Ampans fa públic el veredicte del seu VI Premi d'Investigació i d'Innovació

Els premis, que tenen caràcter bianual, han reconegut un treball sobre autisme, i un projecte innovador sobre l'atenció comunitària de les persones amb discapacitat intel·lectual

Publicat el 16 de març de 2016 a les 22:43
Actualitzat el 16 de març de 2016 a les 22:55
El Jurat del Premi d'Investigació i d'Innovació sobre persones amb discapacitat intel·lectual que convoca de forma bianual Ampans, ha proclamat els treballs guardonats en  la seva VI edició, que enguany ha ampliat la dotació econòmica en totes les categories. Es tracta de l'únic premi existent que fomenta la investigació sobre persones amb discapacitat intel·lectual.

El premi, amb el suport d'Esteve, és un reconeixement a la feina de persones i equips que es dediquen a la investigació i al foment de pràctiques innovadores per millorar l'atenció i la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual.

En total s'atorguen 6 premis en dues modalitats, 3 d'investigació i 3 d'innovació. Els primers premis de cada modalitat estan dotats amb 5.000€ cadascun, els segons premis en 3.000€ i els tercers, en 1.000€, i la publicació de tots els treballs guardonats.

El Jurat del Premi d'Investigació i d'Innovació sobre Persones amb discapacitat intel·lectual ha volgut fer constar l'alt nivell i rigor de tots els treballs presentats en aquesta edició, i atorgar els següents premis:

Modalitat d'investigació

Primer premi

La història d'un infant amb autisme, interroguem l'experiència: implicacions per a la millora de l'escola inclusiva.

Autor: Jesús Soldevila Pérez

Treball d'alta qualitat científica i d'alta aplicabilitat que contrasta i valora un exhaustiu repertori de tècniques per a la inclusió educativa en tots els àmbits: l'aula, la organització del centre educatiu, la coordinació dels recursos externs.

Segon premi

Estudio de la comunicación del diagnóstico de síndrome de Down de los profesionales sanitarios

Autor: Teresa Vargas Aldecoa

La rellevància del treball rau en que tot i l'augment d'aplicació de proves de diagnòstic prenatal, no hi hagut una millora significativa en el procés de comunicació als pares del diagnòstic prenatal i post natal de síndrome de Down, i com la forma de comunicar-ho pot influir en les subseqüents decisions que prenen els progenitors.

Tercer premi

El preparador laboral: Análisis del perfil de competencias y necesidades para el diseño de un programa formativo

Autor: Francisco de Borja Jordán de Urríes Vega

Treball d'important impacte social en general, i en especial orientat a la inserció de les persones amb discapacitats diverses. Aporta tot un procés de formació a través de 99 competències bàsiques per participar com experts en la incorporació al món laboral de les persones amb discapacitat. El treball permet estructurar les competències i les línies de formació dels inseridors laborals a partir de les necessitats que demanda el sector.

Modalitat d'innovació

Primer premi

Vínculos

Autor: Amadip Esment Fundación

Treball dissenyat per fomentar les relacions interpersonals, la inclusió social i el benestar emocional de les persones amb discapacitat intel·lectual. És un projecte ambiciós, que utilitza eines i recursos de manera imaginativa i que s'ha integrat en l'organització d'una manera natural i intensa. Transmet qualitat de gestió i cobertura real a l'entorn de l'entitat.

Segon premi

Soluciones, dispositivos, herramientas y metodologías innovadoras adaptadas a las personas con discapacidad que envejecen en entornos sociolaborales

Autor: José Maria Franco

Treball que té per objecte millorar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual que envelleixen en entorns sociolaborals de cara a aconseguir una vida saludable, participativa i segura. A l'hora, de millorar les seves condicions laborals, evitar la pèrdua del lloc de treball i prevenir la discriminació laboral.

Tercer Premi

Realización de actividades educativas en mesas multicontacto y actividades colaborativas para personas con discapacidad cognitiva y trastorno del espectro autista

Autor: David Roldán Álvarez de Alcorcón

Un dels reptes al que s'enfronta qualsevol ciutadà/ana té a veure amb la gestió de les tecnologies de la informació. Les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament poden veure's atrapades en l'escletxa digital. Iniciatives com la que contempla aquesta experiència, no solament són una ajuda pels educadors de persones amb TEA, sinó una via per afavorir una efectiva inclusió digital.