El 22è Festival de Cinema de Girona ha celebrat aquest diumenge l'entrega de premis en una gala on s'ha homenatjat al músic Xavier Cugat en el 110è aniversari del seu naixement. 'Carta de Francia', del madrileny Diego López Castillo, s'ha endut el guardó de Millor Curtmetratge de ficció per 'l'eficàcia narrativa i sensibilitat a l'hora de narrar una història emotiva, que testimonia el nostre passat'. Paral·lelament, 'El sueño del baobab', de la gironina Laura Hernández, ha aconseguit el premi a Millor Curtmetratge documental 'per la seva aposta per un cinema observacional que s'endinsa a una temporalitat diferent, per la força de les imatges fílmiques, el treball de muntatge i l'habilitat narrativa'.
El jurat ha volgut fer també una menció especial al documental 'Guests of Space', de la també gironina Alba Mora 'per la barreja de formats, per la seva impecable factura tècnica i per la seva intenció estètica'.
El jurat de la categoria documental del 22è Festival de Cinema de Girona estava format per Lluís Hereu, director de cinema; Natàlia Molero, escriptora, exdirectora de la Filmoteca de Catalunya i membre del Consell Assessor de Ràdio i Televisió Espanyola (RTVE) a Catalunya; Natàlia Navarro, directora d'INSPAIS; Sílvia Subirós, directora de documentals i recent guanyadora del Premi Nova Autoria de l'SGAE al Festival de Sitges; i presidit per Pere Soler, membre de la directiva del Festival de Cinema Jueu de Besalú.
'Vermell a l'aigua', Millor Direcció i Fotografia
Continuant amb la categoria de ficció, el curt 'Vermell a l'aigua', dels empordanesos Mikel Gurrea i Isona Rigau, s'ha endut el premi a la Millor Direcció 'pel pols cinematogràfic i narratiu a l'hora de narrar una llegenda fantàstica'. El curt, rodat a la Costa Brava, ha rebut també el premi a la Millor Fotografia per a Marcos Marín 'per la bellesa i adequació de la direcció de fotografia'. El premi al Millor Guió ha estat per a Edmond Custals, Andreu Fernández, Fran Gómez, Ruben Lojo, Antonio Sánchez i Carles Sánchez Real pel guió de 'Bingo', 'per l'eficàcia a desenvolupar una comèdia divertida i fresca'. El premi al Millor Muntatge ha recaigut a TrastoStudios 'per la precisió i la creativitat narrativa del seu treball al film Gargots'.
Els premis a la Millor Interpretació han estat per Montse Germán per 'Carta de Francia' i Jorge Carcassone per 'Septiembre', 'per la sensibilitat i credibilitat que atorguen als seus personatges'.
Per últim, el jurat de ficció ha volgut fer també una menció especial als treballs 'Matermagna', del col·lectiu de professors de Palafrugell, i 'Camins, Silencis i Somriures', dels alumnes de l'escola de Bordils, 'per l'eficaç i creativa col·laboració entre els entorns educatius i el cinema'. Igualment, ha fet una altra menció especial per al film 'Solace', de Jared Kastiane, 'pels seus valors cinematogràfics, on destaca la utilització d'un llenguatge tant contundent com auster'.
El jurat de la categoria de ficció estava format per Manuel Domíngez, periodista especialitzat en cinema, realitzador de TV i documentals; Josep Ferrer, director de la MACCA, festival de cinema de Cassà de la Selva; Teresa Crespo, guionista de Molta merda; Ruth Romero, distribuïdora; i presidit per Santi Lapeira, director de cinema i membre de l'Acadèmia del Cinema Català.
Homenatge a Xavier Cugat
El palmarès del 22è Festival de Cinema de Girona s'ha completat amb l'entrega del primer premi Xavier Cugat al compositor Carles Cases per la seva trajectòria en la música cinematogràfica. De fet, l'entrega de premis s'ha convertit també en un homenatge al músic Xavier Cugat, que s'ha recordat amb la projecció d'un documental, producció pròpia del festival, que repassa la figura i l'obra de Xavier Cugat. Aquesta nit s'ha pogut veure un muntatge especial que es traduirà en un llargmetratge documental.
També ha participat en l'acte, a través d'una connexió telefònica, la darrera parella de Xavier Cugat, Carmen Pedrosa. Per tancar l'acte, la cantant argentina afincada a Barcelona Natalia Llebeili ha interpretat 'Bésame mucho', acompanyada a la guitarra pel músic gironí Miguel Fernández, una peça que Xavier Cugat va interpretar centenars de vegades acompanyat de la seva orquestra.