La Fira Mediterrània internacionalitza artistes catalans

Dos projectes, quatre països, cinc artistes, onze actuacions

Publicat el 01 de juny de 2010 a les 14:15

Mirna, en una actuació a la Fira Mediterrània de 2009. FM

La Fira Mediterrània de Manresa ha generat enguany dos programes d'internacionalització d'artistes catalans d'arrel que viatjaran a quatre països: Àustria, Hongria, Polònia i Sèrbia. Hi realitzaran un total d'onze actuacions, que són finançades per la Unió Europea i per Àustria.

Per una banda, durant el mes de juny, la cantant Mirna –que va presentar el seu darrer treball a la Fira del 2009- i el grup El Pont d'Arcalís –assidus al certament manresà i immersos en la gira del seu vintè aniversari- seran a  la ciutat de Krems-Stein, Àustria, els propers dies 12 i 18, respectivament. Amb 24.000 habitants, en aquesta localitat s'organitza un festival de música d'arrel que cada any compta amb un territori convidat, essent enguany Catalunya. L'organització Volkskultur Europa va demanar a la direcció artística de la Fira Mediterrània una proposta d'una dotzena de noms, entre els quals l'organització austríaca ha seleccionat els dos esmentats.

D'altra banda, la Fira Mediterrània s'ha incorporat com a soci col·laborador a la CREMM (Common Routes of Euro-Mediterranean Music), una xarxa de música que està connectant professionals d'Europa i dels països del sud de la Mediterrània. La CREMM vol reforçar la creació de coproduccions que promoguin la fusió i la creació col·lectiva de productes artístics, per contribuir a l'enriquiment mutu dels estils musicals actuals dins de l'àrea euromediterrània. El projecte desitja respondre als problemes socials actuals, intentant reduir les distàncies entre civilitzacions i cultures, per inserir els individus en una societat cada cop més multicultural. Les diferents produccions artístiques que s'estrenaran resulten d'una creació col·lectiva que s'ha desenvolupat a Hongria –país líder del projecte-, que així dóna suport a les noves identitats europees i al pluralisme cultural, alhora que reforça l'enriquiment mutu de creacions contemporànies entre Europa i els seus veïns mediterranis del sud. El propòsit del projecte és mostrar com la música també pot ser una eina que traça ponts entre cultures, creant nous valors universals.

Amb el suport del programa "Cultura 2007-2013" de la Unió Europea, des de juny fins a novembre es desenvoluparan diferents concerts en què participen tres artistes catalans –Marc Egea, Paloma Povedano i Aleix Tobias- juntament amb músics d'Hongria, Polònia, Sèrbia, Eslovènia, Tunísia, Egipte, Turquia, Bèlgica, Finlàndia i Portugal, és a dir, d'un total d'onze països diferents. Els músics catalans van ser seleccionats per l'organització de CREMM a partir d'una primera tria de la direcció artística de la Fira Mediterrània de Manresa.
 
De les nou formacions resultants, hi ha tres que integren els músics catalans:
  • Marc Egea (Catalunya), Ljubinko Lazic (Sèrbia), Béla Ágoston (Hongria), Jolanta Kossakowska (Polònia) i Yinon Muallem (Eslovènia) .
  • Paloma Povedano (Catalunya), Dávid Torják (Hongria), Goran Savic (Sèrbia), Andrzej Krośniak (Polònia) i Daly Triki (Tunísia).
  • Aleix Tobies (Catalunya), Minata Traoré (Bèlgica), Viktor Hárs (Hongria), Jerzy Mazzoll (Polònia) i Youssef Haj (Tunísia).
Els concerts tindran lloc a Budapest –Hongria- entre el 8 i el 10 de juny; Belgrad –Sèrbia- entre el 9 i l'11 de juny i Katowice –Polònia- entre l'11 i el 13 també de juny. La directora artística de la Fira Mediterrània de Manresa, Tere Almar, seguirà el darrer tram del procés de treball d'aquestes tres produccions a Budapest, alhora que el certamen manresà també participarà en les jornades professionals que se celebraran a la ciutat polonesa de Katowice durant els concerts del mes de juny i en el marc d'aquest projecte europeu. L'origen d'aquest projecte arrenca el 2007 a Budapest –Hongria- per iniciativa del Museu Hongarès de Comerç i Turisme i amb el suport de la Fundació Anna Lindh. També en són socis la Multikultivator servis za razvoj kulture i umetnosti, de Belgrad –Sèrbia-, i l'Ars Cameralis Silesiae Superioris, de Katowice –Polònia-.

