07
de novembre
de
2023, 21:19
Actualitzat:
08
de novembre,
9:38h
El tram nord de la línia R4, entre Barcelona i Manresa, entrarà a la primera fase del traspàs de Rodalies que han negociat ERC i el PSOE per a la investidura de Pedro Sánchez com a president del govern espanyol, segons han assegurat a NacióManresa fonts del Govern. En el tram sud de la línia R4, des de Sant Vicenç de Calders a Barcelona, hi circulen trens de mercaderies des de Castellbisbal i s'haurà de negociar de quina manera es gestionarà el seu pas per unes infraestructures que seran de titularitat catalana. Per aquest fet no ha entrat l'R4 en el redactat de l'acord.
En l'acord només es van escriure explícitament les línies R1, R2sud i R3 perquè són les úniques per on circulen exclusivament trens de titularitat catalana en tot el seu recorregut, d'inici a fi, però en el moment d'iniciar el traspàs de Rodalies en la seva primera fase, "també s'hi inclouran aquells trams de la resta de línies per on no circulen transports de mercaderies o combois amb origen o destí fora de Catalunya". Més endavant es tractaran els trams amb serveis compartits.
Cal tenir en compte que més enllà de les línies, el acord també inclou el traspàs d'estacions, túnels, ponts i el centre de control, "que ha de gestionar el trànsit de tots els combois, independentment que siguin o no de titularitat catalana". La negociació d'aquests trams on hi ha trànsit de trens de diferent titularitat seran els que ocuparan més temps de la comissió que es crearà per gestionar el traspàs íntegre de Rodalies.
Les infraestructures quedaran adherides a l'empresa pública de la Generalitat Ifercat, mentre que n'hi pot haver algunes que calgui arribar a un acord amb el govern espanyol i que Adif les continuï gestionant, com les que tenen diversos serveis compartits, o que es faci un traspàs complet i que els combois paguin pel seu pas. "Ha de ser objecte de negociació i caldrà anar estació per estació", afirmen les mateixes fonts.
ERC i el PSOE van acordar crear l'empresa pública Rodalies Catalunya, amb una participació majoritària de la Generalitat, que es dotarà dels “recursos materials i humans que avui són utilitzats i necessaris per la prestació dels serveis de Rodalies” per part de Renfe. L'empresa tindrà un consell d'administració amb participació paritària de la Generalitat i l'administració estatal, però amb un president amb vot de qualitat, proposat per l'executiu català.
Els dos partits van pactar que, els temes que es considerin “estratègics” per a l'empresa Rodalies Catalunya -i que s'establiran en els seus estatuts- s'hauran d'aprovar per "majoria qualificada". Fonts de la Generalitat però van explicar que la intenció és que els grans acords es prenguin de manera consensuada.
Per garantir el personal i les condicions laborals, l'acord també estableix que la nova empresa comptarà amb un "conveni de col·laboració" amb Renfe per "assegurar la mobilitat laboral entre totes dues i el manteniment dels drets adquirits".
En l'acord només es van escriure explícitament les línies R1, R2sud i R3 perquè són les úniques per on circulen exclusivament trens de titularitat catalana en tot el seu recorregut, d'inici a fi, però en el moment d'iniciar el traspàs de Rodalies en la seva primera fase, "també s'hi inclouran aquells trams de la resta de línies per on no circulen transports de mercaderies o combois amb origen o destí fora de Catalunya". Més endavant es tractaran els trams amb serveis compartits.
Cal tenir en compte que més enllà de les línies, el acord també inclou el traspàs d'estacions, túnels, ponts i el centre de control, "que ha de gestionar el trànsit de tots els combois, independentment que siguin o no de titularitat catalana". La negociació d'aquests trams on hi ha trànsit de trens de diferent titularitat seran els que ocuparan més temps de la comissió que es crearà per gestionar el traspàs íntegre de Rodalies.
Les infraestructures quedaran adherides a l'empresa pública de la Generalitat Ifercat, mentre que n'hi pot haver algunes que calgui arribar a un acord amb el govern espanyol i que Adif les continuï gestionant, com les que tenen diversos serveis compartits, o que es faci un traspàs complet i que els combois paguin pel seu pas. "Ha de ser objecte de negociació i caldrà anar estació per estació", afirmen les mateixes fonts.
ERC i el PSOE van acordar crear l'empresa pública Rodalies Catalunya, amb una participació majoritària de la Generalitat, que es dotarà dels “recursos materials i humans que avui són utilitzats i necessaris per la prestació dels serveis de Rodalies” per part de Renfe. L'empresa tindrà un consell d'administració amb participació paritària de la Generalitat i l'administració estatal, però amb un president amb vot de qualitat, proposat per l'executiu català.
Els dos partits van pactar que, els temes que es considerin “estratègics” per a l'empresa Rodalies Catalunya -i que s'establiran en els seus estatuts- s'hauran d'aprovar per "majoria qualificada". Fonts de la Generalitat però van explicar que la intenció és que els grans acords es prenguin de manera consensuada.
Per garantir el personal i les condicions laborals, l'acord també estableix que la nova empresa comptarà amb un "conveni de col·laboració" amb Renfe per "assegurar la mobilitat laboral entre totes dues i el manteniment dels drets adquirits".