El govern espanyol ha decidit expulsar prop de 25 diplomàtics russos destinats a l'ambaixada a Madrid per considerar-los una "amenaça per als interessos de seguretat de l'estat". Així ho ha anucniat el ministre d'Exteriors, José Manuel Albares, en la roda de premsa posterior al consell de ministres. Ho ha fet acompanyat de la ministra portaveu, Isabel Rodríguez, i la vicepresidenta primera i ministra d'Assumptes Econòmics, Nadia Calviño.
Albares ha emmarcat la decisió de l'executiu en els "crims de guerra" produïts a Butxa i que ha exigit que siguin investigats de manera immediata i que els seus responsables responguin davant els tribunals. El responsable de la diplomàcia espanyola ha afirmat que les accions russes a Ucraïna són una mostra de "barbàrie" i no poden quedar sense resposta. Ha afegit que després d'aquesta decisió és previsible una resposta simètrica per part del règim de Vladímir Putin.
La decisió de la Moncloa és similar a l'adoptada per altres països de la UE, com França i Dinamarca han fet les darreres hores. Albares ha especificat que entre els expulsats no hi és l'ambaixador de Rússia a Madrid perquè "volem donar una oportunitat a la diplomàcia i a l'esperança que la guerra de Putin acabi i es torni a la via diplomàtica".
Precisament aquesta tarda, el president d'Ucraïna, Volodímir Zelenski, s'adreçarà per videoconferència al Congrés espanyol, com ha fet ja amb prop d'una vintena de parlaments, des d'Estrasburg als Estats Units, el Regne Unit i diferents estats de la Unió Europea.
Albares ha informat també de la visita dijous vinent de Sánchez a Rabat per entrevistar-se amb el rei Mohamed VI, dins del context generat pel canvi de posició de Madrid pel que fa al Sàhara. El ministre ha subratllat la importància simbòlica que té que el monarca convidi Sánchez a un iftar, el sopar amb què es trenca el Ramadan.
[h3]Per una "oposició d'Estat"[/h3]
A banda de l'expulsió dels diplomàtics russos, l'altre tema destacat de la roda de premsa ha estat la propera trobada, dijous vinent, entre Pedro Sánchez i el nou líder de l'oposició, Alberto Núñez Feijóo. La ministra portaveu ha assegurat que cal recuperar un "consens bàsic" entre govern i oposició perquè és el que espera la ciutadania. "L'oposició d'Estat no es predica, es practica", ha dit, confiant en què els consensos d'Estat permetin que el PP s'obri a renovar els organismes i institucions que es troben bloquejades i pal·liar la polarització política.
En el context de la guerra d'Ucraïna, Isabel Rodríguez ha posat pressió al nou líder del PP afirmant que cal estar units en les respostes a la crisi i també en les mesures de resposta a aquest conflicte sobre l'economia. "No hi ha raó perquè Feijóo es negui a donar suport a aquest pla de resposta", ha manifestat. També Calviño ha mostrat "confiança" en el gir que pot suposar el nou lideratge de Feijóo.
[h3]Una autoritat independent per al client financer[/h3]
L'executiu ha aprovat l'avantprojecte de llei de creació de l'autoritat independent per a la defensa del client financer, que ha estat explicat per Nadia Calviño. Les preferents o les clàusules sòl han generat llargs processos de litigis i des del govern es vol reforçar la protecció dels ciutadans en les seves actuacions en el camp financer. Ha recordat que les entitats financeres van signar recentment una actualització dels seus protocols per atendre més les persones vulnerables.
L'avantprojecte reforça el marc normatiu i la formació financera. Es crea l'autoritat independent que resoldrà les controvèrsies entre les entitats financeres i els clients, en un període màxim de 90 dies. La seva decisió serà vinculant per a les entitats de crèdit quan afecti quantitats menors a 20.000 euros. Seran les entitats les que financin la nova autoritat.
[plantillaucraina]
El govern espanyol expulsa 25 diplomàtics russos després de la massacre de Butxa
El ministre d'Exteriors assegura que els expulsats suposaven una "amenaça per als interessos de l'estat" i espera que Moscou respongui de la mateixa manera

- Butxa, després de la marxa de les tropes russes | Europa Press / agències -
- | Europa Press / agències
ARA A PORTADA
-
Junqueras assegura que Junts s'ha interessat per la proposta de finançament d'ERC: «És un pas endavant» Sara Escalera
-
Illa promet la «lletra petita» del finançament aviat per aplanar els pressupostos amb ERC Bernat Surroca Albet
-
-
Salvador Illa i Carles Puigdemont obriran el curs amb una reunió a Brussel·les Oriol March | Lluís Girona Boffi
-
Publicat el 05 d’abril de 2022 a les 14:08
Actualitzat el 05 d’abril de 2022 a les 14:09
Et pot interessar
-
Societat El temps d'aquest dimarts 2 de setembre: torna l'estabilitat
-
Societat Troben «restes humanes» en les vies d'un tren d'alta velocitat entre Madrid i Barcelona
-
Societat Quatre noves línies i una seixantena de millores: novetats a la xarxa de busos interurbans
-
Societat Demostren que els grups de suport redueixen l'estrès en cuidadors de persones amb demència
-
Societat Les carreteres catalanes més mortíferes del 2025: les tres primeres acumulen el 25% de les defuncions
-
Societat Indignació per un infrahabitatge a l’Eixample: 400 euros per un lavabo amb llitera