19
de setembre
de
2023, 18:45
Badalona i Xavier García Albiol han estat notícia les darreres hores amb l'anunci de l'aprovació d'una moratòria de tres anys a l'aplicació d'una zona de baixes emissions. Les ZBE són una de les mesures incloses en la llei estatal de canvi climàtic i s'haurien d'aplicar a totes les ciutats de més de 50.000 habitants a tot tardar el juny de 2024.
Els motius d'Albiol són, en principi, econòmics. Assegura que "no pot fregir a multes" aquells veïns sense recursos econòmics que no es puguin permetre canviar el cotxe. En aquest sentit, preveu instal·lar els senyals i les càmeres en el termini corresponent, però no posar ni una sola sanció fins a l'1 de gener de 2027. D'aquesta manera, a més, assegura que no tindria efecte l'amenaça de retirar la subvenció.
Des del ministeri, per la seva banda, s'acusa l'alcalde de Badalona de seguir una estratègia concertada pel PP en altres municipis en la línia de fer marxa enrere en les polítiques a favor de la mobilitat sostenible i la salut pública.
Actualment, quan manquen uns set mesos per a la data límit el més calent és a l'aigüera. Barcelona va ser pioner amb la implantació de la ZBE Rondes Barcelona, que segons les administracions promotores ha permès reduir -juntament amb altres mesures- un 31% de la contaminació per NO2.
La iniciativa, que va entrar en vigor l'1 de gener de 2020, però que no es va desplegar totalment fins a març de 2021, també afecta parcialment aquests municipis metropolitans:
Dos ajuntaments també han impulsat ZBE exclusives per als seus municipis:
L'administració metropolitana, de fet, ha obtingut fons europeus per diverses ZBE. Els municipis que preveuen tenir implantada a finals de 2023 o a inicis de 2024 són els següents:
Per altra banda, la Generalitat ha concedit ajuts a econòmics a altres municipis com Granollers, Manresa, Mollet del Vallès, Rubí i Vilanova i la Geltrú, en altres. Girona i Reus també formen part de la reduïda llista de ciutats que tenen avançat el desplegament d'una normativa que afecta 67 municipis.
En l'àmbit català, a més, es pretén que les ZBE siguin obligatòries a tots els municipis de més de 20.000 habitants -sense en tenir en compte els seus nivells de contaminació- l'any 2025.
Aprovar en un ple l'incompliment d'una llei
L'anunci de García Albiol ha aixecat molta polseguera. Teresa Ribera, ministra de Transició Ecològica en funcions, no ha tardat a contestar. Per una banda, Badalona podria haver de tornar els vora 2 milions d'euros de fons europeus Next Generation concedits per implantar la zona de baixes emissions. Per una altra, la ministra ja ha amenaçat en portar el consistori als tribunals, ja que difícilment pot deixar passar que la quarta ciutat de Catalunya aprovi en un ple que se saltarà la llei.Els motius d'Albiol són, en principi, econòmics. Assegura que "no pot fregir a multes" aquells veïns sense recursos econòmics que no es puguin permetre canviar el cotxe. En aquest sentit, preveu instal·lar els senyals i les càmeres en el termini corresponent, però no posar ni una sola sanció fins a l'1 de gener de 2027. D'aquesta manera, a més, assegura que no tindria efecte l'amenaça de retirar la subvenció.
Des del ministeri, per la seva banda, s'acusa l'alcalde de Badalona de seguir una estratègia concertada pel PP en altres municipis en la línia de fer marxa enrere en les polítiques a favor de la mobilitat sostenible i la salut pública.
Quins municipis han de tenir una ZBE?
La llei estatal de canvi climàtic aprovada el 2021 marcava per l'1 de gener d'enguany la implantació de zones de baixes emissions als municipis de més de 50.000 -i de 20.000 en cas de tenir alts nivells de contaminació-. Tanmateix, el mateix text marcava un període de transició fins al juny de 2024 per tal que fossin una realitat.Actualment, quan manquen uns set mesos per a la data límit el més calent és a l'aigüera. Barcelona va ser pioner amb la implantació de la ZBE Rondes Barcelona, que segons les administracions promotores ha permès reduir -juntament amb altres mesures- un 31% de la contaminació per NO2.
La iniciativa, que va entrar en vigor l'1 de gener de 2020, però que no es va desplegar totalment fins a març de 2021, també afecta parcialment aquests municipis metropolitans:
- L'Hospitalet de Llobregat
- Sant Adrià de Besòs
- Esplugues de Llobregat
- Cornellà de Llobregat
Dos ajuntaments també han impulsat ZBE exclusives per als seus municipis:
- Sant Cugat del Vallès (maig 2021): el primer balanç indica reduccions dels contaminants entre el 4 i el 18%, segons un estudi de Barcelona Regional.
- Sant Joan Despí (gener 2022): és l'únic municipi de menys de 50.000 habitants de l'àrea metropolitana que ha impulsat una ZBE en solitari.
ZBE coherents en municipis limítrofs
La implantació de les zones de baixes emissions correspon als ajuntaments, però administracions com l'Àrea Metropolitana de Barcelona realitzen una funció d'acompanyament per intentar buscar la màxima coherència, especialment en municipis limítrofs.L'administració metropolitana, de fet, ha obtingut fons europeus per diverses ZBE. Els municipis que preveuen tenir implantada a finals de 2023 o a inicis de 2024 són els següents:
- Castelldefels
- El Prat de Llobregat
- Sant Boi de Llobregat
- Santa Coloma de Gramenet
- Viladecans
- Cerdanyola del Vallès
Per altra banda, la Generalitat ha concedit ajuts a econòmics a altres municipis com Granollers, Manresa, Mollet del Vallès, Rubí i Vilanova i la Geltrú, en altres. Girona i Reus també formen part de la reduïda llista de ciutats que tenen avançat el desplegament d'una normativa que afecta 67 municipis.
En l'àmbit català, a més, es pretén que les ZBE siguin obligatòries a tots els municipis de més de 20.000 habitants -sense en tenir en compte els seus nivells de contaminació- l'any 2025.