És evident que la música, el teatre i la dansa acaparen el gruix del cartell de la Fira, però, any rere any, la Mediterrània es va obrint amb més freqüència a altres disciplines artístiques com ara el circ, la poesia o a les arts audiovisuals, ja sigui a través de projeccions audiovisuals com també amb exposicions fotogràfiques. I, com no podia ser d'una altra manera, la programació també inclou una jornada castellera, expressió festiva popular considerada patrimoni de la humanitat per la UNESCO des de desembre de 2010.
Pantalles
Jordi Savall, l'artista convidat d'aquesta edició 2013, és el protagonista, directa o indirectament, de dos treballs documentals presentats per la productora Lavinia que s'exhibiran a l'Auditori de la Fundació la Caixa – La Pedrera. El primer, programat per dissabte 9 a les 12 del migdia, realitzat en coproducció amb Televisió de Catalunya i Televisión Española, té una durada de 76 minuts i respon al títol: Música Savall, història Borja. Dirigit per la periodista Maria Gorgues, en el documental el músic català ha accedit, per primera vegada, a deixar-se acompanyar per les càmeres per mostrar el minuciós procés d'estudi i de selecció de documentació i de partitures; el treball amb els músics i el mètode d'enregistrament que desemboquen en la creació d'un llibre-disc sobre la música en els temps de la família Borja. Un recorregut històric que comença el 1238 (any de la conquesta de València per Jaume I) i acaba amb la canonització de Francesc de Borja, el 1671. La concentració dels músics i dels cantants; l'atapeïda agenda de concerts i "màster-classes" del mestre Savall; la selecció i la cura dels instruments musicals, molts d'ells originals de l'època; la convivència dels artistes procedents, en molts casos, de països, de cultures i de tradicions musicals molt diverses... Música Savall, història Borja segueix les vivències i anècdotes que han tingut lloc durant els nou mesos que ha durat tot el procés.
El segon, programat per dissabte 10 a les 11 hores, du per títol Montserat Figueras, la veu de l'emoció i està dedicat a la soprano desapareguda el 23 de novembre de 2011. Dirigit per Carlota Casas i coproduït per la Fundació Centre Internacional de Música Antiga i Alia Vox, la pel·lícula s'acosta, en 53 minuts, a qui va ser la inseparable parella personal i professional de Jordi Savall, amb el qual va formar un tàndem creatiu enormement prolífic. El documental recupera imatges de Montserrat Figueras a l'inici de la seva carrera, quan la va orientar cap a la música antiga, amb fragments de Monteverdi, Caccini o Alonso Mudarra i de cançons tradicionals gregues, sefardites i àrabs. El seu repertori, estès al llarg de centenars d'enregistraments, es pot concentrar en el disc Ninna nanna, un compendi de cançons de bressol de tot el món, del qual els seus fills, Arianna i Ferran, en parlen amb una emoció especial.
En la mateixa sala, i una hora després del treball dedicat a Montserrat Figueras, s'exhibirà el documental Rap àrab, original del realitzador canadenc, d'origen algerià, Bachir Bensaddek. Un treball estrenat el 2011, guardonat amb diversos premis internacionals, en el qual se'ns convida a viatjar pel Marroc, el Líban i Síria per descobrir un grapat de joves que destil·len paraules per reconvertir-les en art a través d'un estil que no sempre està permès per les autoritats: el rap.
Lluís Escartín signa una interessant proposta documental de 35 minuts que es podrà veure dissabte 9 a les 11 del matí i diumenge a les 6 de la tarda també a l'Auditori de la Fundació Catalunya – La Pedrera. Després de l'experiència al desert de Mali, el realitzador català es va desplaçar a El Caire per gravar les declaracions en primera persona dels protagonistes de la revolució egípcia durant les concentracions a la plaça Tahrir. Persones i situacions agafades en el límit i incloses dins d'aquest treball que du per títol: El silencio entre los disparos.
El col·lectiu Mapasonor presenta al mateix auditori diumenge 10 a les 13 hores, el cinquè treball de la sèrie Oïdes Mediterrànies, dedicat al Cant d'estil de València, un treball de 45 minuts que explora a fons les expressions cantades de la música popular en català al País Valencià. El film va ser enregistrat el 2010 durant un dia sencer a Gilet, on van acompanyar alguns dels principals intèrprets de les anomenades valencianes. "Malgrat tot, a causa de l'esperpèntica situació que viu el País Valencià amb una immerescuda classe dirigent, vam acabar parlant de política, i de militància", expliquen els responsables del documental.
Finalment, el mateix diumenge 10, però a les 18.30 hores, es durà a terme l'estrena a l'Estat del documental Romanistanbul, primer treball audiovisual del músic i compositor turc Ozgur Akgul. Una peça estrenada el 2012, de 53 minuts de durada, que ofereix una amplia visió de les vicissituds dels músics d'ètnia gitana viuen i treballen a la ciutat d'Istanbul.
