06
de març
de
2024, 14:38
Actualitzat:
14:48h
Fre pràcticament definitiu al projecte que escanejava iris a canvis de criptomonedes. L'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD), que depèn de l'executiu estatal, ha ordenat el "cessament de la recopilació de dades biomètriques" i que es bloquegin tots els valors obtinguts fins ara. La "mesura d'urgència" es mantindrà actiu mentre avanci la investigació davant "importants riscos" en la privacitat.
El projecte Worldcoin l'havia posat en marxa Sam Altman, director executiu d'Open AI, el mateix laboratori que ha desenvolupat ChatGPT. El seu objectiu era crear un "passaport d'humanitat" digital per diferenciar les persones de les intel·ligències artificials a internet. A canvi d'això, l'empresa oferia criptomonedes com a premi.
La campanya, promoguda a diversos punts del món, va arribar també a Barcelona, en llocs com el centre comercial Glòries o La Maquinista. Allà, hi va haver cues de gent esperant per guanyar 10 tokens Worldcoins (equivalent a uns 70 euros), a canvi de les seves dades biomètriques.
L'empresa va justificar-se afirmant que el projecte no busca emmagatzemar dades biomètriques, sinó "poder distingir els humans" en el món digital. "El projecte està dissenyat per resoldre un dels reptes més grans que existeixen: distingir un humà d'un 'bot'", deia el director europeu de Worldcoin, Ricardo Macieira. El directiu assegurava que, un cop escanejat l'iris, es genera un codi digital personal i únic i, automàticament, les dades biomètriques s'esborren.
Des de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) ja havien alertat que la retina és considerada una dada especialment sensible, atès que permet la identificació inequívoca de la persona. Afegien també, que per tractar amb dades com la retina, el consentiment no és suficient, ja que es necessita que l'organització exposi en detall com s'utilitzaran les dades.
El projecte Worldcoin l'havia posat en marxa Sam Altman, director executiu d'Open AI, el mateix laboratori que ha desenvolupat ChatGPT. El seu objectiu era crear un "passaport d'humanitat" digital per diferenciar les persones de les intel·ligències artificials a internet. A canvi d'això, l'empresa oferia criptomonedes com a premi.
La campanya, promoguda a diversos punts del món, va arribar també a Barcelona, en llocs com el centre comercial Glòries o La Maquinista. Allà, hi va haver cues de gent esperant per guanyar 10 tokens Worldcoins (equivalent a uns 70 euros), a canvi de les seves dades biomètriques.
L'empresa va justificar-se afirmant que el projecte no busca emmagatzemar dades biomètriques, sinó "poder distingir els humans" en el món digital. "El projecte està dissenyat per resoldre un dels reptes més grans que existeixen: distingir un humà d'un 'bot'", deia el director europeu de Worldcoin, Ricardo Macieira. El directiu assegurava que, un cop escanejat l'iris, es genera un codi digital personal i únic i, automàticament, les dades biomètriques s'esborren.
Des de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) ja havien alertat que la retina és considerada una dada especialment sensible, atès que permet la identificació inequívoca de la persona. Afegien també, que per tractar amb dades com la retina, el consentiment no és suficient, ja que es necessita que l'organització exposi en detall com s'utilitzaran les dades.