Les exportacions de les comarques de Ponent i l’Alt Pirineu i Aran han sumat 688,4 milions d’euros entre gener i març del 2025, una lleugera baixada de l’1,54% en comparació amb el primer trimestre de l’any passat. Malgrat que el març va tancar amb un repunt del 3,33%, les pèrdues registrades al febrer (un -9,5%) han llastat el resultat acumulat.
L’agroalimentació continua sent el motor exterior, amb 406,3 milions en vendes, tot i una caiguda del 6,3%. El principal sotrac prové de l’oli d’oliva, que s’enfonsa un 45,5% i queda en 95 milions, molt per sota dels 174 milions del mateix període del 2024. En el cas concret de l’oli verge extra, la caiguda és del 44%, amb 67 milions facturats.
En canvi, altres subsectors guanyen pes. La carn, especialment la de porc i boví, creix un 36% i arriba als 75 milions. Destaquen també les conserves i sucs, amb un augment del 43% (52 milions), i els fruits de closca, que s’enfilen un 227% gràcies sobretot a l’ametlla, amb 3,3 milions d’euros (+316%). La fruita fresca també puja (+15,25%) i arriba als 24 milions.
El vi (+71%), la cervesa i les begudes espirituoses sumen conjuntament 15 milions, mentre que les llavors oleaginoses s’acosten als 25 milions amb un increment del 77%. Les exportacions d’animals vius, especialment bovins, es mantenen estables, amb 18,4 milions d’euros.
En l’àmbit industrial, destaquen les màquines i aparells mecànics, amb un augment del 17% (32 milions). En canvi, els sectors del mobiliari, la foneria, el ferro i l’acer registren lleus retrocessos, igual que les manufactures de pedra i guix, que cauen un 28%.
França continua al capdavant, però els EUA perden pistonada
Pel que fa als principals mercats, França es manté com a primer client, amb 164 milions en compres (-0,84%). Portugal ocupa la segona posició amb 52 milions i un creixement del 9,3%. En canvi, Itàlia recula un 38% i Alemanya baixa un 10,8%.
El Marroc escala posicions i es converteix en el setè destí més important, amb 24 milions (+57%), mentre que els Estats Units cauen fins a la vuitena posició, amb només 23,15 milions (-32,76%). El Líban sorprèn amb un creixement del 280%, arribant als 9,5 milions, mentre que el Brasil cau en picat i passa del sisè lloc al catorzè, amb una baixada del 66,45%.
Un saldo comercial positiu, però més ajustat
Tot i la lleu caiguda de les exportacions, el saldo comercial continua sent favorable, amb una diferència positiva de 171 milions d’euros entre exportacions i importacions. Amb tot, aquest superàvit s’ha reduït respecte al 2024, quan era de 227,7 milions. Les importacions, per la seva banda, han crescut un 9,7% fins als 517,5 milions.