Portada del documental Lino y los juguetes de hojalata
El cineasta manresà Joan Soler ha presentat els documentals "Allah Bakhs" i "Lino y los juguetes de hojalata". Es tracta de dues històries que transcorren a l'Índia i a Ibi (Alacant), respectivament. "Lino y los juguetes de hojalata" recupera el cas de l'últim treballador de joguines de llauna d'Europa, un apassionat d'aquests joguets que es nega a abandonar el seu lloc de feina. Pel que fa a "Allah Bakhs", el documental explica la història d'un home vidu, amb dos fills i malalt de lepra que utilitza la seva malaltia per sobreviure a Bombai. En els dos casos, Soler se submergeix en la història personal dels personatges per explicar la seva "cruel" realitat. Els films s'estrenaran el 14 d'abril.
Com la resta de treballs del cineasta, Soler ha volgut presentar els dos documentals a Manresa, la seva ciutat natal. L'estrena es farà a la sala gran del Teatre Kursaal i el preu de les entrades serà voluntari. Tots els diners recollits es destinaran a la construcció d'una escola per a infants a Antantapur, a l'Índia. El cineasta ha insistit en aquest fet perquè "es tracta d'una promesa que vaig fer a Vicenç Ferrer abans de morir".
La història d'Allah Bakhs transcorre precisament a l'Índia i explica la vida d'un pare de família vidu, amb dos fills i malalt de lepra que "utilitza la seva malaltia per sobreviure en una ciutat com Bombai". El protagonista tanca amb clau la seva filla perquè, segons ell, s'ha d'ocupar de la cuina i les feines de casa. Segons el cineasta, la percepció del personatge canvia al llarg del documental. Soler ha insistit en què no es tracta d'un film "fet amb ulls d'occidental i que busca la llagrimeta fàcil". Segons el cineasta, el documental busca entendre la realitat.
Pel que fa a "Lino y los juguetes de hojalata", el documental succeeix al municipi d'Ibi (Alacant), on l'última fàbrica de joguines de llauna d'Europa està a punt de tancar. El film explica la història de l'últim treballador, en Lino, que es nega a abandonar el seu lloc de treball i inicia una pugna amb l'Ajuntament. Segons Joan Soler, aquest és el documental més cinematogràfic que ha fet mai.
Les músiques dels dos treballs són del manresà Gerard Requena. A partir de l'estrena, els dos documentals tenen previst recórrer "un llarg camí" per diferents festivals internacionals.
Soler plasma la història de l'últim treballador de joguines de llauna
El guanyador d'un premi Goya ha presentat els seus dos últims treballs cinematogràfics
ARA A PORTADA
Publicat el 31 de març de 2011 a les 18:56
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans El pòdcast «Gente Muerta» estrena cinquena temporada al Museu del Barroc de Catalunya
-
Cultura i Mitjans Comença l'edició «més local» del Campus Gòspel Rajadell amb un centenar d'inscrits
-
Cultura i Mitjans Xevi presenta a Manresa el llibre «No perdem la il·lusió», un manual de màgia per a petits i grans
-
Cultura i Mitjans Foto Art Manresa serà l'entitat administradora de la Festa de la Llum 2026
-
Cultura i Mitjans La Fira Mediterrània 2025 reivindica el seu rol com a motor creatiu de les arts d'arrel
-
Cultura i Mitjans Montserrat reforça la seva connexió amb la Catalunya Nord gràcies a l'ampliació del Camí Oliba