El 5è Cosmògraf convoca experts nacionals i internacionals a reflexionar entorn l'educació a Manresa

Catorze veus conversaran sobre la capacitat de fomentar el pensament crític i independent de la societat i, més especialment, dels alumnes

Publicat el 20 d’octubre de 2021 a les 18:22
El Cosmògraf arriba a la V edició, que se celebrarà del 3 al 25 de novembre a Manresa, de la mà d'experts nacionals i internacionals. L'educació serà el fil conductor de les converses, els debats i les taules rodones d'enguany a partir de veus autoritzades que plantaran una llavor de saviesa a la ciutat. L'Ajuntament de Manresa, a través del Centre Cultural El Casino, amb el suport del Professorat de Filosofia de la Catalunya Central, la demarcació del Col·legi de Periodistes de Catalunya, el Cercle Artístic de Manresa i el col·lectiu Una altra educació és possible, promourà una mirada holística entorn el món educatiu amb l'objectiu de respondre a la pregunta: com podem educar per pensar? 

El programa s'ha presentat aquest dimecres a la tarda a la sala d'actes del Casino, en una roda de premsa en la qual ha intervingut la regidora de Cultura i Festes de l'Ajuntament de Manresa, Anna Crespo, la professora de filosofia de la Catalunya Central i vicepresidenta de la Societat Catalana de Filosofia, Mercè García, i el president de la demarcació de la Catalunya Central del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Enric Badia. Els tres representants han posat de relleu que el cicle d'enguany aposta per l'educació, cercant aportacions de disciplines diverses i, alhora, complementàries com la filosofia, l'art, la ciència, la sociologia o inclús l'arquitectura.

En aquesta edició, s'han organitzat onze activitats que se celebraran al llarg de quatre setmanes. "Un any més, seguim amb la voluntat d'internacionalitzar el cicle amb la participació de pensadors d'altres parts del món", ha ressaltat Crespo. En aquest sentit, l'espai comptarà amb personalitats de projecció internacional com la pedagoga sueca Inger Enkvist o la doctora en educació Marlène Lebrun, que ha treballat en diferents països, així com especialistes del país amb la filòsofa Marina Garcés, el doctor en filosofia i lletres Joan-Carles Mèlich, el filòsof Santiago Alba Rico o el periodista i activista social David Fernández. "El nostre interès és fer dialogar visions diverses sobre el món educatiu", ha manifestat García. 

En la mateixa línia, Badia ha considerat que "abordar el tema de l'educació és cabdal pel nostre país" i ha afegit que "la voluntat del Col·legi de Periodistes és seguir donant suport a projectes com el Cosmògraf, que enriqueixen a la societat". En total, seran catorze veus destacades en diferents àmbits que passaran per la ciutat al llarg del mes de novembre. L'aliança dels aprenents, l'art de llegir o la defensa d'un espai educatiu plurilingüe i pluricultural seran algunes de les qüestions que es posaran sobre la taula en el transcurs del programa. En tots els casos, les activitats seran presencials, però es podran seguir en directe a través del canal de Youtube de la Regidora de Cultura de l'Ajuntament de Manresa. 

[h3]Marina Garcés inaugura el cicle[/h3]
La filòsofa Marina Garcés serà l'encarregada d'inaugurar el Cosmògraf amb l'acte L'aliança dels aprenents (3 de novembre, 19h, Espai Plana de l'Om). Garcés, que és professora als estudis d'Art i Humanitats a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), reflexionarà entorn una societat on el coneixement disponible és inabastable i la ignorància creix dia a dia. En aquest context, l'autora de llibres com Escola d'aprenents o Nova il·lustració radical defensarà que conviure vol dir aprendre els uns dels altres i els uns amb els altres. La proposta comptarà amb una traducció simultània a l'anglès. 

