Emprenedoria des de la Catalunya interior

«El repte és impregnar l'educació, des de la bàsica, de cultura emprenedora i donar facilitats a fer passar de les idees, a projectes i a empreses»

23 d’octubre de 2017
Enguany s'han creat els primers premis Emprenedoria de la Catalunya Interior (Osona, Bages, Garrotxa, Ripollès, Moianès, Berguedà i Solsonès) promoguts per Mas Vinyoles Venture Factory, la Universitat de Vic-Central de Catalunya i l'Ajuntament de Torelló.

Cada dos anys es premiarà a persones de llarga trajectòria emprenedora (ADNGurú), persones fase inici (ADN Starter), persones en capacitat per reinventar-se (ADN Transformer) i persones amb solvència en sector TIC o d'economia verda (ADN SmartClean).

Aquest fet busca donar suport, visibilitat i reconeixement als emprenedors d'aquest territori. Cal trencar estereotips. Sovint l'emprenedoria sembla lligada a les ciutats i existeixen emprenedors vinculats al territori, a les zones rurals, a la Catalunya Interior. També cal evidenciar que a qualsevol edat les persones poden ser emprenedors i crear la seva empresa que sigui viable. La innovació, l'ambició disruptiva, la vocació local, territorial, i internacional, la competitivitat i la responsabilitat social i ecològica són els elements potenciats a través d'aquests premis i compartits per les tres entitats organitzadores.

La Universitat de Vic-Central de Catalunya reafirma la seva determinació de vocació territorial, des del patronat on els alcaldes i agents del territori configuren la part més substantiva de la governança. I alhora l'oferta formativa, teórico-pràctica, de graus, màsters, doctorats, postgraus i formació continuada intenta incentivar la emprenedoria en totes les àrees de coneixement: salut i benestar, educació i traducció, empresa, comunicació i màrqueting, enginyeries. La sinergia de la recerca, la innovació aplicada i de la col·laboració entre l'acadèmia i les empreses i els emprenedors del territori estan contribuint al desenvolupament socioeconòmic.

L'Ajuntament de Torelló, des de la seva voluntat d'impuls a l'economia lligada al territori, conjuntament amb el Consell Comarcal i Creacció (Consorci entre ajuntaments Osona, UVic-UCC i sectors empresarials).

I Mas Vinyoles que neix per convertir les idees, i l'esforç i voluntat d'emprenedoria en negoci, en empreses solvents, sostenibles i amb responsabilitat mediambiental i social. He tingut l'oportunitat de conèixer Mas Vinyoles, un extraordinari projecte. Ermen Llobet i Pepa Bargay han rehabilitat una masia datada del segle XIII que va adquirit el seu esplendor el segle  XVI com a motor agrícola i ramader, voltat de vinya.

Ermen Llobet, enginyer, disposa de llarga trajectòria empresarial. L'any 1981 crea Ecotècnia, empresa dedicada a les energies renovables fins que el 2010 es ven a Alstom. La compra i rehabilitació, amb instal·lació d'energia renovables (biomassa i fotovoltaica) de Mas Vinyoles la converteix en un Venture Factory, en la línia internacional de Startup Factory, Startup Studio.

Espais, assessorament, plans de negoci, xarxes, Bussiness Angel, capital risc han de permetre que emprenedors creïn empreses rendibles, en el camp Cleantech i Smarttech, economia verda i economia digital. Cocreacció, cotreball han de permetre passar de la idea al producte i fet empresarial.

Els dos sectors, energies renovables, economia verda i l'economia digital són claus en els propers 20 anys. Pensen en una Catalunya autosuficient en energia, mixtant la geotèrmia, eòlica, solar, biomassa,..o en un parc de vehicles a motor sense combustibles fòssils. La millor contribució és invertir en talent, en fidelitzar emprenedors al territori i ajudar a un model de desenvolupament socioeconòmic.

En la primera edició dels premis el professor Andreu Mas-Colell (economista, professor a Berkelley, Harvard i Pompeu Fabra i exconseller Economia i Coneixement Generalitat) explicà que Catalunya, segons Quadre Europeu d'Indicadors d'Innovació, es situa en una posició "d'innovació moderada". Les seves fortaleses són el nombre alt de graduats en educació superior, l'ocupació en la indústria intensiva i del coneixement i en l'exportació de productes de mitjana i alta tecnologia. Les debilitats catalanes són la manca d'inversió, sobretot privada, de Recerca i Desenvolupament, de col·laboració entre pymes innovadores i empreses amb innovació organitzativa.

Dins la Unió Europea la regió d'Estocolm i la d'Östra Mellansverige de Suècia són les més innovadores, seguides de Piemont i Friuli-Venezia d'Itàlia, la regió de Bratislava i dins Espanya, el País Basc. Durant els anys de crisi Catalunya ha perdut moderadament en innovació.

El repte doncs és impregnar l'educació, des de la bàsica, de cultura emprenedora i donar facilitats a fer passar de les idees, a projectes i a empreses.