Vallter es convertirà en una estació d'esquí sense cotxes el 2027

La consellera Paneque anuncia l'inici de la tramitació d'un gran projecte d'uns 40 milions per construir un telecabina des de Setcases i la renaturalització de part de les pistes

A l'estació de Vallter no s'hi podrà accedir en cotxe quan es construeixi un telecabina des de la cota 1.500
A l'estació de Vallter no s'hi podrà accedir en cotxe quan es construeixi un telecabina des de la cota 1.500 | Arnau Urgell i Vidal

Vallter (Setcases, Ripollès)

17 de gener de 2025, 13:00
Actualitzat: 17:34h

Vallter és l'estació d'esquí més oriental dels Pirineus. Situada a la Vall de Camprodon, al nord del Ripollès, celebra els 50 anys en plena redefinició. Salvada per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya el 2012 i amb l'amenaça del canvi climàtic, el complex viurà una transformació total a curt termini. La consellera Sílvia Paneque ha anunciat aquest divendres que comença la tramitació urbanística d'un gran projecte d'uns 40 milions d'euros que inclourà la construcció d'un gran telecabina de 4 km de longitud des de les proximitats de Setcases així com la renaturalització de part de les pistes. Tot plegat, suposarà que a partir de la temporada 2027-2028 -si es compleixen els terminis-, es converteixi en la primera estació d'esquí del país -a banda de Vall de Núria que sempre s'hi ha accedit amb tren-cremallera- sense cotxes.

Un telecabina de la cota 1.500 a la 2.500

Ja fa dos anys que al Ripollès es parla, es debat i es discuteix -no exempt de polèmica- el projecte Vallter365. La idea de fons és abandonar definitivament el model d'estació d'esquí clàssic -té un domini relativament petit i amb nevades cada vegada menys abundants- per passar a ser un complex de muntanya per a tot l'any, com ja passa precisament a la veïna Vall de Ribes amb Núria. “Volem que Vallter sigui una primera prova que després puguem traslladar a la resta d'estacions”, afirma Carles Ruiz, pressident de FGC.

L'element clau del projecte és un telecabina que no només permetria accedir a l'estació des de la cota 1.500 a la zona del Carlat -a només tres quilòmetres del poble de Setcases-, sinó que substituirà tots els actuals remuntadors. En aquest sentit, tindria dues parades intermèdies a les cotes 2.000 i 2.170 -les bases de l'estació- i després continuaria fins al punt més alt del domini esquiable, a 2.535.

Es tractaria d'un enginy que combinaria dos sistemes. El primer tram d'accés es cobriria amb cabines, mentre que el segon -pròpiament per esquiar- seria en forma de telecadira. Això sí, a l'estiu, les cabines s'utilitzarien per a la totalitat del recorregut per tal que els visitants es puguin acostar a la zona del naixement del Ter, ja en ple parc natural de les capçaleres del Ter i el Freser.

Situació actual i futura de Vallter

Renaturalizar part del domini esquiable

Si s'acaba construint aquest telecabina, es prohibirà l'accés amb cotxes i motos -actualment hi pugen 85.000 per any-, que hauran d'aparcar a la base del remuntador. La carretera només es mantindria per als serveis així com per als cicloturistes. De fet, la pujada al port de Vallter -el punt asfaltat més elevat de Catalunya- s'ha convertit en un clàssic de la Volta Catalunya i en un dels reptes somniats per molts aficionats a aquesta pràctica esportiva.

El projecte també inclou l'eliminació de totes les esplanades d'aparcament tant a les cotes 2.000 com 2.175 i la seva renaturalització. A més, s'eliminarien les dues pistes del sector de Xemeneies, que s'integraran plenament al parc natural, així com tots els remuntadors actuals, excepte els de debutants. Cal recordar que bona part del domini esquiable -també el de Vall de Núria- es va excloure de la zona protegida quan es va declarar el 2015.

En aquest sentit, els responsables de FGC i de l'estació consideren que no serà un problema que la nova infraestructura transcorri quasi íntegrament a l'interior del parc natural. "Dismminuirà la petjada i l'impacte ambiental respecte la situació actual", assegura Carles Ruiz. “Són inversions amb el màxim respecte als paisatges que conformen la vall i, especialment, amb el parc natural de les capçaleres del Ter i el Freser. A més, ja s'ha fet molt treball previ”, afegeix la consellera Sílvia Paneque.

Això sí, des de l'organ gestor de l'espai protegit s'haurà de fer un informe, també un d'Agricultura per l'ocupació de la muntanya de Sant Miquel que és una forest públic a banda de la declaració d'impacte ambiental. De fet, a l'espera de concretar el pla especial urbanístic, el nombre d'aparcaments es reduiria a la meitat i es vol apostar per un servei de bus elèctric llançadora tant des de Setcases com des de Camprodon.

Els detalls del projecte Vallter365
  • Posada estimada en servei telecabina: temporada 2027-2028
  • Inici estimat de les obres: primera meitat del 2026
  • Cotes de la infraestructura: Carlat (1.535) i Marmotes (2.535)
  • Estacions intermèdies: Pastuira (2.000) i base Vallter (2.170)
  • Longitud total: 4,2 km
  • Vehicles que deixaran d'accedir a Vallter: 85.000/anuals
  • Capacitat: 2.700 persones/hora
  • Eliminació de dos telecadires i tres telesquís
  • Eliminació de dues pistes al sector Xemeneies
  • Inversió total aproximada: 41 milions d'euros