Més de 3.600 persones han fet servir el transport a demanda a la Vall d'en Bas els primers nou mesos

El balanç és molt positiu, fins al punt que s'estendrà als caps de setmana d'estiu en una prova pilot

El balanç del servei de transport a demanda s'ha presentat a Can Trona.
El balanç del servei de transport a demanda s'ha presentat a Can Trona. | Martí Albesa.
25 d'abril del 2022
Actualitzat a la 13:43h
Aquest migdia s'ha presentat a Can Trona, el Centre de Cultura i Natura de la Vall d'en Bas, el balanç dels primers nou mesos de funcionament del sistema de transport a demanda amb reserva prèvia en aquest municipi de set nuclis de població (estès al sector de Verntallat de les Preses i, també, cap a Riudaura).

El resum és que el resultat és molt positiu –amb més de 3.600 persones que l'han fet servir durant aquest període–, un "èxit", en paraules del batlle, Lluís Amat, que comportarà que aquest estiu, els mesos de juliol i d'agost –com ha anunciat la directora general de Transports i Mobiltat, Mercè Rius–, es faci una prova pilot per allargar el servei durant tot el cap de setmana i amb els mateixos horaris del servei de dilluns a divendres i, un cop fet el balanç al setembre, avaluar si es continuarà la resta de l'any.

El servei de transport a demanda (TAD) ClicCat a la Vall d'en Bas, que es pot demanar a través de l'aplicació Nemi de Teisa (o bé per telèfon) fins a 15 minuts abans de l'inici de cada servei ha fet una mitjana de 20 km diaris entre les 40 parades del recorregut (que n'abasta 45, de quilòmetres, en la ruta completa), amb un estalvi del 50% d'emissions contaminants –en disminuir el quilometratge per expedició.
 

Àlex Gilabert, gerent de Teisa. Foto: Martí Albesa.


Pel que fa al nombre d'usuaris, el gerent de Teisa, Àlex Gilabert, ha detallat que la mitjana de passatgers diaris s'ha situar en uns 20 (26 durant el mes de març) i amb un 49% de trajectes amb més de 4 persones per servei. També, és de destacar que el 80% de les reserves es fan a través de l'aplicació mòbil Nemi i només un 20% a través del telèfon.

El servei, en aquest període, s'ha articulat en dues hores punta: al matí, de les 08:10 h a les 10:00 h, i, a la tarda, de les 17:20 h a les 19:00 h, el que dóna idea de la flexibilitat horària del servei i de l'eficiència en temps i recorreguts òptims. De fet, mitjançant l'aplicació mòbil l'usuari rep confirmació de l'hora exacta de recollida i disposa d'informació en temps real de la posició del microbús.
 

Lluís Amat, batlle de la Vall d'en Bas. Foto: Martí Albesa.


"Educació", ha resumit el batlle de la Vall d'en Bas, Lluís Amat, pel que fa a l'ús del transport públic, perquè "cal canviar el xip en relació amb la 'cultura' del cotxe, tan arrelada a tot arreu". Amat ha posat l'exemple d'un Casal d'Avis de la Vall que ja l'ha fet, aquest canvi de mentalitat, ja que al punt de reunió de l'excursió que tenien prevista de fer aquest dimecres en un indret del municipi (el tercer més gros quant a extensió de la Garrotxa) hi arribaran amb el servei de transport a demanada de la Vall.
 

Mercè Rius, directora general de Transport i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya. Foto: Martí Albesa.


Tal com ha dit la directora general, Mercè Rius, no es tracta, solament, que el transport s'adapti al territori sinó, també, que el territori s'adapti al transport i, en aquest sentit, ha esmentat exemples com els de l'Àrea Bàsica de Salut –en què des del CAP procuren donar hora de visita tot adaptant-se als horaris del servei–, les anades als camps de futbol i bàsquet de les mainades o, com en resulta de l'estudi estadístic, l'ús que en fan treballadors d'Olot que es desplacen amb el microbús per arribar a temps a la seva feina de restauració als Hostalets d'en Bas.

Es crea la Taula Comarcal de Mobilitat
Precisament, de d'aquest migdia, a Can Trona hi són reunits diversos batlles de la Garrotxa junt amb la directora general de Transport, Mercè Rius; el conseller comarcal de Mobilitat, Jordi Güell; el president del Consell Comarcal, Santi Reixach; l'operador de transport, Teisa; i, diversos càrrecs tècnics de la Generalitat, per a constituir la Taula Comarcal de Mobilitat de la Garrotxa –una vella i esperada aspiració política– per a treballar conjuntament en la detecció de necessitats pel que fa al transport públic i impulsar accions i processos de millora, sempre amb l'aposta per la mobilitat sostenible a la comarca i la qualitat en el servei per als ciutadans.

Jordi Güell ha detallat que l'objectiu de la Taula és facilitar la mobilitat comarcal –en base a la informació municipal i a la difusió de la seva necessitat– i trobar alternatives eficient al transport privat amb tres punts d'entrada: la millora del transport públic i l'estudi de la mobilitat turística (que ha augmentat exponencialment durant i després de la pandèmia, amb el punt afegit de més punts d'aparcament).
 

Jordi Güell, conseller comarcal de Mobilitat. Foto: Martí Albesa.


L'altre punt, important, que vol abordar la Taula Comarcal de Mobilitat és el de la integració tarifària del transport a la Garrotxa –que fa temps que s'endarrereix–, el servei de transport a demanda Mieres-Santa Pau i la modificació del servei d'accés a l'Hospital d'Olot i Comarcal de la Garrotxa per a fer-lo més accessible als usuaris.

Pel que fa al projecte de tren-tram Olot-Girona, que es va presentar el gener passat, el conseller Jordi Güell ha explicat que només en tenen esment pels mitjans de comunicació, ja que els promotors del projecte no els l'han fet conèixer. Güell ha dit que la Taula Comarcal de Mobilitat no ho valorarà perquè ni tenen informació de la inversió inicial ni dels costos d'explotació.
Arxivat a