«Kristallnacht»: art i projecte comunitari a Can Jonch per reflexionar sobre els èxodes
La instal·lació artística efímera es podrà veure aquest cap de setmana

- Detall de la instal·lació -
- Jaume Ventura Busquets
Ara a portada
Publicat el 29 de maig de 2021 a les 12:54
Actualitzat el 29 de maig de 2021 a les 12:56
La programació Granollers, vila oberta a la pau, que commemora el 83è aniversari del bombardeig de la ciutat durant la Guerra Civil, inclou enguany la instal·lació efímera Kristallnacht que s’exposarà a Can Jonch només aquest cap de setmana per a visites de públic en general i de l’1 al 4 de juny per a grups de centres educatius.
La instal·lació està formada per un conjunt de figures de fang que representen el camí de l’èxode i que han estat elaborades pels artistes del col·lectiu Kristallnacht, format per un grup de professionals de diferents disciplines. Les figures es complementen, a més, amb peces elaborades a través d’un procés comunitari fet amb els participants del curs +Oportunitats de Dimas, entitat que treballa des de fa més de 20 anys per acompanyar persones en risc d’exclusió i afavorir processos d’inserció social. Aquest curs té com a objectiu formar, l’orientar i l’acompanyar en una acció socioeducativa, nois i noies d’entre 16 i 21 anys. Aquests joves han participat en un procés que ha combinat la conversa amb la producció artística de peces de fang que ha permès recollir les experiències personals dels joves participants per incloure-les com a testimonis sonors en la instal·lació, juntament amb les peces produïdes.
Així doncs, la instal·lació és el resultat d’un procés comunitari de recerca i aproximació a la realitat d’un col·lectiu de persones "amb uns coneixements i unes experiències vitals úniques en relació al procés migratori", segons destaca l'organització. El conjunt està format per més 200 peces de fang que van des dels 15 fins als 45 cm d’alçada.
Les peces van col·locades en grup, unes al costat de les altres, representant el camí de l’èxode. Cada peça de fang porta una espelma al seu cap, "sent així ella mateixa un llantiol que simbolitza la llum individual i alhora la llum del grup". L’ambient sonor que es crea es nodreix de les veus enregistrades durant el procés comunitari, donant veu a cada una de les figures creades per cada una de les persones joves que hi donen veu.
El referent
El 9 de novembre de 1938, a Alemanya, Àustria i part de Txecoslovàquia, es varen cremar més de 1.500 sinagogues, hospitals i comerços, 7.000 botigues varen ser destruïdes i 30.000 persones detingudes i internades en camps de concentració. Aquella fatídica nit és recordada com la Kristallnacht, la Nit dels Vidres Trencats, "i va normalitzar la violència massiva contra els jueus i altres grups ètnics, així com persones que no encaixaven amb l'ideari nazi (homosexuals, discapacitats, comunistes, entre d'altres)".
"La por a l'altre, la por a la diferència radical que implica l'altre, aquell que no sóc jo, ens pot portar a construir un nosaltres excloent i homogeni. L'altre esdevé l'enemic. Només en el nosaltres hi ha la seguretat. Les veus i les figures que acompanyen Kristallnacht, amb les seves llums i les seves ombres, són un reconeixement a totes aquelles persones anònimes que es mouen cada dia buscant noves oportunitats. També són un record a totes les persones que van patir la Guerra Civil, els bombardejos de la ciutat de Granollers de 1938 i 1939. I a les persones que pateixen encara avui les conseqüències d’una guerra a qualsevol lloc del món".
La instal·lació està formada per un conjunt de figures de fang que representen el camí de l’èxode i que han estat elaborades pels artistes del col·lectiu Kristallnacht, format per un grup de professionals de diferents disciplines. Les figures es complementen, a més, amb peces elaborades a través d’un procés comunitari fet amb els participants del curs +Oportunitats de Dimas, entitat que treballa des de fa més de 20 anys per acompanyar persones en risc d’exclusió i afavorir processos d’inserció social. Aquest curs té com a objectiu formar, l’orientar i l’acompanyar en una acció socioeducativa, nois i noies d’entre 16 i 21 anys. Aquests joves han participat en un procés que ha combinat la conversa amb la producció artística de peces de fang que ha permès recollir les experiències personals dels joves participants per incloure-les com a testimonis sonors en la instal·lació, juntament amb les peces produïdes.
Així doncs, la instal·lació és el resultat d’un procés comunitari de recerca i aproximació a la realitat d’un col·lectiu de persones "amb uns coneixements i unes experiències vitals úniques en relació al procés migratori", segons destaca l'organització. El conjunt està format per més 200 peces de fang que van des dels 15 fins als 45 cm d’alçada.
Les peces van col·locades en grup, unes al costat de les altres, representant el camí de l’èxode. Cada peça de fang porta una espelma al seu cap, "sent així ella mateixa un llantiol que simbolitza la llum individual i alhora la llum del grup". L’ambient sonor que es crea es nodreix de les veus enregistrades durant el procés comunitari, donant veu a cada una de les figures creades per cada una de les persones joves que hi donen veu.
El referent
El 9 de novembre de 1938, a Alemanya, Àustria i part de Txecoslovàquia, es varen cremar més de 1.500 sinagogues, hospitals i comerços, 7.000 botigues varen ser destruïdes i 30.000 persones detingudes i internades en camps de concentració. Aquella fatídica nit és recordada com la Kristallnacht, la Nit dels Vidres Trencats, "i va normalitzar la violència massiva contra els jueus i altres grups ètnics, així com persones que no encaixaven amb l'ideari nazi (homosexuals, discapacitats, comunistes, entre d'altres)".
"La por a l'altre, la por a la diferència radical que implica l'altre, aquell que no sóc jo, ens pot portar a construir un nosaltres excloent i homogeni. L'altre esdevé l'enemic. Només en el nosaltres hi ha la seguretat. Les veus i les figures que acompanyen Kristallnacht, amb les seves llums i les seves ombres, són un reconeixement a totes aquelles persones anònimes que es mouen cada dia buscant noves oportunitats. També són un record a totes les persones que van patir la Guerra Civil, els bombardejos de la ciutat de Granollers de 1938 i 1939. I a les persones que pateixen encara avui les conseqüències d’una guerra a qualsevol lloc del món".