Súria comença Sant Jordi amb la presentació de «Silencis»

Publicat el 17 d’abril de 2015 a les 17:48

Els historiadors Jordi Algué i Ester Llobet, durant la presentació del llibre. Foto: AjSú


El programa d'actes de Sant Jordi va començar dijous 16 d'abril amb la presentació a Súria del llibre 'Silencis' a càrrec de dos dels seus autors, l'historiador surienc Jordi Algué i la historiadora palanesa Ester Llobet. L'acte va comptar amb la participació dels alcaldes de Súria, Josep Maria Canudas, i de Navàs, Jaume Casals, que van destacar l'estreta vinculació històrica entre els dos municipis i la importància de recuperar la memòria històrica a nivell local.

'Silencis' és un llibre editat per l'Ajuntament de Navàs sobre els fets succeïts en aquesta població durant la República, la guerra civil i el primer franquisme. La coordinació de l'edició ha anat a càrrec de Jordi Algué. Els altres autors del treball són Miquel Arceda, Ester Llobet, Rossend Sellarès i Arcadi Vilà.

En l'acte de presentació a Súria, Jordi Algué va descriure el fort impacte humà i les ferides generades a Navàs durant aquest període històric a Navàs, amb una quarantena de morts durant la guerra civil, més d'una vintena de víctimes de la violència revolucionària al començament del conflicte, nombrosos exiliats i represaliats en els primers anys del franquisme, i cinc morts als camps de concentració nazis, entre ells l'exalcalde republicà Ramon Sala.

Tot i que el llibre aporta nombrosos documents i moltes dades que fins ara eren desconegudes, l'historiador surienc va manifestar que encara "tenim feina" per ampliar els coneixements sobre alguns fets destacats d'aquesta època.

Com a mostres de la interrelació entre els dos municipis, Jordi Algué va parlar sobre la influència que va tenir el comitè de Súria durant la guerra a Navàs i la presència d'emboscats suriencs als voltants de Castelladral. També Ester Llobet es va referir a les intervencions del comitè de Súria a Pala de Torroella i al protagonisme que van tenir personatges com Joan Peramiquel i Sivila, d'origen surienc, en aquesta antiga colònia tèxtil.

L'alcalde Josep Maria Canudas va felicitar els autors i l'Ajuntament de Navàs per la publicació de 'Silencis' com a obra que recupera la "microhistòria" d'uns anys molt importants per tal de posar-la a l'abast de les persones d'avui. Segons el batlle surienc, a Súria també caldria "una obra de referència" sobre aquest període històric.

Per la seva banda, l'alcalde de Navàs va manifestar que un dels objectius del llibre era "trencar el silenci" que existia al municipi al voltant dels fets i els personatges clau de la República, la guerra civil i el primer franquisme. Segons Jaume Casals, gràcies al treball dels autors de 'Silencis' "s'ha fet justícia, encara que una mica massa tard".

L'alcalde de Navàs també va elogiar l'àmplia programació organitzada a Súria amb motiu de la diada de Sant Jordi, així com l'interès que hi ha al municipi pels temes culturals i històrics. A l'acte hi va assistir la regidora d'Educació i Cultura, Ana Pérez, i altres membres de la corporació municipal.

Les anteriors presentacions del llibre, prologat per l'historiador Josep Maria Solé i Sabaté, van tenir lloc a Navàs, Palà de Torroella i Manresa. Per al proper 3 de juliol hi ha prevista una altra presentació de 'Silencis' a l'Ateneu Barcelonès.

El programa d'actes de Sant Jordi a Súria és organitzat per l'àrea de Cultura de l'Ajuntament, amb el suport de la Biblioteca Pública i de la Diputació de Barcelona.