Barcelona complirà els límits europeus de contaminació per primera vegada l'any 2023

El govern de Collboni evita pronunciar-se sobre si cal restringir els vehicles amb etiqueta groga de manera imminent i emmarca qualsevol decisió en les converses internes amb la Generalitat i l'AMB

Zona de Baixes Emissions, en imatge d'arxiu
Zona de Baixes Emissions, en imatge d'arxiu | Adrià Costa
13 de desembre de 2023, 13:16
Actualitzat: 15:25h
La ciutat de Barcelona viurà el seu primer any en què es compleixen els límits europeus a la contaminació pel que fa al diòxid de nitrogen, provocat majoritàriament pel trànsit. "No superarem les dades de contaminació a cap estació", ha anunciat la primera tinent d'alcaldia, Laia Bonet, en referència a les xifres del còmput anual. La capital catalana s'estrena amb aquesta fita -mantenir totes les estacions de fons i de trànsit per sota dels 40 mg/m3 de NO2- quan la Unió Europea (UE) ja ha anunciat que es rebaixarà a la meitat aquest límit de cara a l'any 2030.

Per arribar a aquests nous objectius, la ciutat confia en la renovació progressiva del parc de vehicles i en la reducció de la presència dels cotxes a l'entorn urbà. Ara bé, preguntada directament sobre possibles mesures com la restricció d'entrada als vehicles amb etiqueta groga a la Zona de Baixes Emissions, com es va plantejar inicialment des de l'anterior govern amb els comuns, Bonet ha evitat parlar de cap iniciativa de futur. La insistència de les preguntes dels periodistes no ha mogut la regidora. S'haurà de discutir internament amb la Generalitat i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), ha repetit. "No ens pertoca valorar una proposta com a Ajuntament", ha apuntat la representant del consistori, malgrat que l'any passat el mateix Jaume Collboni -llavors tinent d'alcaldia- va posicionar-s'hi de manera clara. "No és el moment d'ampliar la Zona de Baixes Emissions als vehicles amb etiqueta groga", va dir el març del 2022. Un any i mig després, s'ha preferit no emetre'n cap opinió des del govern municipal. 

De moment, les dades deixen clar que les mesures sobre el trànsit han portat les xifres de contaminació a la baixa. És el primer any que no se superen, de mitjana, els 40 mg/m3 de diòxid de nitrogen a les estacions de cap zona de la ciutat. La més contaminant, però, segueix sent la de l'Eixample, obtenint una mitjana de 34 mg/m3 en els primers onze mesos de l'any. Això, igualment, encara queda lluny dels 20 mg/m3 que la UE requereix per a l'inici de la pròxima dècada. I encara una micamés lluny del que ja fa temps que l'Organització Mundial de la Salut, que adverteix que la xifra adequada haurien de ser 10 mg/m3 de diòxid de nitrogen a tota la ciutat. De moment, només tres estacions (Sants, Vall d'Hebron i Palau Reial) estarien dins del topall europeu plantejat per a l'any 2030.

L'Ajuntament atribueix de manera convençuda aquesta reducció de les emissions a la creació de la Zona de Baixes Emissions, plenament vigent des del setembre de 2020, quan es va començar a sancionar els vehicles incomplidors. En aquest sentit, també destaca que els cotxes que entren i surten de la ciutat han anat canviant.

Així, s'ha reivindicat que també és la primera vegada que hi ha més vehicles amb el distintiu ECO (24,7%) -els segons menys contaminants- que amb etiqueta groga (18,1%). La tinent d'alcaldia Laia Bonet ha reivindicat que cada vegada hi hagi menys presència relativa d'aquest últim tipus de cotxe. "Veníem d'un 40% l'any 2017", ha valorat la responsable de l'àrea de Transició Ecològica.

Igualment, els cotxes més freqüents (52%) són els que tenen l'etiqueta verda i els que són totalment elèctrics o híbrids endollables arriben al 4%. Els que no tenen etiqueta ambiental es manté estable amb un 1% del trànsit diari. 

Arxivat a