El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana (AMB) han fet aquest dijous un front comú per demanar a l'Estat que destini uns 65 milions d'euros anuals més al transport públic de Barcelona, de manera que es passi dels 99 que preveu per aquest any a uns 165, ha demanat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que ha recordat que en cinc anys l'Estat ha reduït les seves aportacions un 33%.
El conseller ho ha explicat en roda de premsa conjunta amb la regidora de Mobilitat de Barcelona, Mercedes Vidal, i el vicepresident de Transport i Mobilitat de l'AMB, Antoni Poveda. Rull ha anunciat que les tres administracions enviaran una carta amb la petició al ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, perquè la tingui el govern en funcions i el que pugui venir. "Volem deixar les coses preparades per l'escenari futur de l'Estat", ha destacat el conseller.
Demanen equiparar el tracte que reben Madrid i Barcelona
Segons Rull, "l'estat espanyol ha anat abandonant de manera gradual i intensa els seus compromisos" amb el sistema de transport públic barceloní, fet que ha obligat a les administracions catalanes a augmentar les seves aportacions. Ha indicat que demanaran una reunió amb el govern espanyol "per demanar l'equiparació entre el tractament que rep Madrid i el que rep Barcelona".
Això implicaria passar d'un finançament de 20 a 30 euros per habitant, i tenir en compte les 12 comarques que formen part del sistema tarifari integrat. Per calcular el finançament, l'Estat només es basa en set de les comarques, mentre que en el cas de Madrid inclou tota la província per saber què hi ha d'aportar. A Barcelona suposaria que l'Estat tingués en compte també les comarques del Bages, l'Osona, l'Anoia, el Berguedà i el Ripollès.
El conseller ha explicat que en el 2010 la Generalitat va aportar al sistema de transport públic 279 milions i que aquest any hi posarà 349. L'Ajuntament de Barcelona ha incrementat la seva participació des dels 73 milions del 2010 als 129 d'aquest any. L'Àrea Metropolitana va contribuir amb 80 milions el 2010, xifra que arriba als 108 d'aquest exercici.
L'Estat ha passat dels 150 milions del 2010 –que aquell any es van complementar amb 50 més de la disposició addicional tercera de l'Estatut- als 99 d'aquest any. Davant d'això, Poveda ha demanat una llei de finançament del transport públic de tot l'Estat, com ja fan diversos països europeus, per evitar que les aportacions al sistema depenguin "del govern de torn".
La Generalitat també aportarà per obrir parcialment la L10 el 2017
Vidal ha destacat que cal aprofundir en el sistema de tarifació social i Rull ha recordat que s'ha de finançar el manteniment de les ampliacions del sistema, com la prolongació aquest any dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) de Sabadell o la Línia 10 del metro en el 2017. El conseller s'ha compromès a fer l'aportació perquè la L10 pugui entrar parcialment en funcionament l'any que ve, si bé cal determinar encara quines són les estacions que es posaran en marxa.
Ho ha dit després que el govern municipal de Barcelona i ERC hagin anunciat aquest mateix dijous un acord pressupostari que inclou destinar 15 milions a la L10, i el líder municipal dels republicans, Alfred Bosch, ha explicat que es treballarà per obrir almenys dues estacions que podrien ser Foc Cisell i Foneria.
Front comú perquè l'Estat aporti més diners al transport públic de Barcelona
Generalitat, Ajuntament de Barcelona i Àrea Metropolitana envien una carta a Montoro per demanar més finançament | Rull retreu a l'Estat que "ha abandonat els seus compromisos" amb el transport públic barceloní
ARA A PORTADA
Publicat el 21 d’abril de 2016 a les 17:11
Et pot interessar
-
Economia Renfe elimina els Avlo entre Barcelona i Madrid
-
Economia Primer pas d'Europa perquè els Estats Units abaixin al 15% els aranzels als cotxes
-
Economia La patronal d'El Corte Inglés, Ikea i Carrefour demana 16.000 immigrants per cobrir vacants
-
Economia Les hipoteques registren el millor juny dels últims quinze anys
-
Economia Canvi de tendència del turisme a Catalunya: venen més visitants, però s'hi queden menys nits
-
Economia Les «kellys» es concentren davant el Palau de la Generalitat per exigir «empatia» en plena temporada alta