Ja té data la propera cita dels experts i practicants de la gastronomia del cafè. La companyia torrefactora Cafès Cornellà, situada a Fornells de la Selva (Girona), ha convocat per al 3 de maig el VIII concurs "El Millor Barista de l'Any", un acte que reuneix en cada edició als millors especialistes de l'Art del Espresso, i que aquest any faran gala de les creacions que algun d'ells ja ofereix en la carta de les seves cafeteries, totes elles Punt Espresso.
Després de les demostracions realitzades a l'Espai Barista de Cafès Cornellà del passat Fòrum Gastronòmic 2011, la present edició del concurs es presenta més concorreguda i expectant que mai per al sector HORECA de comarques gironines que ja ha confirmat la seva assistència. Al llarg del matí, els professionals escollits, entre una llarga llista de més de 400 candidats, hauran de mostrar la seva perícia en la matèria amb tres tipus de preparacions: 4 cafès espresso, 4 capuccinos i 4 begudes d'especialitat, la base de les quals ha de ser el cafè, sense alcohol. Competiran els baristes Lina Zapata (Cafeteria Tornés de Girona); Sara Güell (Cafè del Poste de Banyoles); Juan Pablo Marquès (Els Tinars de Llagostera); Meritxell Casadevall (Escola d’Hostaleria de Girona), Ramiro Louzao (Bar Parada de Lloret de Mar) i Alejandro Moreno (Cafeteria Sant Joan de Calella de Mar, Barcelona). Els dos finalistes concorreran en el campionat de Catalunya que se celebrarà el pròxim 13 de maig de 2011 a Barcelona.
Tutorials per a la professió
L'espai virtual presentat en l'edició 2010 del concurs, un lloc de referència per a la participació i consulta de la cafeteria Punt Espresso, l'univers barista, i els amants del bon cafè, acaba d'estrenar els tutorials per a la professió. Es tracta d'un conjunt de vídeos realitzats per Cafès Cornellà per facilitar la comprensió i posada en pràctica de les diverses tècniques del Mètode Espresso. Amb aquesta producció, la signatura contribueix encara més a la formació professional dels baristes. Per accedir només cal entrar a www.cafescornella.es (secció Taller Barista) i acreditar-se com a client o barista professional.
Actualment ja hi ha més de 40 cafeteries certificades amb el Punt Espresso a Catalunya. Disposar d'un PUNT ESPRESSO permet a la cafeteria un desplegament important d'activitats i promocions dirigides al consumidor i disposar de diferents elements de comunicació per difondre la cultura del cafè, a més de la possibilitat de formar part de la xarxa de cafeteries certificades. Per mantenir la certificació, l'establiment es compromet a preparar i oferir espressos en totes les seves tasses, utilitzant el mètode de preparació, amb els paràmetres de la beguda i amb el personal degudament format, el barista.
La gastronomia del cafè
El concurs de barista és una de les accions de la trajectòria de Cafès Cornellà per aconseguir el reconeixement professional de la figura del barista i del cafè com a producte gastronòmic. La firma ha aconseguit que per primera vegada un saló gastronòmic tractés el cafè com a part del món de la gastronomia, a través de sessions diàries sobre mixologia molecular del cafè i del te, espressos i cappuccinos aromatitzats amb latte art, Lattes, Frappés, smoothies, coctelería barista, preparacions i exhibicions baristes. Tot això a càrrec dels millors experts nacionals i europeus.
"El cafè, amb les seves múltiples formes de preparació, també forma part del món de la gastronomia", assegura el director general de l'empresa, Pere Cornellà. El cafè té una gran capacitat de combinació amb altres aliments o begudes i espot degustar a diferents temperatures de servei, en diversos moments de la jornada i sota formes o textures molt variades. Precisament, per la influència del primer concurs mundial de baristes (WorldBaristaChampionship, any 2000), que Cafès Cornellà va versionar per primera vegada a Espanya al 2003, apareixen les begudes d'especialitat barista amb base de cafè, acompanyant al tradicional espresso perfecte i al cappuccino. Per Cafès Cornellà aquestes begudes subratllen aquesta capacitat que té el cafè i la possibilitat creativa per part del barista. El resultat és tota una nova generació de propostes amb un alt poder de satisfacció per al consumidor final. Són begudes que tenen l'origen en el model italià de cafeteria i que reben un gran impuls per mitjà del vigor de la competició per acabar obtenint una gran acceptació a nivell mundial. Cap a un nou model de cafeteria
El nou model de cafeteria proposat per Cafès Cornellà es fonamenta en tres principis bàsics: estratègia empresarial, productes de qualitat i personal qualificat. "Des del principi estem fent servir indistintament els termes professional i barista per descriure aquesta nova visió respecte al gestor de la cafeteria. Pensem en ell com el veritable i únic protagonista d'aquesta evolució, sense el qual, res d'això seria possible. En l'actualitat, aquest professional no té reconeixement. Amb el pas del temps i amb la irrupció de nous especialistes-cuiners, sommeliers, etc., la seva funció s'ha relegat a un simple dispensador de begudes i aliments envasats tal com es troben a les botigues o supermercats, sense cap aportació de valor i, per tant, sense cap requeriment de qualificació professional", afirma Pere Cornellà. Tot i això manifesta que "a poc a poc, aquesta situació va canviant i ha de passar pel reconeixement que fa de si mateix l’interessat. La seva posada en valor, la seva exigència formativa i la seva activació com a col·lectiu han de suposar el rellançament d'aquesta professió que fa del contacte directe amb el consumidor final el seu principal argument per ser capaç de proporcionar un alt grau de satisfacció en el consum de noves begudes". D'altra banda, Cornellà conclou que "la cafeteria haurà de convertir-se, si vol sobreviure, en l'espai gastronòmic on tingui lloc tota aquesta transformació. Un espai nou, urbà, amb propostes fresques i innovadores. La cafeteria és un lloc de freqüentació diària, que trobem de pas o que serveix de punt de trobada o de
pausa de la jornada. Ha de ser un lloc accessible, amable, confortable, saludable i, per descomptat, amb una oferta gastronòmica en miniatura que superi les nostres expectatives ".