Cal situar-nos el 2019, en ple creixement exponencial de Twitch. A l'estat espanyol es viu amb èxtasi el traspàs d'audiència de YouTube (tots els grans creadors de contingut, els anomenats de manera despectiva youtubers però, realment, ho són) als canals d'streaming. És un canvi de tendència immens. Les músiques urbanes del reggaeton cada vegada es mouen més cap al trap i a noves tendències. Per fer-ho gràfic: dels Daddy Yankee o Yandel passem als Bad Bunny i Karol G. És 2019 i Espanya és un bullici de noves tendències d'Internet, però a l'altre costat de l'Atlàntic sorgeix una onada que ve de l'Argentina.
Des d'uns anys enrere, una nova generació de cantants, rapers i productors de música urbana començaven a triomfar a les places, primer en batalles de galls (els combats dialèctics de rimes improvisades) i després en produccions casolanes que acabaven a YouTube o SoundCloud. En aquest ecosistema apareix Bizarrap amb la primera Bizarrap Sessions. Feia un parell de temporades que feia remixes, destacant el d'un tema del Duki, amb qui acabaria creant una amistat i una associació professional que faria tronar la indústria de la música urbana en castellà. La primera BZRP Session va ser amb Bhavi i gràcies a la reacció en directe del tema d'streamers argentins, el productor va començar a guanyar fama entre el públic. El seu projecte va atraure més artistes, especialment argentins, que van començar a sumar centenars de milers de reproduccions a YouTube i Spotify. Veure'n els primers vídeos en perspectiva dona una visió panoràmica de la seva dimensió.
El 2020: l'any Bizarrap que el converteix en dinastia
No queda clar si la pandèmia va suposar un terrabastall sense precedents en la indústria de la música urbana —encara que tenim exemples, com el disc de YHLQMDLG de Bad Bunny, que va quedar enterrat perquè no es podia escoltar en discoteques—, però per a Bizarrap va ser tota una sortida. Milions de persones consumien contingut a través de les pantalles, el canal de distribució més utilitzat pel productor. Agrupes foc i gasolina i l'incendi es crea sol. Session rere session, anava fent-se amb públic, i a finals d'any va començar a publicar més cançons individuals amb artistes de renom del sector produïdes per ell.Encara no havia esclatat el fenomen a una escala estratosfèrica quan Bizarrap ja era entre els 300 artistes més escoltats d'Spotify. Sumava més de 17 milions d'escoltes cada mes. Aquesta situació es veia enaltida per l'ecosistema d'streamers, influencers i youtubers, que col·locaven les seves cançons com a bandes sonores dels seus continguts. El caldo de cultiu havia crescut en grans dimensions. La bomba estava a punt d'explotar.
De Nathy Peluso a Shakira: l'èxit imparable
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0OkiUUU3Odw[/youtube]La Session número 36 ho va canviar tot. Nathy Peluso i el productor argentí es van unir per crear un hit impressionant que va traspassar la frontera dels milions d'oients que ja formaven part del seu fandom. Per primera vegada, els grans creadors de contingut de Twitch com Ibai Llanos van reaccionar —és un format de vídeos concret— a la cançó de Peluso i ho van publicar a YouTube. Era una pràctica habitual dels més importants creadors de contingut d'Argentina, com Coscu, PapoMC o el Momo. Noms que potser no tenen cap mena de rellevància pel lector, però que aglutinen milions de seguidors.
A partir de Peluso, l'èxit va ser continuat. Gràcies a una perfecta i mil·limètrica campanya de màrqueting de promocions, publicacions a Instagram i Twitter, Bizarrap va rebentar-ho completament en les 17 sessions posteriors. Algunes ja son himnes, mites, cançons que es col·loquen a les llistes d'èxits i sonen a les discoteques de tot el planeta. Nicky Jam, Eladio Carrión, Anuel AA o Morad, ja mediàtics i carregats d'èxit, van col·laborar amb ell. Però gràcies a Bizarrap, el públic —que ja és generalista— també va conèixer cantants revelacions com Villano Antillano, L-Gante, Snow Tha Product o Ptazeta.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=A_g3lMcWVy0[/youtube]
Les bombes de destrucció massiva van arribar amb Quevedo (no té nom fins on ha arribat aquest tema), i les esperadíssimes col·laboracions amb Duki i Paulo Londra. En només dos anys, ha estat nominat 5 vegades als Grammy Llatins, guanyant el passat 2022 el de Millor Productor / Artista Urbà de l'escena. Tot aquest recorregut el situa fins al tema amb Shakira: tot estava planificat, ell sabia quines armes té. Els resultats parlen per si sols. A més, Bizarrap ha estat transparent i obert amb les noves normes de consum d'internet.
Ha permès que tots els creadors de contingut vegin i facin servir les seves cançons —les vam poder escoltar totes a la presentació de KOI al Palau Sant Jordi— i no té cap mena de problema en col·laborar amb tots ells. És habitual veure'l als canals de Twitch dels seus amics argentins. Res, però, superarà la sorpresa dels seus directes, com als festivals del Loolapalooza o el Dreambeach, o la seva aparició a la Velada II d'Ibai, celebrada a Badalona, que va suposar el rècord de visualitzacions de la història de Twitch: 3,3 milions d'espectadors en directe. Quedeu-vos amb aquest nom. No desapareixerà de les llistes d'èxit.
[plantillavirals]