Tècnics catalans creen un motor per a avions que consumeix un 30% menys de combustible

Ha estat dissenyat pel centre tecnològic Eurecat i es podria començar a utilitzar en avions Airbus d'aquí a 15 anys

Publicat el 05 de gener de 2017 a les 13:01

Ángel Lagraña, director de Mercat Aeronàutic d'Eurecat. Foto: Europa Press


El centre tecnològic Eurecat ha participat en el desenvolupament d'un nou motor per reduir el consum de combustible dels avions en un 30%. El nou sistema podria començar a comercialitzar-se d'aquí a 10 anys pel fabricant europeu Safran Aircraft Engines, tot i que difícilment es començarà a utilitzar en aeronaus de passatgers abans de 15 anys. Airbus ja s'ha interessat en el prototip.

Concretament, Eurecat s'ha encarregat del disseny i de la fabricació de més de 100 components plàstics i metàl·lics. El seu objectiu és iniciar les primeres proves de vol del nou motor, que han batejat com a Open Rotor, en un termini de cinc anys.

El director de Mercat Aeronàutic del centre tecnològic català, Ángel Lagraña, ha explicat que en les primeres fases s'ha desenvolupat un prototip per a proves en un banc de terra que permetrà avaluar "la idoneïtat i l'arquitectura", així com les tecnologies usades en el seu disseny. "La fabricació del nou motor amb materials termoestables i termoplàstics generaran estalvi de pes i això comportarà un estalvi de diòxid de carboni", ha apuntat Lagraña.

Eurecat ha donat a conèixer els últims avenços del projecte a les fires Aéromat de Tolosa, a França, i Airtec Munic, a Alemanya, dos esdeveniments especialitzats en innovació i components aeronàutics. Els treballs de desenvolupament d'aquest nou motor s'emmarquen en la primera fase del pla Cleansky, una iniciativa de la Comissió Europea per reduir les emissions acústiques i contaminants de l'aviació.