El dèficit fiscal de Catalunya el 2012 es va situar en 14.600 milions

La balança fiscal se situa entre el 5,1% i el 7,5% del PIB depenent del mètode

Publicat el 20 de maig de 2016 a les 12:31
El dèficit fiscal de Catalunya es va situar el 2012 entre el 5,1% i el 7,5% del PIB català, depenent del mètode utilitzat per calcular les balances fiscals amb l'administració central de l'estat espanyol, seguint el mètode de la incidència càrrega-benefici o el del flux monetari.

Segons la Generalitat, el dèficit fiscal de Catalunya tenint en compte el mètode del flux monetari --s'imputa la despesa en el territori en el qual es realitza-- es va situar en 14.623 milions d'euros, que equival al 7,5% del PIB, i ha concretat que Catalunya va aportar el 18,4% del total d'ingressos de l'Estat i va rebre el 13,6% de la despesa total. Tenint en compte el mètode de la incidència càrrega-benefici --pondera les dades en funció de com impacta la despesa pública en el benestar dels residents d'un territori--, el dèficit es va situar el 2012 en 10.030 milions, cosa que representa un 5,1% del PIB.

La Generalitat, que opta pel primer mètode, ha recordat que el dèficit fiscal català es manté estable amb una mitjana anual del 8% del PIB des de 1986, començament de la sèrie històrica. Així mateix, ha afegit que si es calcula la balança fiscal sense la Seguretat Social, la despesa de l'estat espanyol a Catalunya cau del 13,6% fins al 9,2%, un fet que indica que aquesta despesa, bàsicament pensions, prestacions d'atur i altres prestacions, no està subjecte a la discrecionalitat de les polítiques territorials del govern espanyol perquè els ingressos i la despesa de la Seguretat Social estan lligats a uns drets i obligacions adquirits pels ciutadans a títol personal.

El càlcul de la balança fiscal inclou un annex amb l'evolució dels fluxos d'ingressos i despeses de la Seguretat Social a Catalunya i a l'estat espanyol des de 1995, i constata que el saldo de Catalunya és negatiu en sis dels 18 exercicis analitzats --els períodes 1995-1996 i entre 2009 i 2012--, mentre que el de l'estat en conjunt és negatiu en 11 dels 18 exercicis.