El Festival internacional de cinema social Clam ha aixecat aquest divendres el teló en el seu vintè aniversari. La programació, que s'allargarà fins al 27 d'octubre amb sessions a Manresa i Navarcles, inclou una trentena d'estrenes i la celebració de la primera Nit de l'Audiovisual de la Catalunya Central. La inauguració es farà amb l'estrena a Catalunya del documental sobre palestina No other land i el seu missatge d'esperança. El certamen, a més, posarà el focus en temes com l'Alzheimer, la salut mental o els problemes d'habitatge amb la voluntat de fomentar el "pensament crític".
La inauguració ha tingut lloc als cinemes Bages Centre, amb la presència dels organitzadors, i delss alcaldes de Manresa, Marc Aloy, i de Navarcles, Alba Pérez, i també de la delegada del govern a la Catalunya Central, Elia Tortolero.
El director artístic del Clam, Esteve Soler, ha subratllat que, amb aquests vint anys de vida, han vist com "el cinema social s'ha consolidat com una necessitat". Soler ha explicat a ACN que el festival està en "el camí de la consolidació" i que les aportacions de les administracions són "essencials" per al seu futur. "Fa 20 anys vam començar amb molta ambició, però amb unes bases completament amateurs -des del voluntariat- i ara cada cop estem més a prop de la professionalització", ha remarcat.
En dues dècades la societat ha continuat evolucionant i el festival, "s'ha anat adaptant als nous temps". Des del seu punt de vista, l'impacte de les noves tecnologies i, més especialment de les xarxes socials, han fet que la societat sigui "més manipulable" i també una "certa pèrdua del pensament crític". Per això, creu que els festivals socials com Clam són "més imprescindibles" i, d'alguna manera, "el cinema social s'ha consolidat com una necessitat" per compensar tot això.
Una gran varietat de temes
En l'edició d'enguany l'Alzheimer té un pes central. Es projectaran set films en sessions matinals relacionats amb aquesta malaltia i també es comptarà amb la participació de representants de la Fundació Pasqual Maragall. La resta de programació inclou altres temàtiques socials d'actualitat com ara al masclisme, el canvi climàtic o els problemes d'habitatge, entre d'altres. "Tothom pot sentir-se reflectit en algunes d'aquestes lluites", remarca el director del festival.
Entre els films que competiran en la secció oficial hi ha títols com Bird (Anglaterra, 2024); Dahomey (Senegal, 2024), que va aconseguir l'Ós d'or al millor film de la Berlinale; A new kind of wilderness (Noruega, 2024); The seed of the sacred fig (Iran, Alemanya i França, 2024), que aborda els drets de la dona a Iran; My favorite cake (Iran, Alemanya, Suècia i França, 2024); Memorias de un caracol (Austràlia, 2024) i Black box diaries (Japó, 2024), que s'estrena a l'Estat. A més dels films, el certamen també projectarà curtmetratges a competició.
Fora de competició, una de les "grans apostes", segons el director artístic del cetamen, Esteve Soler, és Emilia Pérez, un film que representarà França als Oscar i que parla sobre "la llibertat trans" i les seves lluites. És una estrena a Catalunya.
En l'edició d'enguany, s'homenatjarà el cineasta francès Bertrand Bonello (Niça, 1968) i es projectaran tres dels seus films, entre els quals hi ha La Bestia. El guardonat també farà una conferència el diumenge 20, poc abans de rebre el premi. Per al director del certamen, Bonello és una figura que "il·lumina per la seva trajectòria meravellosa i per la seva capacitat creativa". També seran reconeguts amb premis d’Honor la productora Isona Passola, el periodista cinematogràfic Àlex Gorina, així com els familiars del director de fotografia Nestor Almendros, guanyador de l’Oscar per Days of heaven, que rebran en el seu nom el premi en homenatge. Amb motiu del seu 20è aniversari, el Clam d’enguany també entregarà un premi d’Honor als seus dos primers directors, Valentí Oliveras i Serafí Vallecillos.
Una altra de la novetat d'aquesta 20a edició és la celebració de la primera Nit de l'Audiovisual de la Catalunya Central on es vol reconèixer el talent local del sector audiovisual, incloent àmbits com la publicitat a banda del cinema, i sense perdre de vista el concepte de "compromís" del festival.
Les entrades es poden comprar al web i també hi ha un abonament per veure tots els films per 40 euros. La 20a edició del Clam compta amb un pressupost de 139.000 euros, 24.000 euros més que l'any passat.