Vaig tenir set i em vau tallar l’aigua

«Governar contra la vida i els drets és una abraçada de l’os, un harakiri col·lectiu a què sembla que Junts i part del PSC s’han llançat cegament»

19 de novembre de 2025

Fa dies que moltes persones ens preguntem en quin moment hem normalitzat decisions polítiques que neguen l’essencial de la vida i la dignitat humana. Hi ha uns quants polítics d’ordre que es giren d’esquena a les conviccions religioses cristianes de què tant presumeixen, i s’haurien d’empassar en bucle el text evangèlic de Mateu 25 31-46 sobre el judici final. El del brillant  “Perquè tenia fam, i em donàreu menjar; tenia set, i em donàreu beure; era foraster, i em vau acollir; anava despullat, i em vau vestir; estava malalt, i em vau visitar; era a la presó, i vinguéreu a veure'm”. 

La prohibició d’agafar aigua de les fonts públiques que ha fet el govern de Junts i PSC de Martorell, liderat per l’alcalde Xavier Fonollosa, és una mostra d’aquesta inhumanitat política, la mateixa que gasta Xavier Garcia Albiol (ell directament va tallar l’aigua de les fonts i naus per deixar sense aquest bé vital a les persones sense sostre), en una cursa de crueltat política contra les persones més vulnerables, i a veure qui guanya en el combat de l’odi. 

I de retop es carreguen una de les tradicions nostrades més antigues, anar a buscar aigua a la font. Les fonts no són només punts d’aigua: són un símbol de cura col·lectiva, de poble, de compartir allò que és de totes. L’aigua és un element essencial per a la conservació de la vida, i facilitar-ne l’abastiment ha sigut una de les preocupacions de totes les comunitats humanes en el decurs de la història. Privar-ne s’ha usat també com a arma de guerra. 

A l’informe Aigua i Salut de l’Institut de les Desigualtats i Enginyeria Sense Fronteres (2025) hi trobem documentada la situació mundial envers aquest Dret Humà a l’aigua i al Sanejament (DHAS), dret fonamental que s’ha de garantir universalment en els objectius per a 2030, i de forma suficient, salubre, acceptable, accessible i assequible per a l’ús personal i domèstic per tal de viure dignament i com a condició vital per assolir altres drets humans, segons l’ONU i l’OMS. 

La pregunta a fer-se és per quin motiu els polítics de Junts i el PSC catalans que es mouen formalment en coordenades democràtiques i sovint en postulats de democràcia cristiana, copien i adopten posicions de dreta radical populista que plantegen extremismes de deshumanització i criminalització de la pobresa practicant mesures de crueltat que atempten contra la seguretat i la protecció de la vida de les persones més pobres i més vulnerables. 

Una resposta és l’èxit electoral d’aquesta política populista de despossessió de drets que Albiol aplica a Badalona i Orriols a Ripoll, èxit que incentiva una cursa política ferotge contra la vida, nodrida per la por i l’odi, i per la facilitat amb què, en temps de desesperança i falta d’horitzons clars, es pot conduir la massa per linxar a bocs expiatoris. Mentre el poble s’entretingui matant al mateix poble, s’evitarà que la ràbia es dirigeixi contra els autèntics responsables de les injustícies i els abusos.

Però governar contra la vida i els drets és una abraçada de l’os, un harakiri col·lectiu a què sembla que Junts i part del PSC s’han llançat cegament. A Badalona Junts ja en va tenir una primera conseqüència: per primer cop des de 1979 l’espai polític de Convergència/Junts ha deixat de tenir representació a l’ajuntament perquè la majoria dels seus votants es va deixar seduir pel monstre que se'ls ha menjat, pel badalonisme fagocitador i desposseïdor d’Albiol.

La Fundació Neus Català va convocar aquest cap de setmana passat a Barcelona, una nova edició del Fòrum internacional contra l’extrema dreta, i parlant de com combatre el feixisme en una de les taules on vam trobar-nos representants de la societat organitzada i de les oposicions rupturistes a Badalona i Ripoll, una de les argumentacions que més ressonava era la de l’esperança i la radicalitat en les propostes alternatives, i la de la humanització i la força del teixir comunitat per combatre l’odi i la por. Som més al bàndol de la protecció de la vida i els drets. Cal activar-se per aturar la destrucció que alguns abracen negligentment.