
Edifici del campus empresarial de Telefònica. Foto: ACN
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha multat Telefónica amb 5 milions d’euros per declarar “falses” les avaries d’operadors rivals a qui lloga les línies i no responsabilitzar-se’n. Fins i tot, segons Competència, Telefónica els aplicava penalitzacions de 26,12 euros per línia en concepte de gestió.
Per tot això, la CNMC ha qualificat aquesta pràctica de l’operadora, presidida per José María Álvarez-Pallete, com un incidència “molt greu” per haver incomplert un dels articles del Bucle d’Accés d’Abonat (OBA) entre l’1 de gener del 2014 i el 31 d’octubre del 2015. Concretament, l’OBA estableix les relacions entre Telefónica i els seus competidors quan aquests darrers li lloguen les línies per oferir connexions de banda ampla i telèfon i entre d’altres inclou els preus del lloguer de les línies, els temps de subministrament i la gestió d’avaries.
Segons explica la CNMC, Telefónica pot declarar com a “falsa” una avaria atribuïda pels competidors rivals i obligar a fer-los pagar una penalització, tot i que aquesta figura es restringeix a uns supòsits molt específics. Per això, Telefónica ha de fer unes tasques de comprovació determinades i identificar clarament la causa i documentar-les correctament a l’operador alternatiu, condicions que no va complir en els casos analitzats per la CNMC durant el període d’instrucció de l’expedient.
Competència calcula que Telefónica va atribuir incorrectament com a “falses” entre el 53,8% i el 78,2% del total d’avaries reportades, fet que, segons la CNMC, permet deduir que és una problemàtica “molt estesa” i pot suposar la pèrdua de diversos milions d’euros per part dels seus competidors, a més d’afectar la seva imatge.
D’altra banda, després de l’elevada conflictivitat entre Telefónica i les operadores rivals, Competència va reduir un 75% de mitjana les penalitzacions que la companyia va aplicar als seus competidors.