
Els fabricants torronaires agrupats sota la Identificació Geogràfica Protegida (IGP) Torrons d'Agramunt aguanten la crisi econòmica i enguany tenen previst vendre més barres de torrons que el passat 2010. Així ho ha assegurat a l'ACN el president de la IGP i responsable de Torrons Vicens, Àngel Velasco, que ha assenyalat que preveuen un creixement del 20% amb una venda d'unes 800.000 barres, el 90% de les quals durant la campanya de Nadal, concentrada entre l'1 de novembre i el 31 de desembre. Velasco assegura també que els torronaires d'Agramunt s'estan consolidant cada vegada més a Catalunya respecte als que tradicionalment havien liderat les vendes, els torronaires de Xixona, del País Valencià.
La IGP Torró d'Agramunt agrupa els quatre fabricants d'aquest producte de la localitat urgellenca: Torrons Vicens, Torrons Lluch, Torrons Fèlix i Torrons Reig. A Catalunya és la única IGP dedicada al món del torró, ja que Agramunt és la localitat que concentra més fabricants del Principat del total d'onze fàbriques que hi ha comptabilitzades.
Velasco es mostra convençut que al sector del torró ''no existeix una gran crisi'', perquè ''els torrons tenen preu per totes les butxaques i ningú en deixarà de menjar''. En aquest sentit, defensa la qualitat dels productes amb què s'elaboren els torrons i aquests en si com a part fonamental de la dieta mediterrània.
Velasco assegura que el torró d'Agramunt ''està molt de moda'' i que per això les vendes han incrementat més d'un 20% aquest any. Traduït en nombre de barres de torró, la IGP calcula vendre unes 800.000 barres, de les quals un 90% durant la campanya de Nadal. Tot plegat, fa que el torró d'Agramunt s'estigui consolidant cada cop més a Catalunya respecte a d'altres marques que tradicionalment tenien pràcticament el monopoli al mercat com és el cas dels torrons de Xixona, del País Valencià.
En el cas concret de Torrons Vicens, l'expansió va més enllà del territori català, i enguany presenta unes dades que indiquen que un 30% de les vendes han estat fetes a l'Estat i un 20% a l'estranger. En aquest sentit, Velasco assenyala que treballen amb mercats que són consumidors de torró durant tot l'any i no només durant les festes de Nadal, com és el cas del francès. Vicens també ven torrons a l'Argentina, els Estats Units, Alemanya, Noruega i Àsia. Enguany ha obert 12 botigues arreu de Catalunya, des de Barcelona, a la Jonquera i Bossost.
Pel que fa a les novetats d'enguany, Velasco assegura que cada torronaire d'Agramunt experimenta amb múltiples varietats de torró, fent servir la imaginació, que disten dels tradicionals i característics de la localitat com són el torró a la pedra. Per això, cada any hi ha nous torrons vinculats a la xocolata, els trufats, el praliné, els cremats o el massapà. En el cas concret de Torrons Vicens i també de la resta de fabricants, destaca la sortida al mercat del tradicional torró dur d'Agramunt fet d'avellanes i ametlles, però en una varietat on tot el producte està trinxat de tal manera que acaba esdevenint un torró tou.
En total però, enguany Torrons Vicens ha tret més de 30 especialitats noves i fa que en total disposin de 80 varietats diferents de torró. Segons Velasco el torró ''té unes possibilitats infinites'' i també destaca que en el seu cas han comercialitzat una varietat de torró dur d'Agramunt banyada amb un producte que li dóna una tonalitat com si es tractés d'or i que aquest s'ha fet per encàrrec del propietari de l'administració de loteria de Sort la Bruixa d'Or. Aquesta campanya, també destaquen les varietats de torró fabricades amb productes ecològics, que segons Velasco estan registrant una forta demanda.