El circ més actual
Una altra estrena, aquest cop a nivell estatal, és la que proposen els Cridacompany per a divendres 8 a les 21 hores amb Mañana es mañana. Al Teatre Conservatori, aquesta jove companyia franco-catalana de circ modern i atrevit, liderada per Jur Domingo i Julien Vittecoq, augmenta el nombre d'actors fins a cinc per seguir explorant amb aquest nou espectacle, el tercer en la seva trajectòria, el moviment dels cossos i les sensacions que aquest hi provoquen.
L'home que perdia els botons és la nova proposta de Jordi Panareda i els seu Circ Pànic que es podrà veure divendres, dissabte i diumenge en diverses sessions a la Vela Parc Casino. Es tracta d'un muntatge de superació artística que convida a l'emoció i a la reflexió a través de tècniques de circ que innova en la utilització de la perxa xinesa, convertint-la en un personatge més.
Tanmateix, divendres 8 i dissabte 9, a les 22 hores, la companyia Fet a Mà presentarà a la Vela Parc Casino la peça Cru. Creada a Tolosa per Pau Portabella i Marta Torrents, aquesta parella artística centra el seu treball en la recerca d'un circ sense artificis, a través d'un llenguatge corporal que té les seves arrels en la música, la dansa i les acrobàcies.
En veu alta
El Festival de narrativa i tradició oral En veu alta participarà a la Fira Mediterrània amb un seguit de propostes. Entre algunes d'aquestes cites cal destacar la que protagonitzaran divendres 8 i dissabte 9 a l'Auditori de la Fundació Catalunya – La Pedrera, la il·lustradora Eva Armisén i el músic Marc Parrot amb Tots a taula!, en el que cuinaran a quatre mans sis personatges amb els que l'espectador es trobarà identificat.
Divendres i diumenge, a la Casa Lluvià, els Membres de la Passió d'Olesa interpretaran aPASSIÓnat, lectures a la carta, en el que es podrà triar entre diversos fragments de La Passió com si es tractés d'un menú: ja sigui una miscel·lània de Judes, un tastet de diferents miracles amb pinzellades de mort i resurrecció o el judici de Pilats.
Amb el denominador comú de ser històries castelleres, Paco Asensio proposa Vatua l'olla, quina patxoca que fan!, que es durà a terme divendres 8 i dissabte 9 a la Biblioteca del Casino. Un personatge que compartirà relats al voltant d'un berenar de pa amb vi i sucre sempre al voltant de les colles castelleres.
Castellers per a la humanitat
Les colles Minyons de Terrassa, Tirallongues de Manresa i la Vella dels Xiquets de Valls, són les protagonistes de la jornada castellera que es durà a terme dissabte 9 a les 18 hores a la Plana de l'Om. Els amfitrions compateixen vetllada amb dues agrupacions de més renom, que es poden qualificar de capdavanteres en les construccions de gamma alta.
Altres formats
Amb l'estrena absoluta del videomapping Cruïlla, creat per Slidemedia, col·lectiu d'audiovisuals liderat per Fausto Morales, que s'oferirà dissabte 9 en dues sessions a la façana de l'Ajuntament, la Fira obre les portes a altres expressions artístiques contemporànies. Una proposta impactant que situa l'espectador al rovell de l'ou d'aquesta immensa cruïlla humana i cultural que és la Mediterrània.
Una altra cita participativa a destacar és el divertit projecte del Colectivo Cautivo, que proposen una Roller disco infantil amb músiques mediterrànies on els nens i nenes podran patinar al ritme de les melodies inspirades pel Mare Nostrum. Aquesta activitat per a públic familiar (per a nens a partir de 6 anys) tindrà lloc en diferents horaris el dissabte 9 i diumenge 10 a la Plaça Porxada.
Dues altres propostes que juguen amb el format de la instal·lació i la performance són l'espectacle Excèntrics plàstics de Jordi Rocosa i Passagem, de PIA (Projectos de Intervençao Artística). En el primer l'artista plàstic convida el públic a col·locar-se un cap de burro (com a símbol de la tossuderia i la força de treball) en una divertida interacció que de ben segur farà reflexionar a la tothom que es desplaci dissabte i diumenge al passeig que queda entre la Plaça de Crist Rei i la Plaça Espanya /diversos horaris). En el segon muntatge, el portuguesos PIA proposen una instal·lació al Parc Casino que transforma l'espai públic en un escenari per a la poesia visual... de dimecres a divendres els arbres del parc s'aniran decorant per preparar una actuació (dissabte 9 a les 16.30 hores) de teatre físic amb xanques i màscares.