Osona acollirà un megalaboratori d'energies renovables

La plataforma Prima serà una realitat a inicis del 2027 i permetrà a empreses i grups de recerca provar noves aplicacions en bioenergia, geotèrmia, hidrogen i mobilitat elèctrica

  • La consellera Paneque al solar on es construirà la plataforma Prima -
Publicat el 16 de maig de 2025 a les 10:56
Actualitzat el 16 de maig de 2025 a les 12:43

Osona acollirà un laboratori a gran escala per experimentar amb noves aplicacions i tecnologies en l'àmbit de la transició energètica. La plataforma Prima -acrònim de Partnership on Research and Innovation in the Mediterranean Area- serà una realitat el primer semestre del 2027. Permetrà a empreses i grups de recerca provar en condicions de mercat projectes en bioenergia, geotèrmia, hidrogen i mobilitat elèctrica, entre altres, en un edifici que s'ha començat a construir al terme municipal de Gurb. La consellera Sílvia Paneque ha visitat les obres aquest divendres: "La descarbonització és un repte colossal, però també una oportunitat. La recerca i investigació és imprescindible".

Sis plantes pilot

La plataforma Prima es construirà al polígon industrial la ronda de Gurb, a tocar de Vic. Ocupa una quasi 13.000 metres quadrats, dels quals 2.900 seran de superfície construïda en un edifici autosuficient. La inversió, de 12,8 milions d'euros, serà aportada al 100% per fons Feder, després que el projecte impulsat per l'Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) s'inclogués com a Plataforma de Tecnologies Estratègiques de la Unió Europea.

Prima seria l'equivalent terrestre al Plemcat, el parc eòlic marí experimental de la Costa Brava que servirà per provar prototips a escala real. En el cas d'Osona, la plataforma tindrà fins a sis plantes pilot que han de servir a empreses i grups de recerca provar els seus projectes a una escala semiindustrial.

Concretament, n'hi haurà una dedicada a la mobilitat elèctrica i una altra a l'emmagatzematge, just quan l'apagada ha posat sobre la taula la importància de les bateries per fer més robusta la xarxa. També n'hi haurà de centrades en els sistemes d'hidrogen, la bioenergia -en una comarca on és clau la gestió dels residus agroalimentaris- així com els edificis sostenibles, que inclourà l'ús de geotèrmia. Finalment, la sisena es dedicarà a la digitalització de xarxes de distribució.

  • La consellera Sílvia Paneque ha visitat les obres de la plataforma Prima

Molta demanda d'empreses

En el solar on s'ubicarà la plataforma Prima, cedit per l'Ajuntament de Gurb, ja s'hi han iniciat els treballs d'estabilització del terreny. "Serà un centre de referència a escala europea", ha assegurat el seu alcalde Josep Casassas. Tanmateix, les obres del projecte no començaran fins després de l'estiu. S'espera que el temps d'execució sigui d'uns 14 mesos, però el centre no funcionarà a ple rendiment fins el març o l'abril de 2027.

  • Així sera la futura plataforma Prima a Gurb

Joan Ramon Morante, director de l'IREC, espera que hi hagi molta demanda d'empreses i centres de recerca per fer servir les instal·lacions. De fet, un dels motius de tirar-les endavant eren les limitacions d'escala dels seus dos laboratoris existents. En el cas de Prima, els experiments els podran fer directament les mateixes empreses, de manera conjunta o directament amb el personal del centre.

Per Morante, més enllà de projeccions i models, "calen eines per experimentar com fer les coses". En aquest sentit, considera que Prima oferirà "solucions reals als processos d'electrificació i descarbonització".