Catalunya accelera la creació d’ocupació i la reducció de l’atur l’últim trimestre del 2024, segons les dades de l'Enquesta de Població Activa (EPA) publicades aquest dimarts per l’Institut Nacional d’Estadística. Les dades mostren una especial disminució de l’atur, que s’ha reduït en 54.000 persones en un any, situant la taxa de desocupació en el 7,87%, la dada més baixa en els últims setze anys. No es veia una taxa per sota del 8% des del segon trimestre del 2008.
D’altra banda, el mercat laboral suma nous rècords d’ocupació. Així, el nombre d'ocupats va incrementar-se en 55.200 persones respecte a l’any passat i va assolir un nou rècord per un quart trimestre amb 3.855.900 ocupats.
Pel que fa a la comparació trimestral, durant l’últim període del 2024 s’han generat menys llocs de treball amb 5.200 ocupats menys (-0,13%) que en el trimestre anterior, marcat per un estiu amb rècords d’ocupació. En canvi, s’ha reduït més la taxa d’atur amb una diferència de 0,96 punts. Alhora, entre octubre i desembre s’ha notat un descens especialment notable de l’atur amb 44.600, gràcies a les contractacions relacionades amb la campanya de Nadal.
Al seu torn, el mercat laboral estatal va tancar el 2024 amb 21 milions ocupats. En total, es van crear 468.100 llocs de treball, amb un creixement del 2,19% respecte a l’any anterior. En el darrer any, l’atur es va reduir en 265.300 persones, i la taxa de desocupació va baixar fins al 10,6%, el nivell més baix des del segon trimestre del 2008.
Pel que fa a l'últim trimestre, el nombre d'aturats a Espanya es va reduir en 158.600 persones, el 5,76%, situant-se per sota dels 2,6 milions de treballadors, la xifra més baixa des del segon trimestre del 2008.
La disminució de l’atur es concentra als serveis i a l’agricultura
La disminució de l’atur es va concentrar en els serveis (-3,4%), en el sector de l’agricultura (-24,1%) i en el conjunt de persones que buscaven una ocupació per primera vegada (-32,4%). Amb tot, el total de desocupats més nombrós va continuar sent al sector serveis amb 136.300 persones del total de 329.300 aturats. Al sector industrial el 2024 va acabar amb una variació plana d’aturats (+0,00%) i la construcció va ser l’única activitat que va registrar un augment de l’atur, amb un increment del 29,85%.