Aragonès plantejarà a Sánchez que habiliti un fons extraordinari d'acollida a refugiats d'Ucraïna

El president de la Generalitat farà 20 propostes a la conferència de presidents, que també inclouen allargar la durada dels ERTO, mecanismes de protecció a empreses i llars vulnerables, i fixar topalls al preu de l'energia

  • Runners per la Rambla de Catalunya -
Publicat el 12 de març de 2022 a les 18:35
Actualitzat el 15 de gener de 2024 a les 17:18
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, va advertir que participaria a la conferència de presidents autonòmics d'aquest diumenge a La Palma si la cimera multilateral, centrada en les conseqüències de la guerra a Ucraïna, es dotava de contingut. El Govern ha fet públic les propostes que Aragonès traslladarà al president del govern espanyol, Pedro Sánchez -una vintena-, que passen per facilitar l'acollida dels refugiats ucraïnesos, la protecció del teixit econòmics i les llars vulnerables dels efectes econòmics del conflicte, i accions per pal·liar l'emergència energètica. Entre d'altres mesures immediates, la Generalitat plantejarà a la Moncloa la creació d'un fons extraordinari que faciliti l'acollida dels ciutadans d'Ucraïna que han fugit després de la invasió.

En la carta que Aragonès va enviar dijous a Sánchez, el president de la Generalitat recalcava que Catalunya sempre ha estat "terra d'acollida. Els albergs de la Generalitat estan a disposició dels desplaçats per "tant temps com sigui necessari", va apuntar Aragonès, que sol·licita que la col·laboració entre el Govern i l'Estat en matèria humanitària permeti una resposta "àgil" i "eficaç" a les urgències derivades de la guerra. Des que va arrencar el conflicte, més de 2,3 milions de refugiats -sobretot dones i nens- han sortit d'Ucraïna per fugir de la guerra.

Més enllà del fons extraordinari, el Govern reclamarà aquest diumenge que s’agilitzin els tràmits per poder expedir permisos de treball en 24 hores, facilitar als refugiats la connectivitat amb les seves famílies amb un dispositiu mòbil amb connexió  il·limitada, i que quedi garantit un entorn segur i la preservació dels drets dels menors no acompanyats. També que sigui respectada la capacitat de la Generalitat de vehicular directament les seves aportacions a organismes humanitaris que operen a Ucraïna.

En el paquet de mesures per fer front a l’emergència energètica, Aragonès posarà sobre la taula la necessitat de fixar un topall màxim al preu del gas o bé demanar al Consell Europeu que es deslligui el preu de l’electricitat del del gas, en la línia del que ja es va apuntar a la reunió a Versalles de divendres. També plantejarà rebaixar la pressió fiscal sobre l’energia perquè repercuteixi en el preu final del consumidor, i que es controli i gestioni públicament i de forma temporal les hidroelèctriques. Per reduir l’impacte que la crisi energètica tindrà en el sector del transport, les propostes passen en reduir la pressió impositiva sobre els combustibles i cobrir amb un fons específic els costos en el transport públic per evitar que repercuteixi en els viatgers durant aquest any.

I pel que fa a les propostes per contenir les conseqüències econòmiques que el conflicte provocarà sobre la ciutadania de l’Estat, el president de la Generalitat defensarà ajudes directes a les empreses per preservar els llocs de treball, allargar la durada dels ERTO i ampliar fins a finals d’any la prohibició de tallar el subministrament de llum i gas a les persones vulnerables. En relació amb aquest col·lectiu, també es demanaran descomptes i actualitzacions dels nivells de renda per accedir a bons socials.

Una altra de les apostes és que destinin fons Next Generation a construir plantes de biogàs i s’accelerin les inversions per a la transició energètica. Altres mesures passen per intervenir perquè el sector primari pugui fer front a l’escalada de preus de les matèries primeres i ampliar els terminis per retornar els préstecs ICO que es van activar durant la pandèmia o bé que s’atorguin ajudes directes davant l’increment dels costos energètics i de matèries primeres.

[plantillaucraina]