El futur de les empreses egarenques passa per Mèxic

El país s'ha consolidat com la primera potència exportadora i importadora d'Amèrica Llatina

Publicat el 17 de novembre de 2013 a les 08:27
Sessió informativa a la Cambra de Comerç Foto: Cambra

Les oportunitats de negoci que ofereix el mercat mexicà ha centrat la sessió informativa sobre prospecció de mercats que va organitzar la Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa. Mèxic és un mercat amb grans oportunitats d’inversió que es troba avui en el setè destí prioritari per a la inversió en tot el món. D’acord amb la Conferència de les Nacions Unides sobre el Comerç i el Desenvolupament (UNCTAD), Mèxic ha avançat cinc llocs en l’Enquesta de Perspectives Mundials d’Inversió per al període 2013-15.
 
Aquesta és una de les principals conclusions que es deriven de la sessió de prospectiva internacional sobre les oportunitats de negoci i d’inversió al mercat mexicà. Julio Capuano, consultor-analista de mercat de la Cambra de Terrassa especialitzada en el mercat de Mèxic, va informar de les característiques d’aquest mercat i de les oportunitats de negoci que proporciona a les empreses catalanes. La sessió va comptar també amb una exposició sobre com operar en el mercat mexicà a càrrec de BBVA (l’any 2012 Mèxic va aportar el 25% del marge brut del grup, mentre que Espanya n’aportà el 30%) concretament el responsable de Coordinació de Finançament de Banca d’Empreses i Corporacions de Catalunya, Eduard Gadea, i el director del Segmento Empresarial – Banca de Empresas y Gobierno a Mèxic, Juan Carlos Landeros. L’experiència empresarial que es va donar a conèixer va ser la de Circutor, de la mà de Jordi Gallardo, Sales Manager America. La presentació de la sessió va anar a càrrec de Josep Prats, director gerent de la Cambra.
 
Amb una població de 116 milions d’habitants, actualment Mèxic s’ha consolidat com la primera potència exportadora i importadora d’Amèrica Llatina, que actua com a plataforma d’entrada de productes i serveis a la resta dels països del continent americà. L’entrada en vigor del tractat de lliure comerç amb la Unió Europea a l’any 2000, va permetre millorar les condicions d’accés dels productes europeus al mercat mexicà, on els productes espanyols tenen una bona imatge i estan considerats dins del rang d’alta qualitat. En el 2012 l’intercanvi comercial entre Mèxic i la Unió Europea va assolir la xifra de 63.100 milions de dòlars.
 
En matèria d’inversió, Mèxic és el tercer destí més important fora de l’UE per als inversors espanyols. De fet, en els darrers 10 anys les empreses amb capital espanyol a Mèxic van desenvolupar inversions per valor de 41 mil milions de dòlars, xifra que representa el 41% de la inversió total de l’UE. Les exportacions espanyoles al mercat mexicà se centren bàsicament en maquinària i aparells mecànics i productes tèxtils. A Mèxic hi ha avui unes 315 empreses espanyoles, com per exemple BBVA Bancomer, amb una notable influència en el sector financer, Telefónica, Hoteles Meliá, NH, RIUD, Iberia, SEAT, Repsol i Mapfre, editorials com Planeta, Santillana i Tusquets, Terra Networks, Zara, Diari el País i Grupo Santander, entre altres.
 
Els sectors en creixement a Mèxic es concentren principalment en l’automoció, farmacèutic, alimentació, begudes i aeroespacial, amb altes oportunitats d’inversió en el sector del tèxtil, calçat i joguines que requereixen d’una profunda estratègia d’innovació.
 
Per la seva part, Jordi Gallardo de Circutor, va presentar les fases per les quals la companyia ha experimentat la seva presència a Mèxic, utilitzant la figura del distribuïdor/importador en l’inici per passar a crear una filial, el posterior replantejament estratègic i congelació de l’activitat a l’espera de guanyar experiència de mercat fins a la situació actual, en que la companyia ha reactivat la filial després de desenvolupar un estudi de mercat en profunditat i definir un model de negoci que els ha permès “pilotar” el mercat amb la gestió al capdavant d’un directiu desplaçat des de la matriu catalana conjuntament amb un directiu local. Per a Circutor, al mercat mexicà hi ha un sector industrial en expansió, amb poques barreres tècniques i aranzelàries, un nivell de preus de mercat assumible i on el producte europeu es considera ben valorat.