La meva tendència a recórrer els camins de la malenconia és útil per a reconfortar-me i commoure els altres, però es converteix en una eina autodestructiva a falta d'un contrapès que equilibri la balança emocional. Últimament, m'esforço, m'esforço, m'esforço, i d'entre les coses per les quals m'esforço, m'esforço a inflar aquest contrapès. Per tal de recordar-me'n, taral·lejo internament un vers de "Les coses que no m'agraden de tu" del Socunbohemio: "Que escriure quan estic content és difícil, però important". Un no pot oblidar la felicitat per dedicar-se a abraçar únicament les misèries, perquè aleshores no està vivint la vida, sinó recreant una tragèdia de sobretaula d'Antena 3. No conec ningú que en gaudeixi de manera no irònica.
De totes maneres, ara que pujo al vagó no sona pas la intimitat vitalista de l'Artur Viñas, sinó que als meus auriculars hi explota una celebració de la vida molt més vasta i explícita: "Em desperto, quina hora és? Vaig tornar a perdre els papers. Encara tinc la cartera, però no li queden diners." Si el cinema-puny de Sergei M. Eisenstein fos una cançó, seria "Fumo Molt Bec Molt". I si Epicur fos un filòsof contemporani, seria en Monrra Straps en aquesta cançó. Quan sento les primeres notes del tema, em trec el mòbil de la butxaca com si fos un revòlver per apujar el volum ràpidament.
La celebració desacomplexada de la joia per la joia, sense culpabilitat ni excuses per a justificar-la, sovint ens fa por o ens costa de permetre-la i defensar-la. Els valors cristians que embolcallen implícitament la nostra cultura dificulten el gaudi sense raons específiques ni remordiments a posteriori. En Ramon Reñé, o com a mínim el seu jo artístic Monrra, ha après a travessar aquesta barrera de repressió emocional i conductual. Em repeteixo a mi mateixa que vull regar i deixar florir la filosofia darrere d'aquesta cançó, una filosofia magnànima tant amb el dolor com amb el plaer, i que compatibilitza dues coses aparentment contràries alhora sense que l'existència d'una anul·li immediatament la possibilitat de l'existència de l'altra.
I és preciós. És una mostra de la humanitat més depurada que ens redueix al nostre estat més primitiu, un estat deslliurat de constructes ideats per dotar de baranes i sentit la nostra existència; constructes necessaris, però tan necessaris com ho són els espais físics i temporals on poder prescindir-ne. Les nits de festa desdibuixen les barreres humanes, on l'autodestrucció puntual contribueix a la construcció col·lectiva.
Paro atenció a la lletra de "Fumo Molt Bec Molt". Diu: "no sé què diré més tard, però de moment val la pena", i em fa pensar immediatament en el "and have a drink or two, and then I go and spoil it all by saying something stupid like 'I love you'" de Frank Sinatra. De festa, els errors són comuns. Encara que jo prefereixo pensar en imprecisions, en el meu cas. La festa pot ser un camp d'entrenament on aprendre a tolerar els errors propis, a perdonar-se'ls, a acceptar que la comunicació humana no sempre és perfecta i esmolada, que de vegades es deforma i que, d'alguna manera, tot i això, és aquesta abstracció la que fa de rem de les hores, avançant sense objectiu, perquè l’objectiu és el propi procés.
"M'aixeco del sobre, una hora fent la morsa." Giovanni Sartori, científic social especialitzat en política comparada, va escriure: "El que la democràcia és no es pot separar d'allò que la democràcia hauria de ser (1988)". Amb la felicitat i el plaer, caldria fer-ne el mateix: no perdre-les de vista. Que el que la vida és en un moment concret, no ens separi del potencial de ser que té. "Tinc set, tinc gana, i en el cap una campana, que la molt puta repica, i també tinc una almorrana. [...] Tinc ressaca, acidesa i una mica d'ansietat, Gaviscol i Ibuprofeno, puta, sempre al meu cap." Que la ressaca no ens faci oblidar la festa: quan les expectatives. S'esvaeixen i amb elles les preocupacions associades, i tota conducta es redueix a una celebració de l'alegria d'estar vivint el moment present. "Si encara no ho has entès, espera que ho desenvolupi". És qüestió de pràctica: autoimposar-se aquesta filosofia com un exercici de màquina de gimnàs on les zones que treballes són el cervell i el cor. Aquesta és la meva missió. Pròxima parada: La Sagrera.