegs, van ser els punts principals que es van posar a debat. També és destacable l'augment de departaments de dades dins de les estructures dels mitjans, més coneguts com labs.

NacióDigital va estrenar fa uns dies el seu Labs&Data, un espai per recollir les informacions tractades amb dades i analitzar els reptes periodístics i tecnològics que suposen. La transparència també va ocupar bona part del temps de debat, centrant-se en les dificultats per obtenir dades obertes de les administracions públiques quan són reclamades. 

A la segona taula rodona, titulada: "El periodisme de dades a banda i banda de l'Atlàntic", hi van participar Kaeti Hinck, la cap de dades del The Washington Post, Antonio Cucho d'Ojo Público del Perú, Borja Bergareche de Vocento i la directora de NacióDigital Karma Peiró. En aquesta ocasió el debat es va centrar en la manera de treballar dels mitjans a Amèrica i a Europa, els diferents formats per presentar les notícies amb dades, el futur d'aquesta nova disciplina i possibilitats a l'hora de rendibilitzar els treballs amb dades. 

Taller "Expressions regulars i scraping"

El dissabte, d'11:45 a 13:00, el director de nous formats de NacióDigital José Manuel Gutiérrez i el director de tecnologia Miquel Serrabassa van oferir un taller d'introducció a les expressions regulars per a periodistes. Durant el taller, es va introduir el concepte de les expressions regulars i es va treballar en la seva sintaxi i funcionament a través de diversos exemples. Després de la presentació es van publicar les diapositives utilitzades, en castellà, així com l'entorn de treball amb el que es van fer les proves.