Els artistes participants:
El Pont d'Arcalís
Des dels seus inicis l'any 1991 continua en la seva trajectòria de divulgar la música i la cançó de tradició oral del Pirineu. El seu treball es nodreix bàsicament de la recerca que ha portat a terme durant més de trenta anys un dels seus components, l' Artur Blasco, donada a conèixer en l'obra A peu pels camins del cançoner i en la fonoteca de música d'acordió diatònic i violí dels vells acordionistes i violinistes de les contrades de muntanya. Jordi Fàbregas és l'autor dels arranjaments dels temes de repertori.

Marc Egea
Inicia la seva carrera com a músic professional l'any 1990 amb el trio "Músics de Safeu" i més endavant amb el grup El Pont d'Arcalís. A partir del 2005 és músic "free-lance" i col·labora en nombroses formacions i artistes nacionals i internacionals de molts diversos estils musicals;  és cofundador de projectes artístics com el quartet Kaulakau, Maram Trio, Duet Marc Egea / Peter Skuce, entre d'altres formacions, a més de desenvolupar una tasca musical com a compositor i intèrpret en l'àmbit de la dansa, el teatre i els recitals de poesia. És membre de la BiB (Banda d'Improvisadors de Barcelona). Ha enregistrat més d'una dotzena de discos tant en solitari com en diverses bandes i per a diversos artistes. És compositor de vàries obres –conjunt de metall, banda simfònica, música de cambra, cor, etc. Ha publicat un mètode de viola de roda titulat Iniciació a la viola de roda (2008).

Mirna
Després de dues dècades de trajectòria professional formant part de grups com Tralla, Samfaina de Colors i La Cobleta de la Selva, Mirna Vilasís arriba a la maduresa artística amb un projecte que té nom propi, que es va presentar a la darrera Fira Mediterrània de Manresa. Tradició instrumental mediterrània per embolicar les paraules de diversos poetes catalans, en un espectacle que la cantant fonamenta sobre una veu plena de colors i matisos.
 
Paloma Povedano
Va ser cantant de la formació Ojos de Brujo durant el període en què la banda va donar a llum el seu primer disc: l'àlbum Vengue! (Edel Music, 2001). Al seu primer cd Eolh, (Ventilador Music 2006), van col·laborar diversos artistes de l'escena mestissa com Joan Garriga, Wagner Pa, Sebi i Sandro de Macaco, Oli de 08001, i Muñeco d'Amparanoia, entre d'altres. L'expressió artística de Paloma Povedano, que s'estén cap a la barreja natural del flamenc i la música electrònica, a través d'un recorregut per la rumba, la bulería i els tangos al costat de la seva veu inconfusible amb aire andalusí, l'ha portada a aconseguir grans èxits per a la seva carrera professional. Va entrar en la prestigiosa llista de ritmes ètnics dels crítics europeus, la World Music Charts Europe, durant dos mesos consecutius i ha ofert diversos concerts a nivell internacional: Festival d'un Monde à l'Autre, de Lyon; "Femmes du Monde";  Gateway International Roots Music Festival d'Anglaterra; BAM 2007; Womex; Festival de los premios de la música de Valladolid 2008; Festival Internacional de Música y danza de Granada; Glastonbury Festival; Popkomm Berlin 08.

Aleix Tobias
Ha realitzat estudis de bateria a l'Escola de Música de Badalona i al Taller de Musics de Barcelona amb David Xirgu, Alex Ventura i Tito Busquets a més d'ampliar els seus registres en percussions amb Ernest Martinez i Enildo Rasúa, compaginant estudis amb l'activitat en diversos grups i projectes. Entre les seves experiències més destacables es poden esmentar els grups Tactequeté i Coetus –que han actuat a la Fira Mediterrània- les seves llargues visites al Senegal i a Gàmbia, on ha tingut ocasió de rebre classes d'artistes especialitzats en djembé i altres percussions d'aquesta regió africana, alhora que ha anat recopilant informació entorn del seu llenguatge rítmic. D'altra banda també ha estat en festivals com el de Flamenc de Ciutat Vella de Barcelona, The Royal Festival Hall, Festivals de New Castle i Morges, The Opera House del Caire, Fira de Teatre de Tàrrega i Encontres de Percussió. Ha tocat en diversos grups de fusió, pop, flamenc, latin, entre altres gèneres destacant el seu treball amb Toc Mut, Los de Otilia, Xirriquiteula Teatre, Bajo a la Mina Cantando (Teatro), Comediants, Rebeldes, Garala Mosala. Més recentment ha tocat amb l'European Folk Orchestra (EFO) i ha participat en l'enregistrament de la música de la pel·lícula "La vida que t'espera" de Gutierrez Aragón, composta per Xavier Capellas, a més de col·laborar amb Misirli Ahmed.