L'Arxiu incorpora les pel·lícules filmades per Josep M. Rosal

Aquestes produccions consisteixen en la filmació "El color de tus ojos" i cinc llaunes més amb pel·lícules de temes diversos enregistrades a Manresa

Publicat el 09 d’abril de 2014 a les 12:05
L'Arxiu incorpora les pel·lícules filmades per Josep M. Rosal. Foto: AjM

La família Pich Rosal, descendents del fotògraf i cineasta manresà Josep M. Rosal, ha donat aquest dimecres a l'Ajuntament de Manresa les pel·lícules que va filmar a la ciutat, les quals seran dipositades a l'Arxiu Comarcal del Bages. 
 
"El color de tus ojos", de l'any 1952, va ser rodada a Lloret de Mar, amb guió i actuació de "Nina Martin" que més tard seria l'esposa de l'artista manresà, i va ser estrenada al Coliseum de Barcelona. Les altres llaunes contenen els reportatges "Viviendas del Congreso Eucarístico" (4 bobines) i "Músicas de Montserrat" (1 bobina). 
 
Aquestes pel·lícules passen a formar part del fons Josep M. Rosal i d'Argullol, una part del qual ja va ser donada, el juliol del 2012, a l'Ajuntament i dipositada a l'Arxiu Comarcal del Bages. 
 
Els descendents de l'artista i cineasta manresà Josep M. Rosal i d'Argullol han fet la donació del seu fons documental perquè l'ingressi a l'Arxiu Comarcal del Bages per tal de conservar-lo, fer-lo accessible als investigadors i difondre'l en benefici de tota la ciutadania. 
 
Un cop registrades per l'Arxiu Comarcal del Bages, les pel·lícules es trametran a la Filmoteca de Catalunya, ens especialitzat en aquests documents, ja que el material filmogràfic requereix d'unes condicions especials per a la seva conservació i digitalització. L'Arxiu Comarcal del Bages i la família disposaran d'una còpia digitalitzada del material donat. 
 
El contracte de donació ha estat signat pels membres de la família del fotògraf manresà i l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, el qual ha agraït aquest gest que ajudarà a divulgar la memòria de l‘artista i, alhora, la història de la ciutat. L'acte ha comptat també amb la presència del regidor de Cultura, Joan Calmet. 
 
El fotògraf
Josep Maria Rosal i d'Argullol, nascut a Manresa el 1908 i mort a Bogotà el 1983, fou fotògraf i cineasta manresà. Durant la República va publicar fotos en alguns diaris i revistes de Barcelona i el Bages. Col·laborà en diverses publicacions com la Revista semanal ilustrada Mediterráneo de Barcelona, com a reporter gràfic, el Diario de Avisos de Manresa, el Setmanari gràfic d'informació Veu de Manresa, on publicà fotografies sobre esports (futbol i tenis), un reportatge sobre el monestir de Sant Benet de Bages i un altre sobre els diferents carrers de la ciutat, així com sobre els esdeveniments de la vida quotidiana de la ciutat, o bé a la revista La Hormiga de oro, amb la publicació d'unes fotografies sobre els Rasos de Peguera. També va fer fotografies artístiques d'una gran qualitat que es van mostrar en alguna exposició a Manresa, a Sitges i a Barcelona. 
 
A partir de l'any 1940 i fins que va marxar a Colòmbia (1955), va produir, realitzar i dirigir curtmetratges i documentals. Un d'ells, sobre la ciutat de Manresa, la seva història, indústria i altres aspectes, fou estrenat al Kursaal el 26 de febrer de 1942 i després va estar en cartell al Coliseum de Barcelona durant dos mesos i mig. Altres documentals van ser "Labrando felicidad" (1942) sobre una fàbrica de nines a Barcelona, "Papel de hilo" (1943) sobre el paper de barba, "Montserrat y su génesis, Industria cintera", rodada en Manresa i "Bellezas de Ampurias", sobre les restes arqueològiques. 
 
Dedicat especialment al cinema de divulgació científica, amb documentals com ara "La rabia" (1946) o "Epilepsia" (1950), entre d'altres, també va destacar en aquest camp i l'any 1950 fou guardonat a la Biennal de Venècia pel documental "La trasplantación de córnea", rodada a Barcelona a la clínica Barraquer. 
 
De la seva etapa a Colòmbia (Santa Fe de Bogotà), entre els anys 1955 i 1959 es coneixen alguns dels seus treballs de col·laboració a diverses revistes, com ara Shell, Bogotà o Lara. També va fer reportatges fotogràfics per empreses com Ecopetrol (empresa colombiana de petroleos) i va actuar com a fotògraf oficial del Teatro Colón (primer coliseu colombià). 
 
En l'àmbit cinematogràfic, de la seva etapa a Colòmbia es tenen poques referències però se sap que va realitzar i produir pel·lícules científiques com "La pulga", "Cirugía experimental" o "Cirugía torácica" totes elles supervisades per especialistes. També va filmar documentals de temes diversos com un sobre la catedral de Bogotà, d'altres relacionats amb temes Precolombins, i un sobre Sant Agustí. 
 
Per a més informació sobre la seva obra, es pot veure "Història Gràfica de Manresa, La República 1931 - 1936" Volum II, de Joaquim Aloy i Jordi Sardans o bé el web http://www.minorisa.es/rosal/index.htm