Confiança a la catalana
«Els diputats de les CUP tenen raó quan diuen que la “ruptura” no depèn d’uns pressupostos; el que sí que en depèn és l’organització social que durant anys ens hem dotat»
ARA A PORTADA
-
El PSC tornaria a guanyar les eleccions i es veuria poc afectat per la corrupció de Madrid Ona Sindreu Cladera
-
-
Illa garanteix a ERC que la Hisenda catalana recaptarà tots els impostos, però «amb seguretat» Bernat Surroca Albet
-
Els inspectors d'Hisenda es revolten contra el nou finançament: «És la desaparició de l'Estat» Lluís Girona Boffi
-

- Montserrat Tura
- Metgessa i exconsellera d'Interior
Allunyada de l’anècdota dels passadissos parlamentaris i de les expressions que fan fortuna en l’hemicicle, m’expresso perplexa pel fet que la votació de la qüestió de confiança que va néixer de la impossibilitat d’aprovar el pressupost d’aquest any no s’hagi vinculat a l’aprovació d’aquest important instrument financer de gestió pública.
Si van ser uns pressupostos que incorporaven les úniques decisions aplaudides d’una institució europea, el seu Banc Central, de reduir la despesa financera per alleugerir la càrrega dels que han de dinamitzar l’economia i dels que l’economia els ha paralitzat; hauria de ser conseqüència directa d’haver superat la qüestió de confiança, l’aprovació immediata del pressupost d’aquest any. La moció de confiança s’havia de discutir i votar immediatament, és a dir, el mes de juny.
Catalunya viu un temps excepcional, però l’excepcionalitat no eximeix de les obligacions fonamentals en matèria de dret públic. La majoria de governants que han perdut la votació dels seus pressupostos i s’han sotmès a una moció de confiança han obtingut, amb mecanismes legislatius diferents, una aprovació dels seus comptes que són, recordem-ho, els dels serveis públics. Els alcaldes Elorza i Trias a través de la reforma de la Llei orgànica de règim electoral de 1999 i Lamberto Dini a la Itàlia del tombant de segle amb un parlament fragmentat en són alguns exemples.
Tindrem temps de parlar com aconseguir una fórmula perquè tot el cos electoral se senti cridat a un referèndum de pregunta binària sobre la independència de Catalunya, però hi ha un funcionament ordinari dels serveis, responsabilitat del govern de la Generalitat que no s’ha de permetre que pateixin més del necessari, més del que ja pateixen per els condicionants d’insuficiència financera.
Les recessions econòmiques sumades als dèficits de la balança fiscal provoquen un efecte de decadència en els anys posteriors: les dificultats de mantenir serveis en els que havíem estar capdavanters; justícia juvenil, sanitat, aules d’acollida..., no serà una bona carta de presentació dels qui van rebre el suport majoritari en les darreres eleccions. Als treballadors públics i als usuaris dels serveis en totes les seves modalitats se’ls pot demanar un esforç, però totes les organitzacions tenen un punt de claudicació al qual no podem acostar-nos.
Les grans transformacions són les que aconsegueixen canviar les petites coses, però les petites coses són les que fan que la ciutadania senti, en els seus mals dies més que mai, l’escalf d’una administració que diu representar-la.
La grandesa dels propòsits i de les proclamacions no pot apagar la lluentor del principal estendard de Catalunya: ser capdavanters en l’organització i prestació de serveis públics, ser capdavanters en models de gestió directes i indirectes de les xarxes de protecció social.
La renúncia al pressupost de 2016 i les referències permanents al pressupost de 2017, suposa haver acceptat que en una legislatura especialment curta, més de la meitat de la seva durada, els hospitals, les escoles, els transports públics, la seguretat haurà estat esperant. Els diputats de les CUP tenen raó quan diuen que la “ruptura” no depèn d’uns pressupostos; el que sí que en depèn és l’organització social que durant anys ens hem dotat, un coixí cada vegada més prim, imperfecte, millorable, però imprescindible.
Metgessa, especialitzada en gestió de serveis de salut i economia sanitària. Va ser alcaldessa de Mollet del Vallès (1987-2003), diputada al Parlament (1995-2003 i 2010-2012) i consellera d'Interior (2003-2006) i de Justícia (2006-2010). Actualment, forma part de la direcció assistencial dels Serveis Sanitaris Integrats del Baix Empordà. És mare de dues filles.
Et pot interessar
- Els BRIXS ampliats, la UE i Trump Antoni Segura Mas
- La immigració, els serveis públics i Jordi Graupera Miquel Puig
- Les elits han de pressionar Pep Martí i Vallverdú
- L'Aran, singularitat nacional Carme Vidalhuguet
- Iniciativa pública Josep Huguet
- Tindrem més habitatge disponible de lloguer? David Garrofé
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació Digital?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.