01
de març
de
2022, 08:19
Actualitzat:
8:57h
Després que el passat 20 de gener d'enguany el ple de l'Ajuntament d'Olot aprovés per unanimitat la moció presentada per la plataforma "No és vial, és un carrer!" per a endegar la campanya "Olot camina" amb l'objectiu de conscienciar la població que la capital de la Garrotxa és una ciutat per a caminar-hi, amb què s'alliberaria del major nombre possible de vehicles circulants, les tres possibles eines que la plataforma ha imaginat han estat positivament valorades per l’Ajuntament, que es compromet a tirar-les endavant en un breu termini.
Des de la plataforma són "conscients que no serviran per a treure els camions de la ciutat, però sí com una via de defensa per apaivagar els efectes de la manca de circumval·lació, que multiplica el nombre dels vehicles de pas". A tall d’estadístiques, les d’Olot són, segons "No és un vial!", esfereïdores: 18.000 vehicles/dia per l’avinguda Sant Jordi (l'única que acull camions de gran tonatge), sumats als 23.000 vehicles/dia de l’avinguda Santa Coloma i un nombre semblant per l'avinguda Reis Catòlics, que sumen un total de 2.000.000 de vehicles al mes, o sigui, més de 23.000.000 de vehicles/any.
Per això, des de la plataforma continuen pensant en fórmules que treguin vehicles dels carrers. “Olot camina” no estalviarà els camions –això sense la variant d’Olot no és possible, afegeixen–, però sí que pot contribuir a una menor utilització del vehicle privat per als desplaçaments curts. Parteix, doncs, de la moció aprovada al ple, el redactat essencial de la qual diu així:
“Que l’Ajuntament d’Olot endegui la campanya "Olot camina", adreçada a conscienciar la població que Olot és una ciutat fàcilment caminable i, en conseqüencia, a promoure l’alliberament del major nombre possible de vehicles circulants, molts usuaris dels quals podrien cobrir les distàncies a peu.”
Les tres eines que han proposat, són les següents:
A partir d’ara, “Olot camina” resta en mans municipals. "Nosaltres, des de No és un vial, seguirem assenyalant altres solucions per afavorir la necessària pacificació dels carrers, tan congestionats per l’intens trànsit que hi circula. Resoldre situacions negatives heretades i enquistades, ha estat el gran objectiu que aquest petit col·lectiu de veïnes i veïns hem entomat, amb la pacificació del nostre tram per bandera. No és tasca fàcil, més si considerem que ens adrecem a una ciutadania ancorada en costums de tota la vida, a la qual li costa canviar la perspectiva i valorar els avantatges d’una ciutat verda", afegeixen.
Des de la plataforma són "conscients que no serviran per a treure els camions de la ciutat, però sí com una via de defensa per apaivagar els efectes de la manca de circumval·lació, que multiplica el nombre dels vehicles de pas". A tall d’estadístiques, les d’Olot són, segons "No és un vial!", esfereïdores: 18.000 vehicles/dia per l’avinguda Sant Jordi (l'única que acull camions de gran tonatge), sumats als 23.000 vehicles/dia de l’avinguda Santa Coloma i un nombre semblant per l'avinguda Reis Catòlics, que sumen un total de 2.000.000 de vehicles al mes, o sigui, més de 23.000.000 de vehicles/any.
Per això, des de la plataforma continuen pensant en fórmules que treguin vehicles dels carrers. “Olot camina” no estalviarà els camions –això sense la variant d’Olot no és possible, afegeixen–, però sí que pot contribuir a una menor utilització del vehicle privat per als desplaçaments curts. Parteix, doncs, de la moció aprovada al ple, el redactat essencial de la qual diu així:
“Que l’Ajuntament d’Olot endegui la campanya "Olot camina", adreçada a conscienciar la població que Olot és una ciutat fàcilment caminable i, en conseqüencia, a promoure l’alliberament del major nombre possible de vehicles circulants, molts usuaris dels quals podrien cobrir les distàncies a peu.”
Les tres eines que han proposat, són les següents:
- Desenvolupar una aplicació per a dispositius mòbils, que es digui "Olot camina", que sigui interactiva i permeti visualitzar a demanda, en temps i distàncies, els recorreguts a peu d’un punt de la ciutat a l’altre. En cadascun, el vianant podrà tenir informació en pop-ups dels llocs d’interès que s’hi aniria trobant, entenent per “lloc d’interès” punts històrics, edificis assenyalats, o serveis d’ús ciutadà, com col·legis, centres de salut, mercat, biblioteca... També, es podria ampliar als comerços i a altres entitats significatives com els mitjans de comunicació locals. Seria tan detallat com es vulgui i tan interconnectat com es vulgui, i es convertiria en una aplicació que podria esdevenir popular i tenir un gran ressò, tot donant a conèixer de pas la ciutat i els seus indrets. Segons "No és un vial", Olot té un important sector tecnològic que pot resoldre el repte de la creació d’aquesta aplicació, amb totes es garanties.
- Una eina semblant, no 2.0, sinó tangible i que tothom podria usar, és editar un mapa imprès amb tota una sèrie de recorreguts indicats de manera gràfica i atractiva, consignant els temps i les distàncies, amb icones dels llocs d’interès que s'hi pot trobar. Implicaria directament comerços i llocs públics com pot ser la Biblioteca o l’Oficina de Turisme.
- Per últim, i a partir de les eines anteriors, endegar xerrades informatives i didàctiques a les escoles tot explicant-hi els beneficis de caminar i conscienciant-los que convertir Olot en una ciutat caminable és cosa de tots i que a tothom fa bé, "més si considerem la problemàtica que viu la ciutat en aquest sentit, que encara s’allargarà anys". Amb la nova aplicació i els mapes a la mà, els responsables escolars tindrien una bona base per a explicar els nous conceptes, i (per exemple) imaginar activitats o reptes per a la mainada a partir dels recorreguts marcats als mapes.
A partir d’ara, “Olot camina” resta en mans municipals. "Nosaltres, des de No és un vial, seguirem assenyalant altres solucions per afavorir la necessària pacificació dels carrers, tan congestionats per l’intens trànsit que hi circula. Resoldre situacions negatives heretades i enquistades, ha estat el gran objectiu que aquest petit col·lectiu de veïnes i veïns hem entomat, amb la pacificació del nostre tram per bandera. No és tasca fàcil, més si considerem que ens adrecem a una ciutadania ancorada en costums de tota la vida, a la qual li costa canviar la perspectiva i valorar els avantatges d’una ciutat verda", afegeixen.