FGC i la UAB es conjuren per divulgar sobre la necessitat de reduir l'ús dels combustibles fòssils

La segona edició del Vagó de la Ciència comptarà cada dijous amb un expert que pujarà al tren per resoldre dubtes i dialogar amb els passatgers

Imatge del Vagó de la Ciència de FGC
Imatge del Vagó de la Ciència de FGC | Generalitat
Redacció
18 de setembre de 2024, 16:46
Actualitzat: 17:04h

Reduir l'ús dels combustibles fòssils està a l'agenda de molts països. Fins i tot, ja hi ha una ciutat que ha decidit prohibir-losFerrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) també volen contribuir a la sensibilització de la ciutadania i ho fan amb la segona edició del Vagó de la Ciència. Es tracta d'una iniciativa conjunta que, en aquesta segona edició, està dedicada a divulgar sobre la necessitat de reduir el consum de petroli, carbó i gas i d’augmentar l’ús d’energies netes i renovables. El vagó forma part d’un tren de Ferrocarrils de la línia Barcelona-Vallès que circularà durant el curs acadèmic 2024-2025 amb el lema “Reduïm l’ús de combustibles fòssils!”, en línia amb l’any temàtic al qual la Universitat Autònoma dedica el curs.

El Vagó de la Ciència, que va tenir molt bona acollida durant la seva primera edició el curs 2023-2024, dedicada a la salut mental, es planteja com un laboratori de cocreació de divulgació científica i tecnològica on es tracten temes d’interès general, en què la recerca i la innovació són fonamentals, amb la voluntat d’arribar a la ciutadania i millorar l’educació cientificotècnica de la societat. Aquesta segona edició ha comptat amb la participació d’una trentena d’investigadores i investigadors de la UAB dels departaments de Biologia Animal, Biologia Vegetal i Ecologia, de Geografia i d’Enginyeria Química, Biològica i Ambiental, entre d’altres, així com de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) i del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF).

El vagó conté informació i il·lustracions relacionades amb la reducció dels combustibles fòssils que poden ser ampliades, en format àudio, a partir de codis QR. Els continguts inclouen deu audioguies que aborden aspectes transversals, com ara l’origen i ús dels combustibles fòssils, el seu impacte en la biodiversitat i la salut humana, o les energies alternatives. I també la sèrie El pòdcast del Vagó, amb 16 capítols, disponible a la pàgina web del Vagó i a les plataformes Spotify i Ivoox, amb entrevistes a investigadores i investigadors sobre temàtiques del seu àmbit de recerca. Entre d’altres, s’hi aborden el canvi climàtic i la biodiversitat, els reptes de la transició energètica, la justícia climàtica, l’agricultura regenerativa o el consum responsable.

També s'incorpora el Seient de l’Expert, una iniciativa que busca incentivar la interacció amb els usuaris i en què un investigador ocupa, periòdicament, un seient del vagó senyalitzat per a l’activitat i fa el trajecte en tren entre plaça Catalunya i la Universitat Autònoma per resoldre dubtes, intercanviar experiències i mantenir un diàleg sobre el seu àmbit de coneixement. La iniciativa tindrà lloc, enguany, cada dijous durant els mesos d’octubre i febrer.

L'impacte mediambiental dels desplaçaments 

En aquesta ocasió, Ferrocarrils també compta amb un espai dins el Vagó de la Ciència on mostra les dades sobre l’estalvi d’emissions, d’energia i econòmic que suposa fer el trajecte entre plaça Catalunya i la Universitat Autònoma amb FGC en lloc de fer-ho amb cotxe. Concretament, l’estalvi en emissions cada vegada que es fa aquest trajecte equival a la captació de carboni d’1,38 arbres en un any, i l’estalvi econòmic és de 2,2 cafès per trajecte.

Així, les persones usuàries podran prendre consciència sobre la diferència en l’impacte mediambiental que tenen els seus desplaçaments quan opten per un mitjà de transport o l’altre, i sobre l’estalvi per al planeta que representa viatjar amb FGC. El Vagó també mostra el compromís de la companyia amb la mitigació d’emissions de gasos d’efecte hivernacle que té com a objectiu per a l’any 2030 ser neutre en carboni. En aquest sentit, Ferrocarrils ha reduït un 85,87 % les emissions de gasos amb efectes hivernacle d’abast 1 (emissions directes) i 2 (emissions indirectes de l’electricitat importada) des de l’any 2018.

Arxivat a