No fa tants anys que era habitual veure marques de tabac o de begudes alcohòliques en els grans premis de Fórmula 1 o de Moto GP. Després de ser prohibit, va emergir amb força la indústria dels combustibles fòssils. Segons un estudi, actualment les empreses de petroli i gas tenen actius patrocinis per valor de 5.600 milions de dòlars en un fenomen batejat com a sportswashing.
Sportswashing, una pràctica que ve de lluny
El greenwashing o ecopostureig es tracta de la tècnica de màrqueting verd en crear una falsa imatge de responsabilitat ambiental. En els darrers anys ha esdevingut una preocupació creixent i tant la Unió Europea com el govern espanyol estan desenvolupant normatives o estratègies per frenar-lo.
També han sorgit conceptes com purplewashing (blanqueig feminista) o pinkwashing (LGTBI). El 2015 es va encunyar l'sportswashing, arran de l'aposta del règim d'Azerbaidjan per blanquejar la manca de llibertats democràtiques amb l'organització dels Jocs Europeus a Bakú.
Els exemples dels darrers anys són múltiples: Qatar organitzant un Mundial de futbol o Jocs Olímpics celebrats a Rússia o a la Xina. Més enllà dels estats -també l'Alemanya nazi va apostar per mostrar la seva cara amable a Berlín 1936-, les grans empreses hi juguen un paper. Destaca el cas de la indústria dels combustibles fòssils que, segons un estudi presentat aquest dimecres, tenen actius almenys 5.600 milions de dòlars amb patrocinis esportius.
Els esports amb més diners procedents de la indústria fòssil
Més de la meitat dels 5.600 milions de dòlars provenen de quatre empreses. L'estudi "Diners bruts. Com els patrocinadors de combustibles fòssils contaminen l'esport", impulsat pel think tank New Weather Institut, assenyala el denominat Big Four, format per la saudita Aramco (1.300 milions), la britànica d'origen neerlandès Shell (470 milions), la francesa TotalEnergies (340 milions) i el gegant petroquímic britànic Ineos (777 milions).
Per esports, destaquen les modalitats de motor (2.186 milions), però també el futbol (994 milions), el futbol americà (640 milions) i el beisbol (199 milions). Menció a part mereix el ciclisme (486 milions), un esport en principi que va vinculat a la sostenibilitat, però que disposa d'equips patrocinats per grans empreses de combustibles fòssils com el Total Energies i l'Ineos, però també per petroestats com l'UAE, el Bahrian o el Jaico-Alula, amb part del suport econòmic provinent de l'Aràbia Saudita.
De fet, més enllà de les empreses pròpiament, un altre estudi estima en 4.500 milions de dòlars la inversió dels països productors del golf en lligues i clubs esportius.
Prohibir la publicitat de combustibles fòssils
L'anàlisi de New Weather Institute arriba pocs dies abans de la Cimera del Futur on s'espera que António Guterres, secretari general de l'ONU, demani els anunciants que posin fi a les aliances amb el sector del petroli i el gas. De fet, ja és un missatge que va anunciar el passat mes de juny i que, de moment, ha tingut una primera concreció: la ciutat neerlandesa de la Haia ha anunciat la prohibició de publicitat de cotxes de combustió, avions i creuers a partir de l'1 de gener de 2025.
El mateix estudi, en les seves conclusions, recomanen aquesta prohibició tal com es va fer amb tabac i alcohol d'alta graduació. També aposten per fomentar activament fonts de finançament més sostenibles així com augmentar la transparència sobre les emissions, directes i indirectes, d'aquestes empreses.
"Les companyies petrolieres estan endarrerint l'acció climàtica. Però l'agreujament de l'escalfament global també amenaça atletes, aficionats i grans esdeveniments, com es veu clarament amb els Jocs Olímpics d'Hivern", assegura Andrew Simms, codirector del New Weather Institut, responsable d'un estudi que compta amb el suport d'alguns esportistes com Morten Thorsby, futbolista noruec del Gènova; Pragnya Mohan, el millor triatleta de l'Índia, o Imogen Grant, medallista d'or a París en rem, entre altres.