Cinc anys després, Sons de la Mediterrània torna a tenir uns finalistes bagencs. Els vols conèixer?

La formació Groovin'Cat és una de les tres escollides per aspirar a guanyar el concurs, que cada any premia un projecte musical emergent vinculat a l'arrel tradicional

Publicat el 05 d’octubre de 2023 a les 13:37
Actualitzat el 05 d’octubre de 2023 a les 13:39
Fa gairebé deu anys que Berta Sala, Sònia Antón i Ramon Navarro es coneixen. El primer cop que van coincidir va ser gràcies a la formació musical Companyia Torreta, un sextet dedicat al ball de plaça i popular de diferents estils tradicionals d'arreu d'Europa en el qual Sala n'era la vocalista; Antón, la clarinetista, i Navarro hi tocava l'acordió diatònic. Després de més de sis anys voltant per festes majors i populars, el grup es va dissoldre: "Els projectes musicals moltes vegades van lligats a etapes de la vida, i aquesta ens presenta canvis constants", reflexionen.

Però que s'hagués esdevingut aquella ruptura no volia dir, en cap cas, que la seva relació es trenqués. Al contrari: era tan intens el que els havia unit al llarg d'aquell període i tan profund el vincle que tenien amb la música d'arrel, que les trobades per recordar vells temps cada cop eren més recurrents. Fins que van convenir que potser havia arribat l'hora de tornar a entrar en joc

I és així com va néixer, l'any 2022, Groovin'Cat, una proposta de música i ball que, amb el folk i el groove om a pals de paller, fusiona la música electrònica amb la tradicional. "Busquem aportar una nova aproximació als balls de plaça i una nova manera d'entendre i transmetre la música popular tot adaptant-la a l'era de l'electrònica, que és la nostra", assenyalen, mentre afegeixen que per gestar aquest nou projecte han begut de formacions com la francesa Groove Factory i s'han emmirallat en festivals europeus de ball folk com Les Lumieres de París o el de Baviera.

Tot i que a Groovin'Cat Sònia Antón i Ramon Navarro segueixen tocant els mateixos instruments que amb la Companyia Torreta, Berta Sala substitueix la veu per un sintetitzador de baixos analògics Moog. Tot plegat, per aconseguir un so més digitalitzat i, en certa manera, actualitzat a uns temps en els quals la música creada amb màquines està de ple a l'ordre del dia. 
 

Finalistes del Concurs Sons

Biela va ser el nom que van escollir per batejar l'espectacle amb què van presentar-se a Sons de la Mediterrània, un concurs amb quinze anys d'història que premia grups o solistes emergents que presentin propostes de folk i músiques d'arrel mediterrània. El passat 24 de juliol, els impulsors del certamen -el Centre Artesà Tradicionàrius i el Grup Enderrock- els van comunicar que d'entre els setze projectes que s'hi havien presentat, el seu havia estat escollit com un dels tres finalistes. Des del 2018 que cap formació ni artista del Bages havia arribat fins a aquest esglaó del podi. L'últim que ho va fer va ser Roger Andorrà, amb l'espectacle Electrogralla.

Mitjançant composicions pròpies "escrites sempre prioritzant que siguin ballables tant pel que fa a l'estructura com pel que es refereix als tempos i a les melodies", el trio Groovin'Cat donarà a conèixer al públic, aquest dijous (5 d'octubre) a les onze de la nit, Biela. Ho farà en el marc de la ronda final de concerts que els tres finalistes del concurs duran a terme a la Taverna Cervesa Guineu (al pati del Casino) i que començarà a dos quarts d'onze. Els altres dos projectes candidats a proclamar-se guanyadors són el de Trèvol (grup barceloní de folk fusió que reversiona cançons tradicionals amb un toc personal i modern) i el de la cantant, vedet i cupletista de Guissona Glòria Ribera, en el qual revisa i remescla la cançó d'avantguarda dels anys vint amb les temàtiques més canalles i políticament compromeses.

La proclamació del guanyador de la setzena edició del Concurs Sons de la Mediterrània tindrà lloc aquest divendres, 6 d'octubre, al matí, al Centre Cultural El Casino, coincidint amb la celebració de la vint-i-sisena Fira Mediterrània de Manresa.