Junts per Calders carrega contra l'impacte acústic del circuit de motocròs del Canadell

Segons el grup municipal, l'equip de govern del poble ha adoptat una postura de "poc rigor" amb l'execució del projecte

Publicat el 21 de març de 2016 a les 12:43
Actualitzat el 21 de març de 2016 a les 13:56
El polèmic circuit de motocròs de la finca del Canadell torna a ser notícia. Després de gairebé cinc anys d'inactivitat, el passat 13 de febrer es va tornar a reobrir, tal i com el maig del 2014, Lluís Cerarols (l'alcalde que governava el municipi en aquell moment) ja havia fet públic posant de manifest que el promotor havia tramitat tots els permisos per fer-hi compatible l'activitat i augurant una aprovació definitiva per part de la Comissió d'Urbanisme del mateix consistori.
 
Sembla, però, que aquesta nova posada en funcionament no acaba de fer el pes al grup municipal Junts per Calders, que ha impugnat als tribunals aquest projecte fonamentat en un Pla Especial Urbanístic.
 
De fet, en la sessió plenària celebrada a l'Ajuntament del poble el passat 3 de març, la mateixa formació política va presentar una moció que reclamava al consistori "que tingués especial cura en el control total de l'execució del projecte aprovat, especialment pel que fa a les mesures correctores de la contaminació acústica". En la mateixa línia, la formació demanava "més control en les immissions sonores del circuit, en la generació de partícules en suspensió i en el trànsit motoritzat de la zona en hores de funcionament del circuit".
 
Una colla de peticions que, segons Junts per Calders, van tenir una resposta "del tot decebedora" per part del govern i de l'alcalde en concret, que actualment és el convergent Eduard Sánchez.
 
En un comunicat emès pels mateixos membres del grup municipal es posa de manifest que, quan en el transcurs del ple van dir que "les mesures correctores de la contaminació acústica no s'havien dut a terme tal i com estava aprovat en el document de la llicència ambiental atorgada per l'Ajuntament", el batlle del poble va expressar que "com que les immissions sonores no arriben al màxim permès, aquestes mesures no calen".
 
D'altra banda, i un cop havent llegit l'acta de Control Ambiental Inicial emesa per l'enginyer municipal, la formació calderina va demanar al consistori el compliment de l'acta, manifestant que "les mesures correctores tant del primer estudi acústic realitzat per l'empresa Decibel Ingenieros -que suposava construir una barrera acústica de 10 metres d'alçada- com les proposades pel mateix promotor en el projecte modificat finalment aprovat -consistent en una tanca de 3 metres d'alçada amb vegetació-, no s'han implantat". "La única mesura que hi ha al circuit a hores d'ara", diuen, "és una muntanyeta de terra pelada d'aproximadament un metre i mig d'alçada que el pas del temps, la pluja i el vent esborraran d'aquí poc".
 
L'altra cara de la moneda
 
L'actual alcalde de Calders -el convergent Eduard Sánchez- ha volgut puntualitzar a Nació Manresa que el Pla Especial Urbanístic en el qual es fonamenta el projecte del circuit de motocròs "està aprovat per Urbanisme i la Generalitat" i que, de moment, "aquesta impugnació que n'ha fet Junts per Calders als tribunals és un contenciós que encara no està ni jutjat".
 
Per altra banda, i centrant-se en el que va passar al ple del passat 3 de març, Sánchez ha explicat que "partint de la moció que van presentar [Junts per Calders], i de la qual hi havia punts que compartíem totalment, vam redactar un acord de ple per consens". Un acord que té en compte la moció presentada pel partit de l'oposició, però amb algunes esmenes per part de l'equip de govern. "Estem d'acord que s'han de dur a terme mesures de sonometria, perquè en tenim la obligació", ha expressat el batlle calderí, que ha explicat que "a partir d'ara farem controls de l'immissió sonora d'una manera aleatòria i sense previ avís durant els dies que el circuit funcioni".
 
Pel que fa a la barrera de 10 metres que l'oposició criticava que no s'havia construït, Sánchez s'ha explicat: "aquesta barrera estava prevista d'aixecar-se en el projecte inicial, però el consistori, veient el gran impacte visual que això podia tenir, vam demanar al promotor que ens fes una altra proposta, perquè si no, no li donàvem la llicència; el que va fer va ser alçar una duna de terra que va provocar que l'impacte de soroll es reduís fins el punt que ara mateix els decibels estan molt per sota dels màxims acceptables".
 
Una altra de les demandes de Junts per Calders és la del control del trànsit motoritzat en la zona del circuit en hores de funcionament. Segons Sánchez, "el circuit l'hem permès perquè la gent que vagi en moto ho faci allà i no pels camins del voltant". És per això que ha afirmat que "hi haurà un control per part de la patrulla rural dels Mossos d'Esquadra perquè això no es produeixi". Tot i així ha puntualitzat: "el circuit és per motos de motocròs, i aquestes no poden anar pels camins. Si pel voltant hi circulen motos, no crec que sigui pel circuit".