Seguidament, serà el torn del pensador Joan-Carles Mèlich. El doctor en filosofia i lletres per la Universitat de Barcelona, on exerceix de professor titular de Filosofia de l'Educació, s'acostarà al concepte de lectura entès com una estructura antropològica fonamental. L'activitat Llegir, estudiar, pensar (5 de novembre, 19h, Espai Plana de l'Om) se centrarà en com la crisi de l'educació té a veure amb la crisi de la lectura, de la mà del que és autor de llibres com La sabiduría de lo incierto. Lectura y condición humana. La lògica de l'educació per competències serà desgranada per Mèlich que inclourà altres referències com la filòsofa Hannah Arendt

[noticia]99949[/noticia]
[h3]Veus foranes[/h3]
La pedagoga sueca Inger Enkvist serà una de les principals veus internacionals amb què comptarà el cicle. La catedràtica emèrita de literatura de llengua espanyola a la Universitat de Lund, Suècia, i autora de nombrosos llibres sobre educació, impartirà una xerrada envers la forma en què els alumnes desenvolupen l'esperit crític, la creativitat i la capacitat de comunicació. Sota el títol Educar per pensar (11 de novembre, 19h, Espai Plana de l'Om), la pensadora incidirà en la importància d'adquirir coneixements i ser flexible en l'època de la informàtica. 

Marlène Lebrun, doctora en educació i professora agregada en lletres, és un altre dels noms amb experiència internacional amb què comptarà el certamen. La investigadora, que ha treballat a França, Canadà Suïssa i, actualment, al Marroc, serà la protagonista de l'acte Per a l'educació, per a la tolerància en un espai educatiu plurilingüe i pluricultural (10 de novembre, 19h, Espai Plana de l'Om). La conferència oferirà una anàlisi dels sistemes educatius en les seves tensions i les seves orientacions destinats a formar contínuament el ciutadà del segle XXI.

[h3]Diàlegs filosòfics[/h3]
Una defensa de l'autodidacte (17 de novembre, 19h, Espai Plana de l'Om) és el títol de la conversa que es desenvoluparà entre el filòsof, guionista i traductor Santiago Alba Rico i el periodista, activista social i cooperativista David Fernández. Els convidats posaran èmfasi en el concepte d'educació com una forma d'autonomia assistida, "respirem sols l'aire comú". Alba i Fernández analitzaran el pensament com la facultat que ens permet autogestionar el patrimoni comú de la humanitat en favor de la mateixa en les cruïlles històriques. En relació amb el pensament, també abordaran la lluita contra la "proletarització de l'oci" que imposen el consum i la tecnologia. 

Un altre dels diàlegs filosòfics que es durà a terme durant el cicle serà la taula rodona protagonitzada pel pedagog, periodista i sociòleg Jaume Carbonell, la directora de recerca de la Fundació Jaume Bofill, Mònica Nadal, i l'escriptor, historiador i professor Andreu Navarra. En l'acte Què és educar avui? Com i a qui educar? (23 de novembre, 19h, Espai Plana de l'Om), els ponents exposaran les seves tesis sobre com conceben l'educació ara i des d'una perspectiva i metodologia adaptada a les noves necessitats derivades de la pandèmia. La professora de filosofia de la Catalunya Central i vicepresidenta de la Societat Catalana de Filosofia, Mercè García, serà l'encarregada de conduir la conversa.

[h3]Una mirada holística[/h3]
La V edició del Cosmògraf pretén respondre preguntes entorn l'educació des d'una mirada holística que travessa diferents disciplines. La proposta d'entreteixir diferents branques del coneixement queda reflectida amb actes com Què vol dir pensar? Una visió des de la neurociència educativa (25 de novembre, 19h, Espai Plana de l'Om). El doctor en biologia i director de la Càtedra de Neuroeducació UB-EDU1st, David Bueno, llançarà algunes preguntes al públic. Què implica el fet de pensar? Com podem afavorir, des de l'educació, els pensaments proactius i creatius a nivell individual i social? Bueno reflexionarà sobre què implica pensar pel cervell. 

Les preguntes entorn l'educació també s'abordaran des d'altres disciplines. La conferència Aprendre amb l'espai. Diàlegs entre la infància i l'arquitectura (12 de novembre, 19h, Espai Plana de l'Om) permetrà explorar noves vinculacions en el món de l'educació a partir de les reflexions de la doctora en arquitectura per la Universitat Politècnica de Barcelona Mariona Genís. La investigadora posarà en relleu que cal reprendre els diàlegs entre l'arquitectura, la pedagogia i la infància per dissenyar espais, barris i ciutats en què siguin possibles tota classe d'aprenentatges a diferents escales.