L'augment d'agressions que han patit els treballadors de l'empresa Lesma Handling S.L., encarregada de fer la facturació de Ryanair, ha obligat a instal·lar vidres de protecció i panys de seguretat a les oficines de l'aeroport de Girona. Només durant el darrer mig any, el sindicat UGT ha comptabilitzat 21 agressions a treballadors, quatre de les quals aquest mateix desembre. Com que l'empresa se'n rentava les mans, el sindicat la va portar davant el Tribunal Laboral de Catalunya. L'acord al qual s'ha arribat estableix que, a més de les mesures de protecció, es formarà la plantilla en gestió de conflictes i es farà una altra reunió a tres bandes amb Aena perquè es reforci el personal de seguretat.
Durant els darrers mesos, les agressions al personal de Lesma Handling per part de passatgers han anat en augment. Aquesta empresa, subcontractada per Ryanair, porta a terme la facturació dels equipatges de la companyia de baix cost irlandesa a l'aeroport de Girona.
Precisament, un dels detonants d'aquesta situació ha estat la nova política de preus que ha començat a aplicar Ryanair. Per exemple, en cas que s'hagi d'imprimir el bitllet a l'aeroport, el passatger ha d'abonar 40 euros. O si l'equipatge que es vol facturar passa de pes, s'han de pagar 20 euros per cada quilo extra.
Això comporta que, en cas d'enuig, el personal de facturació sigui qui rebi insults o –fins i tot- agressions físiques per part dels passatgers. Davant la sospita que aquestes situacions anaven en augment, la UGT va començar a portar una estadística d'aquests casos, ja que Lesma no els comptabilitzava.
'Només en el darrer mig any s'han detectat 21 agressions, quatre de les quals aquest mateix desembre', concreta el portaveu de la Federació de Transports del sindicat, Joan Muntada. El comitè d'empresa de Lesma va exigir a la direcció mesures urgents per posar fre a les agressions, però l'empresa va respondre que aquesta competència era responsabilitat d'Aena.
Davant la negativa, la UGT va denunciar Lesma a la Inspecció de Treball, la va portar davant el Tribunal Laboral de Catalunya i va convocar aturades per la setmana del 14 al 20 de desembre. Aquest dimecres, però, durant un acte de mediació, les dues parts van assolir un acord i el sindicat ha desconvocat les protestes.
L'acord estableix que Lesma instal·larà vidres de protecció i panys de seguretat a les oficines abans del 20 de desembre. A més, també es faran cursets de formació per als treballadors en matèria de gestió de conflictes. Per últim, s'ha acordat convocar una reunió més endavant on hi assisteixi Aena per reclamar un increment del personal de seguretat.
L'augment d'agressions al personal ha obligat a instal·lar elements de seguretat a l'aeroport de Girona. A la imatge, passatgers fent cua en un dels mostradors de facturació de la companyia Ryanair Foto: Xavier Pi / ACN
Més vigilància
El sindicat UGT ja ha avançat que, en cas que Aena se'n renti les mans i no incrementi la plantilla de vigilants, la denunciarà. 'L'acord assolir és només un petit pas endavant, perquè més de la meitat de les agressions no es registren a les oficines, sinó als taulells de facturació o a les portes d'embarcament', concreta Joan Muntada.
El portaveu sindical afegeix que s'ha d'incrementar la plantilla de vigilants perquè l'actual 'respon al passat, i és la mateixa que quan l'aeroport només tenia un milió de visitants'. En aquest sentit, Joan Muntada insisteix en què la presència de personal de seguretat actua com a mesura dissuasòria davant una possible agressió, i reclama a Aena que actuï.