Els 27 estats membres de la Unió Europea (UE) han votat dividits la proposta de la Comissió Europea (CE) d'aplicar aranzels de fins al 36,3% als cotxes elèctrics fabricats a la Xina, però la mesura ha obtingut prou suports per tirar endavant.
Concretament, la votació d'aquest divendres s'ha tancat amb 10 vots a favor, cinc en contra i 12 abstencions, entre les quals destaca la d'Espanya. Així, la CE ha obtingut llum verda per a la imposició dels canons, que en cas d'aplicar-se, tindrien una vigència de cinc anys. En un comunicat, la Comissió Europea ha afirmat que continuarà treballant amb la Xina, un soci clau, per trobar "una solució alternativa" a l'adopció dels aranzels. El termini perquè entrin en vigor és el pròxim 30 d'octubre, la data límit fixada per Brussel·les per aconseguir l'aprovació de la CE i els estats membres.
La votació arriba després que el passat mes d'agost la CE anunciés la imposició provisional d'aranzels de fins al 36,3% a les importacions de vehicles elèctrics xinesos per fer front a la "competència deslleial" del gegant asiàtic arran d'una investigació europea sobre els subsidis xinesos. D'acord amb les conclusions de la investigació de l'executiu comunitari, els vehicles elèctrics procedents de la Xina es beneficien de "subsidis injustos" al llarg de tota la cadena de subministrament, generant "amenaces de danys econòmics" als productors de cotxes elèctrics de la Unió.
Així, la Comissió Europea va proposar aplicar gravàmens a BYD -el major exportador xinès de vehicles elèctrics- del 17%, a Geely del 19,3% i a SAIC del 36,3%. Aquests aranzels se sumaran, a més a més, al 10% que la UE ja percep de manera general en les importacions de vehicles elèctrics de bateria. En l'informe de conclusions presentat el passat mes d'agost, Brussel·les també va proposar concedir un tipus aranzelari individual a Tesla com a exportador des de la Xina, que va xifrar en el 9%.
La primera proposta provisional d'aranzels va entrar en vigor aquest 5 de juliol quan la CE va publicar al Diari Oficial de la Unió el reglament pel qual s'imposen drets compensatoris provisionals a les importacions de vehicles xinesos. Poc després que Brussel·les anunciés els aranzels als cotxes elèctrics de la Xina, Pequín va obrir una investigació per "competència deslleial" de les importacions europees de porc. Ara, amb aquesta via lliure que han deixat els estats, torna a créixer la tensió amb les institucions xineses.