Catalunya ha llançat un ambiciós projecte per avaluar l'impacte del turisme en quatre dels seus espais naturals més emblemàtics. Coordinat pel Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC) i en col·laboració amb diverses organitzacions com la Fundació Emys, la Fundació Trenca i SEO BirdLife, l'estudi començarà a l'abril i s'allargarà durant dos anys.
L'objectiu principal és mesurar com la presència de visitants afecta la fauna i la flora a quatre zones específiques: el Parc Natural dels Ports, el Parc Natural del Montseny, l'Espai Natural Protegit de l'Alta Garrotxa i la Reserva Nacional de Caça de Boumort. Utilitzant càmeres de fototrampeig i gravadors de so, els investigadors analitzaran l'impacte sobre mamífers i aus, especialment durant els mesos amb major afluència turística.
Els experts adverteixen que l'augment de visitants pot alterar els hàbitats naturals, afectant la reproducció d'algunes espècies i provocant problemes com l'erosió del sòl i danys a la vegetació. Aquest fenomen és particularment preocupant durant la primavera i l'estiu, quan coincideix amb l'època de cria i el pic de visitants.
La demanda creixent de contactes amb la natura i la popularització dels viatges en cotxe, juntament amb l'accés fàcil a informació sobre espais naturals a través d'internet, han contribuït a l'augment de turisme en aquestes àrees.
El projecte, que forma part de l'initiativa Flow4Bio, busca equilibrar el turisme amb la conservació ambiental. S'ha plantejat desenvolupar mesures per millorar la gestió dels ecosistemes forestals, protegir zones sensibles, educar els visitants sobre pràctiques respectuoses i crear espais més resilients davant del canvi climàtic i els incendis forestals.
Flow4Bio compta amb el suport de la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO), i és finançat pel Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) de la Unió Europea – NextGenerationEU. Aquest projecte no només busca preservar la biodiversitat, sinó també promoure un model de turisme sostenible que beneficiï tant a les persones com als ecosistemes.
Boumort i Montseny analitzaran l'impacte del turisme en els seus ecosistemes
Un projecte pioner analitzarà com l'afluència de visitants afecta mamífers i aus en quatre parcs naturals de Catalunya
ARA A PORTADA
-
«La segregació del Bisbat de Lleida va ser la guspira que va encendre el litigi de Sixena» Àlvar Llobet i Sotelo
-
Mollerussa afronta tensions i mancances en el primer govern en minoria de Solsona Oriol Almacellas Verdés
-
-
-
Calor de juliol a finals de maig: temperatures fins a 37 graus i rècords a Ponent i l'Ebre Arnau Urgell i Vidal
Publicat el 27 d’agost de 2024 a les 11:09
Et pot interessar
-
Societat Josep-Lluís Serrano, nou bisbe d'Urgell i copríncep d'Andorra
-
Societat Alerta màxima per temps violent a l'Alt Urgell i el Pallars Sobirà
-
Societat El Col·legi de Periodistes s’incorpora al Premi Turístic Pica d’Estats
-
Societat Jorge Delgado, el jove mort en un accident laboral, serà recordat amb un mural a Lleida
-
Societat Balaguer declara festiu local el 13 de juliol per revitalitzar la Transsegre
-
Societat La Paeria impulsa un edifici de lloguer per a joves al Centre Històric