Jacobinisme infraestructural, un altre fracàs d'Espanya

El llibre 'La gran bacanal', de la colaboradora de La Torre Gemma Aguilera, explora els objectius de les polítiques en infraestructures dels governs espanyols

Publicat el 23 de desembre de 2012 a les 20:07
Estàtua a l'entrada de l'aeroport de Castellò

La colossal estàtua que dóna la benvinguda als visitants de l'Aeroport de Castelló -visitants, perquè de viatgers encara no n'ha passat ni un- és la perfecta imatge que descriu l'època de les grans inversions en infraestructures que els executius espanyols presidits per José Maria Aznar i José Luis Rodríguez Zapatero van impulsar amb un objectiu clar, garantir una pretesa cohesió territorial com a prioritat en els seus projectes de construcció nacional espanyola, un objectiu polític que passava per sobre de qualsevol consideració de viabilitat econòmica o necessitat d'ús. El resultat, passats els anys de vaques grasses i arribades les magres, és prou conegut per a tothom, aeroports sense avions, línies de TAV deficitàries, autovies infrautilitzades...

Per això mateix, el mateix monument il·lustra la portada de 'La gran bacanal' (Deu i Onze Edicions, 2012), el llibre escrit a quatre mans per l'exconseller de Política Territorial Pere Macias i la periodista i col·laboradora de Nació Digital i de La Torre Gemma Aguilera per aprofundir en tots els ets i uts d'un desfici que va encomanar-se a tots els nivells de la política espanyola durant la primera dècada del segle XXI i que actualment ha deixat un paisatge desolador d'infraestructures inutilitzades i alhora, molt cares de mantenir.

Tota aquesta bogeria constructiva, sostenen els autors, tenia com a objectiu clar “cohesionar el territori des d'una concepció de nació espanyola”, una prioritat que deixava en segon terme “fer infraestructures per a l'ús de la gent”. De fet, aquest 'cafè para todos' aplicat a les infraestructures va portar, segons Macias, a “una perversió de la demanda”, que situava com a prioritari el que la ministra Magdalena Álvarez (PSOE) va definir com “cosir Espanya amb cables d'acer”.

Així mateix, aquesta intenció d'igualar els espanyols al preu que fos i sense tenir en compte les necessitats específiques de cada territori i els seus habitants ni la racionalitat econòmica que tot projecte necessita, segons els autors podria arribar a ser consubstancial al tarannà espanyol, si fem cas del que ja admetia amb posat crític Ortega y Gasset a 'La España invertebrada', on avantposava el que anomenava 'esperit del guerrer' a qualsevol principi de racionalitat.

Aquest jacobinisme infraestructural va portar als ministres de Foment d'aquest període, el popular Francisco Álvarez Cascos (2000-2004) i els socialistes Magdalena Álvarez (2004-2009) i José Blanco (2009-2011) a repetir una gestió bassada en dos eixos fonamentals. Segons apunta Aguilera, aquests eixos éren, en primer lloc "invertir més que el predecessor”, i en segon lloc, “augmentar la dotació econòmica destinada a la Comunitat Autònoma d'origen”.

De fet, segons l'exconseller, es va arribar a “enganyar als ciutadans”, ja que va arribar un moment que “qui no tenia Tren d'alta Velocitat no era ningú”. Així i tot, els autors veuen almenys dos aspectes positius en tota aquesta política desorbitada. El primer, que l'Estat espanyol “és ara més competitiu”, i el segon, que “les empreses constructores s'han diversificat i internacionalitzat”.

Autocrítica catalana

Tot i que el gruix del llibre es dedica a enumerar els excessos a tot l'Estat espanyol, fent esment especial en els aeroports i les línies de TAV, els autors també admeten que a Catalunya hi ha hagut excessos, tot i que en minimitzen la repercussió. Així, Macias assegura que l'aeroport d'Alguaire s'ha d'incloure en el llistat d'infraestructures excessives, tot i que apunta que “el seu cost ha estat deu vegades menys que l'aeroport de Ciudad Real” al temps que hi ha diversos plans per a garantir-ne la viabilitat.

El telefèric Olesa-Esparreguera i algunes estacions de la Línia 9 del Metro de Barcelona -però no la línia en sí- són altres obres catalanes que segons els autors es van fer seguint el moment de bogeria d'inversions sense criteris de racionalitat.