El periodisme mòbil: explicar històries amb telèfons o tauletes

El MAC de Granollers debat sobre com complementar les noves eines amb la professió

  • Un dispositiu per gravar i emetre imatges en directe. -
Publicat el 29 de setembre de 2021 a les 20:52
Actualitzat el 29 de setembre de 2021 a les 22:13
Un aparell que compta amb un dispositiu mòbil, un estabilitzador, un generador de xarxa wifi, una entrada d'àudio on poder connectar un micròfon per tenir un millor so i, fins i tot, un esquelet que permet subjectar-ho tot amb les dues mans. Cada cop és menys estrany veure un d'aquests aparells utilitzat per un periodista a l'hora de fer connexions en directe. Aquest dimecres se n'ha vist un nou exemplar a Granollers, en el marc de la sessió del Mercat de l'Audiovisual de Catalunya El periodisme mòbil, innovació tècnica o periodística?. Una tendència que també coneguda com a MoJo, de l'anglès Mobile Journalism.

"En ràdio podem entrar en directes amb àudio de qualitat. I, en televisió, es poden fer connexions en directe amb declaracions de protagonistes o explicacions del periodista", explica Núria de José, responsable del servei d'actualitat de la Xarxa de Comunicació Local, una de les participants a la taula rodona. 

De José reconeix que "s'ha de valorar quan és útil aquest sistema i quan no". I posa un exemple: "Potser estàs en una manifestació i no vols un so nítid com el d'un estudi, sinó que et recordi precisament on ets".

En televisió, però, diu que moltes televisions petites ho tenen com a sistema imprescindible: "És més econòmic a l'hora de comprar-lo, més fàcil de transportar i molt senzill d'ensenyar a utilitzar. Alhora, però, té limitacions: té poca profunditat de camp i depèn de la cobertura 4G que tinguis", puntualitza.

De José també vol deslligar l'ús d'aquests aparells del concepte precarietat: "No significa que els que l'utilitzen vagin sols. Sovint fem associacions de conceptes que no tenen res a veure", defensa. 

Sí que reconeix, però, que s'està fent un ús "conservador" d'aquest sistema: "Crec que s'està utilitzant amb els formats tradicionals, quan  s'haurien de crear nous productes adaptats. La pandèmia ens ha canviat la forma de fer i consumir televisió, però l'important és que s'expliquin històries".

[h3]EFE i Televisió Espanyola[/h3]
L'acte també ha comptat amb la participació del delegat general d'EFE a Catalunya, Leandro Lamor, i del director d'innovació estratègica de l'Instituto RTVE, Miguel Ángel Martín-Pascual. Segons Lamor, a l'agència han hagut de passar de només fer teletips a una oferta més completa per les demandes dels clients: "El mòbil no és només una eina per captar imatges; també és una estació de treball". 

El responsable d'EFE creu que el MoJo "significa innovació tècnica, però també cal decisió periodística. No substitueix, però dona noves solucions i permetrà explorar noves narratives. L'important és que el que expliques sigui creïble, sentencia".

Martín-Pascual, per la seva banda, ha vaticinat que, en pocs anys, "tot serà mobilitat". Es mostra a favor de "qualsevol innovació tècnica", però insisteix també en el paper del periodista: "Sempre haurà d'explicar històries". Destaca que l'ús dels telèfons mòbils "dona moltes possibilitats".