Es reforça Serveis Socials per donar resposta a l'increment de necessitats derivades de la crisi

L'aposta per atenció de serveis socials i distribució d'aliments es tradueix en un increment del 53% de despesa entre el 2007 i 2010

Publicat el 11 de febrer de 2010 a les 17:34
Durant el 2008 i 2009, l'Ajuntament de Manresa ha reforçat l'atenció social i aquest reforç ha quedat consolidat i augmentat en el pressupost del 2010. Concretament, en recursos humans, s'ha passat d'una despesa del 2007 de 1.496.874,64 € a una previsió pel 2010 de 2.136.154,00 €. En despeses d'aliments, s'ha passat de 27.000 del 2007 a una previsió de 192.000 de cara al 2010 i també s'ha incorporat el cost anual del menjador social de 32.000 €. L'increment total entre 2007 i 2010 suma un diferencial de 804,317 €, que és un increment del 52,7 %.
 
Els serveis socials municipals han estat un termòmetre de l'augment de les necessitats i també han estat un canalitzador de la voluntat general de mantenir, malgrat la crisi, mantenir els nivells de cohesió social de Manresa.
  • L'any 2007 es van atendre 7.500 persones que requerien ajuda. El 2008 van ser 8.000 i el 2009 es van incrementar fins a 10.200.
  • L'any 2007 es van tramitar 246 PIRMIS (Plans de Renda Mínima d'Insersió),  el 2008 se'n van tramitar 405 i el 2009 van ser 603.
  • Beques de menjador del curs 2006-2007 van ser 495, les del curs 2007-2008 van ser 677, el curs 2008-2009 van ser 767 i l'actual curs 2009-2010 ha estat 855.
Serveis Socials ha donat resposta a la creixent demanda relacionada amb la crisi. S'ha evitat el col·lapse. No obstant, podem observar que les necessitats no minven, tot el contrari, continuen creixent, i segons l'observació dels professionals d'atenció directe, s'aguditzen les situacions de precarietat.

El resultat és que no sols cal mantenir aquestes mesures, sinó continuar incrementant-les, buscant complicitats i suport financer d'altres administracions o d'altres institucions.

El 2009, ha estat un any exemplar en el desenvolupament d'accions per donar suport a famílies i població amb problemes econòmics i de falta de xarxa social. La regidoria de Serveis Social, s'ha focalitzat les seves prioritats en quatre objectius bàsics:
  1. Garantir la cobertura de les necessitats socials, amb una major previsió davant de l'augment d'aquestes necessitats
  2. Impulsar nous recursos que donin cobertura a noves necessitats
  3. Establir mesures de coordinació amb entitats i col·lectius ciutadans que desenvolupin mesures assistencials per pal·liar els efectes de la crisi econòmica sobre les persones/famílies
Amb aquesta finalitat es posen en marxa les següents mesures :
  1. Contractar dos/dues treballadors/es socials per incrementar el servei d'acollida, un educador a jornada complert i un segon a mitja jornada i reforçar el servei d'informadors socials amb la contractació de dos administartius/ves a través dels Plans d'ocupació.
  2. Posar en marxa un servei de menjador social.
  3. Cercar complicitats amb agents i institucions del territori Participar activament en la taula 1 de Pla d'inclusió sobre Pobresa, sobretot per arribar a acords de coordinació amb altres entitats que disposen d'actuacions en aquesta línia
  4. Establir un control d'indicadors mensuals que permetin mesurar, de forma ràpida els efectes de la crisi sobre les necessitats personals i familiars, i poder, d'aquesta manera, respondre de forma flexible i ràpida a aquesta realitat
Acompliment de les mesures:
Temps d'espera pel servei d'acollida de serveis socials bàsics
Amb la incorporació de dues treballadores socials a partir del mes de  juny  i el suport de dos informadors socials a través d'un Pla d'ocupació de 6 mesos de durada, es va organitzar un servei centralitzat d'acollida que reforça l'acollida que es fa a les quatre zones de la ciutat en que es divideixen els serveis socials bàsics (Nord, Ponent, Llevant i Centre). Els efectes d'aquest dispositiu ha estat que s'ha aconseguit reduir el temps d'espera, que ha passat de 5,13 setmanes que es donaven al mes de Gener a 3,4 setmanes durant el mes d'octubre. Queden excloses les atencions amb situació d'emergència.

Val a dir que les places de treballador/a social s'han consolidat, gràcies al finançament del Contracte-Programa d'Acció Cívica del Departament d'Acció social i ciutadania de la Generalitat.

Major cobertura assistencial
Durant el 2009, amb el suport i finançament de la Diputació s'ha pogut augmentar de manera exponencial la partida d'aliments, i atendre totes les necessitats que s'han presentat fins el moment, amb una dotació final de 166.899 €.  Les necessitats d'alimentació bàsica han anat en augment durant l'any,

Nous recursos
Al mes de Juny es posa en marxa un nou servei, EL MENJADOR SOCIAL, ubicat al Centre Cívic Selves i Carner, gestionat per AMPANS, i amb una previsió de 25 àpats diaris els 365 dies a l'any.

L'accés al servei es fa a través dels equips bàsics de serveis socials, que son els que valoren la idoneïtat del mateix. Sols s'atorga a persones sense recursos que no poden cuinar i, per tant, menjar calent – a la resta s'atorguen ajudes d'aliments. Els usuaris d'aquest serveis són persones que tenen algun problema a la vivenda, rellogats, en pensions.

Hi ha usuaris que els costa reconèixer la seva necessitat de ser ajudats. El menjador registre un absentisme del 25,31 %. S'ha atorgat servei a un total de 54 persones, amb una mitja diària que ha anat augmentant progressivament, però que en els últims mesos s'ha situat entre 10 i 19 persones.

D'altra banda, la taula sobre la Pobresa del Pla d'Inclusió, ha permès arribar a acords de coordinació i derivació de persones amb necessitats socials, entre entitats, el que suposa un important complement de recursos als pròpiament municipals.